Cagiva w16 600 ratelend geluid na starten.

gonda

Die hard MF'er
Donateur
8 nov 2008
848
187
gent - België
Heb me een tijd geleden een Cagiva W16 600 aangeschaft. Een mens moet iets in tijden van corona. Fiets was behoorlijk onderkomen, na veel sleutelen en liefde loopt ie behoorlijk goed. tis geen raket, maar, als je gebruikt wat erin zit kan je er aardig mee weg. Terrein vindt ie leuker dan baan.
Tot zover de inleiding.
koud starten vraagt iets inspanning/tijd, maar, lukt wel. Enige wat niet klopt is het geluid wat ie maakt na het starten. zowel koud als warm. Startknop indrukken, de motor slaat aan, startknop los en dan hoor je een ratelend geluid, dat ebt weg na een paar seconden. Ergert het me? ja, vreselijk. moet iets aan gebeuren dus.
Google leert me dat het wel eens de startkoppeling zou kunnen zijn. iemand ideeën/tips?

dank! Gonda
 
Als ik me goed herinner, zit er dezelfde startkoppeling in als bij een KTM LC4. Verkrijgbaarheid is dus goed.

Startmotoren willen ook uitbranden doordat ze het nogal zwaar hebben. Het helpt al om dikkere kabels te maken tussen de startmotor en het startrelais/accu. Helemaal mooi zou het zijn om een decompresseur te maken. Ik ken hier geen kant-en-klare sets voor. Wel is me opgevallen in het kleppendeksel dat er met het gieten al rekening is gehouden om een decompresseur mogelijk te maken op dezelfde manier als bij b.v. de Yamaha XT600. Simpelweg een asje met een excentrische nok boven één van de uitlaatkleptuimelaars zodat een uitlaatklep ietsjes open blijft staan tijdens het starten. Let wel, de uitlaatklep hoeft maar een paar tienden van een millimeter opengedrukt te worden. Bij een grotere opening is er kans dat de uitlaatklep de zuiger raakt (vraag me niet hoe ik dit weet :$).

Werkplaatshandboek Cagiva W16 in Italiaans/Engels.
 
Zit er geen centrifugaal vervroeger op de nokkenas?
Daar waar 1 staat aangegeven?

CA-W16-1_AG.png
 
startmotor is ok, krijg het blok best mooi rond. Enkel dat nare geluid. Moet eruit. tzal nog heel even op zicht laten wachten, zonder trekker van M35x1,5 kan ik niet verder. maandag eerst maar even bestellen, dan kunnen we verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan