Cagiva - "The Raptors Nest" - deel 4

Dan stel ik me maar eens officieel voor op dit deel van het forum:

Ik heb een paar maanden geleden een Cagiva Raptor 650 voor best weinig gekocht. Ze had toen der tijd een honda hornet koplamp, nogal wat elektrische problemen en "wat" roest op de voorvork.
Ondertussen heb ik er 3 dagen mee op het circuit des Ecuyers gereden en moet zeggen dat ik goed tevreden ben.
Zie hieronder een foto van de dame in actie:
leukopdefoto_1200193.JPG


Voor deze bewuste dag heb ik nog wel het eea moeten doen:
- Heel veel kabelboom werk... overal blote soldeerpunten die vaak niet eens goed verbonden waren, nergens waterdichte stekkertjes, losse krimpverbindingen, kapotte relais, enz.
- Koplamp vervangen voor een MT03 koplamp (kleiner en mooier);
- Knipperlichten vervangen voor duurdere KOSO LEDtjes (zaten goedkope chinese nep carbon knippertjes op);
- Voorvorken naar HK Suspension gebracht voor nieuwe binnenpoten, nieuwe veren, nieuwe keringen en een volledige revisie;
- Originele teller (die het niet deed) vervangen voor een klein rond KOSO modelletje;
- USB oplader (waterdicht) gemonteerd.

Wat er nog moet gebeuren:
- Achter schokdemper;
- Radiale rempomp (die van mij remt goed maar het gevoel is alsof ik in een natte spons knijp... remolie al vervangen maar geen verschil);
- Laatste stukje kabelboom / sensor werk (achterlicht is nog steeds op een beunhaas manier aangesloten, ook krijg ik maar af en toe signaal van de neutraal);
- Schakelpook, die was goed maar heb ik afgebroken toen ik besloot met motor en al te gaan liggen |(
 
Brembo pomp kopen, dacht dat de pomp zelf op de raptor nissin was.
Hoewel ik de remmen nooit sponzig gevonden heb (1000)
 
vraagje, wij hebben net 3 raptor 1000 gekocht uit Duitsland. Deze komen op korte termijn richting Portugal.
maar ik ben al even bezig om wat onderhoud producten te bestellen.

welke olie gebruiken jullie? wat zijn jullie ervaringen ?

ik las in het boekje wat erbij zit dat ze AGIP TEC 4T 10W40 aanraden.
Nu las ik ook op een TL forum dat bij vol synthetisch de koppeling nog wel eens wil slippen en dat half-synthetisch beter is.

even benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste mensen,

Ik krijg over een week of 2 een Cagiva Raptor 1000 uit 2004! Ik had hier al een tijd mijn oog op en heb ene leuke gevonden. Ik kan niet wachten op erop te rijden.

Ik heb bijna alle hoeken gehad van het internet maar een werkplaatshandboek kan ik echt nergens vinden... Iemand hier die deze wilt delen met mij?! Zou top zijn! Binnekort een foto van de Raptor. :]
 
Ik had een maar er stond belachelijk weinig nuttigs in.
Ik wil wel even kijken of ik m nog heb.
 
Ja ik heb wel de owners manual kunnen vinden. Maar ben vooral opzoek naar een wiring diagram. Iemand trouwens ervaring met het in elkaar zetten/plaatsen van een Timing Retard Eliminator?
 
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik me graag voorstellen op t Raptor’s nest!
Mijn naam is Chris, ik ben 33 jaar woon in de omgeving van Nijmegen.
Sinds 3 jaar ben ik in het bezit van mijn V-Raptor 1000 uit 2000.
Zelf uit Duitsland geïmporteerd.
Heerlijke motor, waar al het een en ander aan aangepast was toen ik m kocht.
Zelf heb ik m verder aangepast en staan er nog wat mods op de planning!

Tot nu toe is het volgende aangepast:
* Gespoten in mat-grijs met mat rode zijkapjes.
* Velgen zwart gepoedercoat.
* Nieuwe zadelcover met rood “kontje”.
* korte kentekenplaat houder.
* LED knipperlichtjes achter.
* LSL stuur.
* LSL rem en koppelingshendel verstelbaar.
* Progressieve voorveren.
* Roadsitalia uitlaten.
* Aangepast luchtfilter huis met K&N filter.
* Power Commander III USB.

Het volgende staat op de planning:
* Stuurdemper van xtra Raptor (ligt klaar).
* Falco achterschokbreker (ligt klaar).
* Andere uitlaten.
* Power Commander afstellen.
* Andere knipperlichtglaasjes voor.
 

Bijlagen

  • FCCDEB18-9E30-425F-A9E2-4092D9FAEB26.jpeg
    FCCDEB18-9E30-425F-A9E2-4092D9FAEB26.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 24
Ja ik heb wel de owners manual kunnen vinden. Maar ben vooral opzoek naar een wiring diagram. Iemand trouwens ervaring met het in elkaar zetten/plaatsen van een Timing Retard Eliminator?
Geen ervaring mee.
Wel het een en ander over gelezen.
Bij mij is het aan/uit effect verdwenen na het plaatsen van een powercommander.
Voor mij was het meer een toevallig extra voordeel, omdat ik de pc3 gekocht had om m goed af te kunnen (laten) stellen.
 
Bedankt voor de reacties, volgens mij zit er al een TRE ingebouwd. Zag een stukje kabelboom waar het lijkt alsof er netjes een weerstandje in is weggewerkt. Onderdelen zijn bar slecht te vinden trouwens. En dat was al te verwachten. Iemand die weet waar ik misschien meer succes kan hebben op het internet?
 
Bedankt voor de reacties, volgens mij zit er al een TRE ingebouwd. Zag een stukje kabelboom waar het lijkt alsof er netjes een weerstandje in is weggewerkt. Onderdelen zijn bar slecht te vinden trouwens. En dat was al te verwachten. Iemand die weet waar ik misschien meer succes kan hebben op het internet?
Ligt eraan wat je zoekt.
Motorische (Suzuki) delen zijn overal te krijgen.
Model specifieke delen kunnen lastig zijn om te krijgen.
Heb zelf weleens wat dingetjes besteld bij: https://www.oemmotorparts.com/
Werkt prima, maar ook zij hebben een hoop onderdelen niet meer.
Wellicht hebben zij wel contacten om te kijken of een onderdeel toch via via te krijgen is (is een Nederlands bedrijf).
 
Goedendag allen,

Heeft iemand misschien een idee welk motorblok er precies gebruikt is van Suzuki? Mijn blok is flink beschadigd en moet vervangen worden (slechte reparatie van beschadigd schroefdraad van de aftap plug) en ik ben nu aan het afwegen wat de opties zijn.

Op sommige websites lees ik iets over de motor van de DL100 en op andere over de SV1000. Nu zijn dit in essentie dezelfde motoren maar ik weet niet precies voor wat voor blok ik nu moet zoeken en of het uberhaupt nog rendabel is.
 
Goedendag allen,

Heeft iemand misschien een idee welk motorblok er precies gebruikt is van Suzuki? Mijn blok is flink beschadigd en moet vervangen worden (slechte reparatie van beschadigd schroefdraad van de aftap plug) en ik ben nu aan het afwegen wat de opties zijn.

Op sommige websites lees ik iets over de motor van de DL100 en op andere over de SV1000. Nu zijn dit in essentie dezelfde motoren maar ik weet niet precies voor wat voor blok ik nu moet zoeken en of het uberhaupt nog rendabel is.
Het blok dat voor de v-raptor 1000 en de raptor 1000 is gebruikt is die van de Suzuki TL1000S. Deze heeft een andere CDI dan de TL1000R.

In hoeverre dat dit dezelfde is als de sv1000 weet ik niet maar verwacht dat er in sommige zaken verschillen zijn.
 
Het blok dat voor de v-raptor 1000 en de raptor 1000 is gebruikt is die van de Suzuki TL1000S. Deze heeft een andere CDI dan de TL1000R.

In hoeverre dat dit dezelfde is als de sv1000 weet ik niet maar verwacht dat er in sommige zaken verschillen zijn.
Zou dit ook het geval zijn voor die van mij? Hij is in 2006 op kenteken gezet maar geproduceerd ik 2004. Toen was de TL al uitgefaseerd toch?
 
Alle 1000 blokken zijn gelijk, TLS. 650 is SV.
Ik heb het werkplaatshandboek nog, maar het zijn gescande jpgs. Als je me een mailadres pm't, stuur ik je een transfer.
De typische TRE ziet eruit als 20 cm kabelboom met aan weerszijden een witte stekker die past tussen een stekker aan de zijkant van het frame, tussen tank en motor. Ik vind de rap beter rijden zonder.
 
Laatst bewerkt:
Na een wat langere zoektocht blijkt dat de Raptor van de 2004 en 2005 bouwjaren een blok uit de DL1000 hadden. Lekker verwarrend allemaal dit
 
Dat is in wezen hetzelfde blok.
TLR, TLS, DL, SV, raptor, SB8R, navigator,... Allemaal hetzelfde basisblok met detailverschillen (inspuiting, ontsteking, nokkenassen,...).
Carters van een TLS, SV of DL zouden moeten passen volgens mij. Hele blokken... Dat hangt er wat van af. Over ombouwen tussen de verschillende suzukis vind je wel iets, maar de raptor... Kans bestaat trouwens dat een suzuki dealer je gewoon een nieuw carter kan bestellen.
Er bestaan ook helicoil sets specifiek voor olieaftappluggen.
 
Mensen, ik heb sinds vorig jaar een raptor 1000. Opzich een fijne motor. Maar ik merk toch dat ik de vering wat slap vind. Hier in de bergen staat hij niet echt z'n mannetje en gaat de achterkant regelmatig alle kanten op behalve de goede. Of het nou zo is dat de originele vering niet bij mij part of dat het gewoon gaar is na die 20 jaar. (Daar ga ik vanuit) laat ik even in het midden. Ik ben dus opzoek naar nieuwe demping. Zo kwam ik uit op HAGON SHOCKS . Ik lees veel goede dingen hier over. Maar is er hier ook iemand met persoonlijke ervaring?
Ik hoor het graag!
 
Ik vond niets mis met de raptor vering, en heb motoren getransformeerd geweten met een revisie van de vering. Ik zou kijken om die schokbreker ergens binnen te doen voor onderhoud, kost 150 ongeveer.
Wat de raptor wel heeft, is een laag gat.
 
Dat is in wezen hetzelfde blok.
TLR, TLS, DL, SV, raptor, SB8R, navigator,... Allemaal hetzelfde basisblok met detailverschillen (inspuiting, ontsteking, nokkenassen,...).
Carters van een TLS, SV of DL zouden moeten passen volgens mij. Hele blokken... Dat hangt er wat van af. Over ombouwen tussen de verschillende suzukis vind je wel iets, maar de raptor... Kans bestaat trouwens dat een suzuki dealer je gewoon een nieuw carter kan bestellen.
Er bestaan ook helicoil sets specifiek voor olieaftappluggen.

voor een helicoil is het helaas wat aan de late kant. De "garage" waar ik hem naartoe heb gebracht heeft de boel vakkundig geruineerd. Denk dat ik ga kijken voor een ruil blok en deze erin ga zetten.
 
Goeiemorgen, even voorstellen ik ben Ashwin en heb mijn oog laten vallen op een raptor naar jaren fireblade gereden te hebben wordt het tijd voor een dikke twee cilinder naked. Maar nu is mijn vraag wat zijn echt de dingen waar op te letten bij een raptor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan