CALIMOTO motorfiets GPS, tracking en route app

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Na lang zoeken heb ik eindelijk een fijne app gevonden voor de motorfiets, waar alles gecentraliseerd wordt: je kan er je route tracken, motorroutes importeren via GPX, zelf routes genereren enz..
Het abonnement kost wel 40 euro per jaar, maar dat heb ik dus zopas maar eens aangeschaft. Ben nog volop alles aan het verkennen maar het is wel veelbelovend.

Zijn er hier nog leden die deze app gebruiken? Gratis of betalende versie? Tips & Tricks?
 
Hoor daar ook veel goeds over idd! Zelf gebruik ik het (nog)niet maar zit op tomtom voor 20eu per jaar waar ik wel zelf routes kan aanmaken en gpx files importeren.
 
Gebruik het al een tijdje. Werkt erg goed, ook internationaal. Alleen af en toe problemen met verbodsborden die calimoto niet mee neemt. Voor A naar B verkeer gebruik ik daarom liever waze of zoiets, die doet ook flits informatie en snelheid etc. Voor de pretritjes is calimoto perfect.
 
Gebruik ook al een tijdje de calimoto app. Eerst een tijdje de gratis versie geprobeerd, dat beviel goed, dus nu de premium versie.
Supermakkelijk om even snel een leuke route te maken. Zeker sinds hij met rood omlijnd de leukere wegen aangeeft. En de calimeter geeft ook wel een realistische waarde aan de 'kronkeligheid' van je route.
Wat ik wel pijnlijk vindt is als ik dan in mijn eigen regio (zeeland/noord Brabant) een ritje uitzet, er meestal een score van niet hoger dan 35 uit komt. Laat je de app voor de grap in Luxemburg een rondritje aanmaken, komt hij direct met scores achter in de 90 😅 Misschien toch eens die kant op met de motor 😎

Ik gebruik nooit de kant en klare routes die de app voorstelt. Vindt dat als je er even 5 minuten de tijd voor neemt en Google maps er even bij pakt, je de route met wat kleine aanpassingen enorm kan verbeteren. Dingen als om dorpjes heen ipv er dwars doorheen bijvoorbeeld.
Die verbodsborden is ook wel een dingetje ja. Had vorige week even snel een route in elkaar gezet, heb zeker 3 of 4 wegen gehad die eigenlijk voor beperkt verkeer waren.
Maar dat ligt aan het feit dat ze open street maps gebruiken. Je moet dan eigenlijk bij osm aangeven dat die wegen beperkt verkeer zijn, en hopen dat ze het aanpassen.

Heb ook kurviger pro, die maakt uit zichzelf betere routes, maar vindt de interface van calimoto echt 100x fijner werken.
Kurviger komt denk ik beter tot z'n recht op een pc scherm ipv een telefoon. (om een route te maken iig)
De navigatie instructies van kurviger zijn ook duidelijker. Ik heb de Navi op het stuur gemonteerd, dus geen probleem, maar met calimoto zou je denk ik niet de telefoon in je jaszak kunnen doen en alleen op de instructies een route foutloos rijden. Met kurviger lukt dat beter denk ik.
 
ik gebruik Calimoto ook en ben er erg tevreden mee. het klopt dat soms de route onnodig door de dorpskern gaat , maar ik vind het al bij al een zeer handige app.
 
Heb ’m ook, mooi programma. Toch gaat mijn voorkeur naar Kurviger, vind ik wat makkelijker werken. Iemand ook ervaring met MyRouteApp in vergelijking met Calimoto/Kurviger?
 
Kurviger premium kost toch maar eenmalig een tientje? 40 euro/jaar vind ik wel weer een stevige pijs voor een app. Zitten erook verkeersupdates en wegwerkzaamheden en zo in?
 
Vraagje over Kurviger. (Kon geen antwoord vinden op het forum).
Als ik een route (track) importeer in Kurviger, dan zie ik een blauwe route en een rode stippellijn. Meestal lopen ze samen, maar soms wijkt de rode stippellijn af van de blauwe route.

Wat is hiervoor de verklaring?

kurviger.jpg
 
Vraagje over Kurviger. (Kon geen antwoord vinden op het forum).
Als ik een route (track) importeer in Kurviger, dan zie ik een blauwe route en een rode stippellijn. Meestal lopen ze samen, maar soms wijkt de rode stippellijn af van de blauwe route.

Wat is hiervoor de verklaring?

Bekijk bijlage 1522589

Rood is de 'Track' zoals deze geïmporteerd is. Kurviger legt die over één van je wegenkaarten heen, detecteert waar deze overeenkomt met bekende wegen en calculeert daarna zelf een route op de kaart die die kent. Elke GPS doet dit, maar Kurviger geeft er vaak een eigen draai aan, heb ik gemerkt. Niet ideaal, maar je kunt best makkelijk waypoints slepen en toevoegen om hem accurater te krijgen.

Kan kurviger offroad?

Je kan onverhardde wegen aanzetten. Ik heb gewoon een straatfietsje, dus ik heb er verder geen ervering mee.
 
Heb 5000km op vakantie met Calimoto gereden (betaalde versie) en dat is echt fantastisch. Alleen kan hij dus niet offroad.

Nu ik terug thuis ben wil ik de TET route opladen om met mijn enduro te rijden, maar dat gaat dus niet '(
 
Rood is de 'Track' zoals deze geïmporteerd is. Kurviger legt die over één van je wegenkaarten heen, detecteert waar deze overeenkomt met bekende wegen en calculeert daarna zelf een route op de kaart die die kent. Elke GPS doet dit, maar Kurviger geeft er vaak een eigen draai aan, heb ik gemerkt. Niet ideaal, maar je kunt best makkelijk waypoints slepen en toevoegen om hem accurater te krijgen.

@Bart_T OK, dank je wel!

Als ik een route wil importeren, krijg ik:

(Optie) Erweiterte Route/Overlay

(Optie) Anzeige als Overlay

(Optie) Berechne Route anhand der Datei

Als ik alleen de 3e optie kies, dan zie ik alleen de blauwe route. Als dat niet de track is, wat is het dan wel, de "route" misschien?
(Ik vind het verwarrend want in b.v. Basekamp zie je ook nog rechte lijnen tussen de verschillende plaatsen op je weg).
 
Ja, dat dus. Optie 2 is alleen de 'Track', optie 3 alleen de route zoals berekend door Kurviger.

Zelf gebruik ik vrijwel altijd optie 1, en dan de stukken waar 'ie te veel afwijkt een beetje goed zetten met sleep en frutwerk. Nooit langer dan een paar minuutjes mee bezig, hoor. In feite gebruik ik GPX files dus altijd gewoon als sjabloon en rommel ik d'r een beetje mee. Meestal wil ik ook m'n startpunt wat meer in de buurt zetten ofzo.

Daarna sla ik 'm op als .kurviger file, dan heb je precies de juiste route voor toekomstig gebruik ter lering danwel vermeack. Meestal importeer ik dan DIE opnieuw, want dan laat 'ie de track weg; dan heb je maar 1 lijntje om te volgen.

Klinkt omslachtig en is in feite helemaal niet écht nodig want je kan ook gewoon achter de 'Track' aan rijden en Kurviger laten corrigeren, maar je mot wat. 😋 Doet misschien een beetje autistisch aan, maar ik wil graag m'n plan van tevoren getrokken hebben zodat ik tijdens de rit helemaal op kan gaan in het rijden.
 
@Bart_T OK, dank voor de informatie! Als je 'm opslaat als .kurviger file, dan kan je TomTom (420 Rider in mijn geval) er gewoon mee overweg neem ik aan?
 
Nee, TomTom heeft een .GPX bestand nodig. Deze zal dan gebruikt worden als track.
(Bij een .gpx mat zowel een route als een track. Gebruik Dan de track dat is een meer betrouwbare conversie. De route wordt Immers ook weer omgezet naar een track.)

Alternatief is een .ITN bestand voor een route met alleen harde via punten. (stops)
ITN bestanden kunnen niet via MyDrive worden geladen maar alleen op het toestel zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan