Cagiva - "The Raptors Nest" - deel 4

Of alle cagivaspecifieke delen aanwezig en in goede staat zijn (bv geen afgebroken lipjes aan de kappen onder het zadel), of de tank niet overspoten is (plastic tank, durft bubbelen), de achterste remschijf niet gebarsten is (gebeurt bij de originele, ebc past) en bij de 1000 het bovenste bevestigingspunt van de radiator niet stuk is.

Verder is het blok betrouwbaar (Suzuki) en de rest eigenlijk ook. Voor wat je voor een raptor betaalt is het een van de bruutste motoren die je kan kopen.
Laat m echter niet vallen, want bijvoorbeeld de platen waarop voetsteunen en uitlaat zitten, zijn niet meer verkrijgbaar.
 
Hallo allemaal! Leuk om hier een nest vol Raptors te ontmoeten. Onlangs heb ik een 650 ie uit 2007 op de kop getikt (zie foto).

Maar helaas mag ik nog niet rijden. Ik ben druk bezig met lessen. Ondertussen ben ik lekker aan het inlezen op het forum en te zorgen dat ik straks direct de weg op kan. De motor zal omgezet moeten worden naar 35kw vanwege mijn leeftijd.

Weten jullie of ik hier de standaard 35kw kit van de Suzuki sv650 voor kan gebruiken of past deze niet? (gaswegbegrenzer)
 

Bijlagen

  • 4902DCED-07A5-4553-A4C5-F37B20754E22_1_105_c.jpeg
    4902DCED-07A5-4553-A4C5-F37B20754E22_1_105_c.jpeg
    172,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Hallo allen, hierbij meteen even mijn voorstelronde

Sinds enige tijd heb ik een Cagiva V-Raptor, niet omdat ik gek ben op naked bikes maar voornamelijk omdat ik iets unieks wilde wat bijna niemand heeft.
Per toeval hier tegenaan gelopen, althans mijn moeder kwam hiermee aanrijden tijden de proefrit.
Voor haar (1.65 lang) een ideale motor wegens de lage zit.

Uiteindelijk toch gewoon voor haar neus weg gekaapt.*O*
Beetje gemeen maar ja....

Na zelf een Soes SV650S en Kawa ZX9R gehad te hebben was het toch een beetje bijzonder voor mij om over te stappen naar een naked.
Vooral omdat ik mezelf toch meer op een buikschuiver zag rijden.
Maar toch bevatte de V-Raptor 2 van mijn eisen, Het moest namelijk minimaal een 1000 zijn en een 2 cilinder.


Maar goed, genoeg gelul over mij...

Ik ben nu in het bezit van een Cagiva V-Raptor uit bouwjaar 2000 maar in 2018 pas voor het eerst op Nederlandse grond.
Mijn lieffie was al voorzien van een mooie Power Commander (helaas pruts ingesteld op de standaard mapping) die nu is afgesteld,
en een BMC luchtfilter en twee brute GPR kanonnen.

Helaas waren er ook wat minpunten; zoals de ketting geleider over de achterbrug.
Deze heb ik 3D laten printen en na wat gevloek en getier, werd ie passend gemaakt.
De originele velgenkleur vond ik wat saai dus dat is inmiddels omgetoverd naar rood :)

Zelf toch maar eens een el cheapo LED achterlicht van de Aerox gemonteerd en bar end spiegels.
Helaas laten de kappen wat te wensen over en zijn er kleine dingetjes waar ik me aan stoor, maar dat is toekomstmuziek.

IMAG2371.jpg

IMAG2362.jpg



De volgende plannen staan nog op de lijst:
- Nieuwe set banden inmiddels, maar jemig wat heb ik een lol van de semislicks!
- Pushrod afdichting vervangen, want deze lekt.. niet geheel onbekend probleem voor de meeste (TLS TLR en dus ook Raptors) :(
- Het frame wordt nog in de zelfde kleur gespoten als de velgen
- Kapdelen krijgen ook nog een kleurtje, waarschijnlijk wordt dit donker antraciet, maar niks is zeker haha
- Nieuwe remleidingen wellicht toch ook in een kleurtje

Mochten er nog Raptor eigenaren zijn die wat onderdelen willen slijten, stuur vooral even een bericht! Het liefst via Social InstaSchnitzel.

Inmiddels staat de motor van mijn vriendin en mij in de woonkamer voor de winter.

20201107_184039_HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt dat een voorkomend kwaaltje de shimbuckets zijn. Ik heb hier nog geen last van maar ga ze wel binnekort laten checken. Zou niet een al te hoge km stand doen en zo veel mogelijk originele onderdelen.
 
Gisteren een Cagiva Raptor 1000 gekocht. Nu paar kleine dingetjes aanpakken en we kunnen weer verder. Heeft iemand een werkplaatshandboek in het Engels of Nederlands? Tot nu toe enkel de Duitse gevonden en mijn Duits is niet zo schitterend :)
 
Gisteren een Cagiva Raptor 1000 gekocht. Nu paar kleine dingetjes aanpakken en we kunnen weer verder. Heeft iemand een werkplaatshandboek in het Engels of Nederlands? Tot nu toe enkel de Duitse gevonden en mijn Duits is niet zo schitterend :)

Is dit wat?

 
Ik had / heb de manual, maar die is niet zo duidelijk.
"Remove swingarm pivot axle nut with a suitable tool'
=> Zelf een 'suitable tool' geslepen uit een stuk staal
 
Welke olie gebruiken jullie? 10W40 volsyntheet of half?

Heb nu deze besteld:
 
Welke olie gebruiken jullie? 10W40 volsyntheet of half?

Heb nu deze besteld:
Bij de Action haal ik Valvoline 5W40 volsyntheet met JASO MA2 voor €3,29 per liter in de aanbieding.
Dan sla ik gelijk voor drie oliewissels in. Nu is het €3,99 per liter mee ik.
Maar dat kan niet lang meer duren. O-)
 
En de olie die ik aanhaal? Is die goed? Moet voor mij niet perse de goedkoopste olie zijn. Vroeg me vooral af of dit motorblok hoogwaardige (volsyntheet) olie vereist of dat halfsyntheet ook goed is.
 
En de olie die ik aanhaal? Is die goed? Moet voor mij niet perse de goedkoopste olie zijn. Vroeg me vooral af of dit motorblok hoogwaardige (volsyntheet) olie vereist of dat halfsyntheet ook goed is.
Dat is uitstekende en moderne motorolie. :t

Dit blok vereist niet perse een volledig synthetische olie.
Ik heb vijf TL1000R's gehad en een TL1000S.
En dat is al enige tijd geleden.

Toen gebruikte ik altijd half syntheet, ook op het circuit. :)

Het verschil is 80% psychologisch, 10% langere standtijd, en 10% beter in extreme (koud)(hitte!)omstandigheden.
Geen absolute getallen, maar zo ongeveer denk ik er over. _O-
 
Voordat de Valvoline bij de Action in de schappen kwam deed ik er volsynthetische 5W40 (auto)olie van Techno in.
Die heb ik net als de Valvoline in meerdere motorfietsen gehad, en nergens slipte de koppeling.

20170511_183459 web.jpg

Ik gebruikte die ook in de winter, dus de 5W kwam best van pas.
Beetje alufolie extra bij temperaturen rond het vriespunt. _O-

DSC_0295.jpg

De thermostaat was ook al vervangen voor een model wat nét iets later opengaat.
Daardoor warmde het blok sneller op. :t
 
Niemand een PDF van een werkplaatshandboek? Zou graag mijn olie en koelvloeistof vervangen maar ik kan nergens (ook niet op youtube) een deftige handleiding vinden. Olie lukt zo ook wel, maar voor de koelvloeistof zou ik toch moeten weten hoe ik dit best doe zodat het systeem niet vol lucht zit...
 
Niemand een PDF van een werkplaatshandboek? Zou graag mijn olie en koelvloeistof vervangen maar ik kan nergens (ook niet op youtube) een deftige handleiding vinden. Olie lukt zo ook wel, maar voor de koelvloeistof zou ik toch moeten weten hoe ik dit best doe zodat het systeem niet vol lucht zit...
Dan pak je het filmpje van een andere motor. Het is vrijwel allemaal gelijk.
Een TL1000R of een SV1000S hebben nog hetzelfde blok ook..
 
Kap vol, duw op de slangen tot t niet meer broebelt, vul bij.

Laat motor paar minuten draaien, herhaal.
 
Hoi allemaal. Hierbij ff een hernieuwde kennismaking / voorstelronde van mij en dan met name in deze rubriek. Ik heb vanmorgen mijn Yamaha Midnightstar verkocht en meteen daar achteraan mijn oude V-raptor bwjr2001 die ik in 2006 aan mijn broer verkocht teruggekocht🤣. Kmstand heb ik nog snel bekeken, ligt ergens in de 18Dkm.😨 Hij heeft er dus zomaar 8000 bijgereden in 15 jaar, de boef.
Laatste onderhoud is ooit in een vér verleden ook bij mij geweest. Achterband en de voorband zijn ook nog nooit gewisseld ná de overname.
Er zit " een laagje" vuil op de hele fiets, poetsen zat óók niet in t onderhoud pakket 😭.
Voordeel; ik heb hem voor een spotprijsje kunnen kopen😎.
Komende maand moet hij dus verse banden en de meest uitgebreide beurt die er is krijgen.
Vraagje 's nu dus; wie heeft een adres voor me van een echt héél goede onderhoud monteur die ook nog eens betaalbaar is, en welke banden zijn op dit moment aan te raden? Ik heb geen idee nl of er nog veel gebeurd is op bandengebied de laatste jaren.
Liefst heb ik dat de monteur dan ook gelijkertijd alle bekende " minder goede" punten naloopt en aanpakt .
Note; ik kom uit NBr. Dus een monteur in groningen of omstreken gaat hem niet worden vrees ik😁

Ik sta open voor suggesties, ideeën.
Allerbeste paaswensen 🐰 Addict
 
Ik weet wel een goede en betaalbare monteur voor de TL1000 blokken in Alphen aan de Rijn.
Die kan ook naar de bekende zwakke plekken zoals de shimbuckets in het blok kijken.

Hij heeft aan mijn TL1000R gewerkt en later aan mijn Raptor 1000 / dynamo vervangen. Bij de laatste ook een blokwissel nadat een volgende eigenaar de oliesensor te vast had gedraaid. O-)
 
Alle moderne banden zijn heel goed, bv een road 5 / roadtec 01 / angel GT heeft grip met hopen en gaat 10K mee.
 
Vandaag olie vervangen van de Cagiva (die ik net gekocht had...). Kijk na men ritje of hij ergens lekt, zie ik dat het rechtercarter (waar de olievulplug zit) olie lekt. Waarschijnlijk de dichting die versleten is maar er lijkt ook olie te lekken langs de bouten. Ook zweet/lekt hij langs de pas geplaatste nieuwe oliefilter, had beter het oppervlak waar de dichting op komt eerst even geschuurd.

Wat denken jullie, zijn er nog plaatsen waar de raptor durft lekken? Denk dat ik het boeltje zelf maar ga oplossen want heb eigenlijk geen zin om me steeds zorgen te maken over het oliepeil. Iemand een idee waar ik best kwaliteitsvolle pakkingen kan kopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan