Jethro
MF veteraan
- 27 feb 2004
- 15.554
- 4
Historie
De bestverkochte motor ooit van Ducati is de Monster, ontworpen in de jaren 90 van de vorige eeuw. In deze tijd was Ducati nog een onderdeel van het Cagiva-concern. Toen Ducati en Cagiva in 1996 uit elkaar gingen ontstond bij Cagiva het idee om een ‘opvolger’ van de Monster te maken. Dit werd sterk gevoed door het feit dat de scheiding niet van harte ging en dat Cagiva een regelrechte topper in huis wilde hebben.
De ontwerper van de originele Monster, de Argentijn Miguel Angel Galluzzi, bleef in dienst van Cagiva en ging aan de slag om de opvolger van de Monster te ontwerpen. De eerder vaak gebruikte Ducati-blokken waren nu uit beeld en Cagiva ging op zoek naar een goed alternatief. Men koos voor het Suzuki TL1000 blok als aandrijving voor de Raptor. Dit blok had zich al enkele jaren bewezen en bleek een gouden troef te zijn. Aan Galluzzi de schone taak om bij dit blok een nieuw ‘Monster’ te ontwerpen.
Met de wielbasis, de balhoofdhoek en de lengte van de achtervork is veel geëxperimenteerd om zo te komen tot de juiste verhoudingen. De eerste versies hadden een nogal radicale maatvoering, die van de Raptor een uiterst levendige fiets maakte maar ook moeilijk om mee te rijden. De wielbasis van 1390 mm was dan ook een beetje te veel van het goede en dit werd dan ook al snel veranderd in een wielbasis van 1430 mm. Aangezien de Raptor een motorfiets moest worden voor een breed publiek heeft Galluzzi gekozen voor een meer gematigde geometrie.
Verder verschilt de geometrie van de Raptor en de V-Raptor enigszins van elkaar. Door het andere stuur en nog enkele andere zaken blijkt de V-Raptor dan ook echt anders te rijden dan z’n broertje. De X-tra Raptor benadert de originele versie het best, hierbij is o.a. de achterschokdemper langer waardoor de X-tra Raptor nog strakker stuurt.
Het 1000cc motorblok ontwikkelt zoveel vermogen dat je er voorzichtig mee om moet gaan, zeker bij een glad wegdek. Het blok begint te trekken vanaf circa 2.000 toeren en trekt door tot 10.300 toeren. Er zit dus geweldig veel potentieel in het blok.
Al redelijk snel werd de Raptor in 650cc uitvoering op de markt gebracht. Net zoals de Raptor 1000 in een normale uitvoering en in een V-Raptor uitvoering. De 650 modellen zijn de best verkochte Raptor modellen van Cagiva geweest. De laatste versies van de 650 Raptor zijn trouwens uitgerust met brandstofinjectie en niet meer met carburateurs, het blok is afkomstig van de Suzuki SV.
Modellen
Raptor, V-Raptor, X-tra Raptor
125, 650 en 1000cc.
Specs: http://www.motorbikes.be/nl/search.aspx?search=raptor
Mods
Veel voorkomende is de TRE (Timing Retard Eliminator) Deze "poort" de mapping van de 5e versnelling naar de lagere, hierdoor wordt de motor onderin rijker afgesteld waardoor hij soepeler reageert en meer vermogen onderin heeft. Tevens wordt de ontsteking verlaat. In principe is het niets meer dan een weerstandje ertussen zetten, laat je daarom niet afzetten!
Volledige uitleg: http://www.geartronics.co.uk/tre.htm en Steve's TL1000S pages Via ebay USA te koop http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360129414554&viewitem=
Radiator Modificatie http://www.burniemorgan.com/cagiva_raptor/images/raptorkuehlerumruest.pdf
Aanlopende Achterrem http://www.burniemorgan.com/cagiva_raptor/images/raptorbremseumruest.pdf
Snorkels verwijderen Cagiva Raptor - Removing the airbox inlets
Aprilia Falco Achterschokbreker Falco Rear Shock - Raptor Chapter
Aerox Achterlicht Het grote Cagiva topic!
Hier te koop voor €27,95 str8 Achterlicht Lexus Yamaha Aerox met Rode Leds met E keu
Tailriser bikefarmMV Motorrad Technik 18276 Kuhs - Heckhöherlegung - Hecktieferlegung
Bigbore kit http://kbsportbike.net/
Afstelgegevens http://www.moto-one.com.au/performance/raptor1000.html
RSV Mille swingarm Einbau RSV mille Schwinge in Raptor
Fix voor lekkage koppelingsstift(?) keerring IIS 7.5 细致错误_澳门真人游戏
Onderhoud & Reparatie
Werkplaatshandboek {pdf, 67MB} Cagiva Raptor 1000 Workshop Manual
Onderhoudsschema Raptor 1000 Cagiva Raptor - 1000 Maintenance Schedule
Cagiva gebruikershandleidingen
Onderdelen & Accessoires
Spare parts
OEM Motorparts Genuine Cagiva Parts - OEM Motorparts Motorcycle Replacement Spares
ebay Italy W0QQ fromZR40QQ npmvZ3QQ trksidZp3910Q2em38Q2el1313QQ nkwZcagivaQ20raptor in vendita | eBay
Xparts www.xparts.net
GSXR K6 carbon voorspatbord eBay: gsxr k6 Kotflügel
Luchtfilters
K&N , veel aanbieders op e-bay Duitsland http://search.ebay.de/search/search....l1313&satitle=K+&+N+cagiva+raptor&category0=
Dempers
GPR http://www.rv-motorparts.nl/catalog/index.php?cPath=24_29
Mivv www.mivv.it & http://www.avanandel.nl/motor-produkten/motor-uitlaten.html
G&G http://www.geg-bike-exhausts.co.uk/
GeGShop Motoronderdelen | Specialist in onderdelen en accessoires voor je motor - G&G Shop
Quill http://www.quillexhausts.com/Details.cfm?ProdID=236&category=6....
Carbon
Trend Italy Trenditaly Motorpassion Spare Parts and Accessories
Forza Italia motoforzaitalia.co.uk
TPR Racing (beperkt) TransIP - Reserved domain
Technische Howto's
TL1000 blok Steve's TL1000S pages
Raptor Chapter Raptor Chapter - Index page
TLZone forums TLZone Forums
TPS (Throttle Position Sensor) voor minder abrupte/bokkige gasreactie bij lage toeren TPS Adjustment Step-by-Step Pictorial Guide - SV650.org - SV650 & Gladius 650 Forum
en 993ti in dit topic: Cagiva: "the Raptor's Nest"
Raptor fora wereldwijd
Raptor Chapter Raptor Chapter - Index page
Raptormania RaptormaniaForum.it • Indice
Cagiva City foren-city.de - This website is for sale! - foren city Resources and Information.
Cagiva Rijdersgroep Cagiva Rijders Groep of Cagiva Club Nederland frameset
Cagiva Forum.de CAGIVA-Forum-Treffpunkt fuer Cagivistis im WWW
Overige links
raptormania.it
cagiva raptor accessori - Cerca con Google
Hyves Games
http://www.motorfreaks.nl/me-and-my-bike/me-and-my-raptor-11-06-3.html
Reviews
Raptor 650
http://www.motorfreaks.nl/2006/test-cagiva-raptor-650-ie-9.html
Vehicle Check - Search Any UK Reg Car History - My Car Check
TransIP - Reserved domain
Raptor 1000
Countersteer Blog
Countersteer Blog
CAGIVA RAPTOR 1000 (2000-2005) Review
X-tra Raptor
http://www.motorfreaks.nl/2004/test-cagiva-xtra-raptor-8.html
Cagiva Xtra Raptor
V-Raptor
Video http://www.fan.tv/motor/toontext.asp?id=9134
Cagiva 1000 Raptor
Oudere topic(s)
Motor-Forum
Motor-Forum
Kleurcodes
X-tra Raptor / 2002
Kleur velg: SALCHI INFRALUX LIGHT GREY - 3327078
Lak:
Zwart: SALCHI BASE COAT NERO MET.COD.6536199+ACRYDUR TRASP.SML COD.8369317
V-Raptor 1000 / 2000-2002
Frame kleur: PALINAL BRONZO MET.211.E 144
Velg kleur: SALCHI BASE FIN BRONZO 653G000
Lak:
Zilver: PPG FIAT GRIGIO MISTRAL 646
Rood: PPG 473.103 ROSSO CAGIVA
Raptor 1000 / 2000-2002
Frame kleur: PALINAL BRONZO MET.211.E 144
Velg kleur: SALCHI BASE FIN BRONZO 653G000
Lak:
Rood: PPG 473.103 ROSSO CAGIVA
Zwart: SALCHI BASE COAT NERO MET.COD.6536199 + ACRYDUR TRASP.SML
COD.8369317
Zilver: PPG FIAT GRIGIO MISTRAL 646
Raptor 650 / 2001-2002
Frame kleur: PALINAL BRONZO MET.211.E 144
Velg kleur: SALCHI BASE FIN BRONZO 653G000
Lak:
Blauw: PPG CHRYSLER SBE/PBE VIPER GTS BLUE MIC.2CT
Rood: PPG 473.103 ROSSO CAGIVA
Grijs: SALCHI BASE COAT MET.GRIGIO 6536805 + ACRYDUR TRASP.SML
COD.8369317
Geel: PPG Renault Jaune - 3010
Nest Bewoners
4ph3x
Voormalig Raptorist, nu in het bezit van een mooie SuperDuke
993ti
Bart82
HornEd
Cagivist, voorheen in bezit van zowel een V-Raptor 1000 als een Navigator. Na verkoop van de V-Raptor is de Navigator nog steeds in bezit.
jdav87
Lemmy
Voormalig Raptorist
Jurgen71
2011 update
Johan !!
De man met één van de 2 X-tra Raptors binnen deze club
Jethro
Momenteel in bezit van de 2e eigen V-Raptor, hoewel er inmiddels 4 verschillende Raptor's bij mij in de schuur hebben gelogeerd.
Maximum Velocity
Voormalig Raptorist
Rappy
maxisport
Barre
v-remus
De andere man met één van de 2 X-tra Raptors binnen deze club
gertjeeee
Lennart Bosman
bartvdb
->Wouter<-
schepieraptors
MT-Lighting
Pingwin
Arie H
Kwispelhond
Voormalig () Raptorist
Woeme Biker
jmh
Raptorpiloot
Giroldi
Voormalig Raptorist, nu in het bezit van een mooie SuperDuke
Fews
Motorcycle Diaries
firewallie
Voormalig Raptorist
Janrap
torrent
Snellehenk
Op- of aanmerkingen op de OP? Laat het me weten en ik pas hem aan!
Groet,
Jethro
Laatst bewerkt: