Campagne over gevaren motorrijden

Wat vinden jullie goed idee of zinloos

  • Goed idee

    Stemmen: 46 57,5%
  • Zinloos koekblikkers zien niks

    Stemmen: 33 41,3%
  • Zou wel helpen maar .....

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    80

DJ.Verhulst

BMW R1200GS 2011
16 mrt 2004
43.903
3.219
Almelo
Twitter
Om het aantal verkeersongevallen tussen motorrijders en andere weggebruikers omlaag te brengen, starten het Motorplatform en het ministerie van Verkeer vandaag een campagne.
















RTL Nieuws

De campagne Let op, Val op! moet motorrijders bewust maken van het gevaar dat zij lopen. Jaarlijks verongelukken ongeveer 80 motorrijders in het verkeer.

Het is wel bekend dat de meest ongelukken tussen koekblikkers en motorfietsen , de koekblikker schuldig is , ,met als reden het niet zien of te laat zien van de motor rijder....

Zelf denk ik dat er wel wat aan te doen is....
Het toestaan van lifelights ,, meer reflectie op motor kleding, felle kleuren van motor kleding & helm ,constante verlichting was al verplicht , een campagne om koekblikkers ervan te door dringen dat ze niet alleen zijn op de weg......
art_16139_3_01.jpg


http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cmsms/index.php?page=val-op-let-op
Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl
http://algemeen.hetdagelijksnieuws.nl/998030/Nieuwe_campagne_in_strijd_tegen_motorongevallen.htm
http://www.nieuwsbank.nl/_payment/order/1654786712/inp/2007/05/18/r022.htm

Er lijkt wel meer media aandacht te zijn
 
Laatst bewerkt:
Zelf denk ik dat er wel wat aan te doen is....
Het toestaan van lifelights, meer reflectie op motor kleding, felle kleuren van motor kleding & helm ,constante verlichting was al verplicht , een campagne om koekblikkers ervan te door dringen dat ze niet alleen zijn op de weg......

Dát is het enige wat helpt. Zolang zo'n eikel niet in z'n spiegels kijkt kun je zoveel refelctie en verlichting op je motor knopen als je wil, je wordt toch gewoon tegen de vlakte gereden.
 
val ik al niet genoeg op dan? motorjas met reflectie?,extra reflectors op de motor, reflectie bandjes om m,n enkels, runninglights op de motor,en uiteraard m,n licht aan,,,,, en nog zien ze je niet,,,,, groetjes shadowdancer
 
Je kan beter eerst de site van de MAG en het motorplatform raadplegen voordat je zoiets post . licht voeren is nog steeds niet verplicht .
En ook deze campagne zal weer jammerlijk mislukken zoals de vorige en zoals toekomstige . Zolang koekblikkers als blinde egotrippers blijven rijden zal het aantal ongelukken tussen motorrijders en koekblikkers alleen maar toenemen , ook al omdat het aantal voertuigen op de weg nog steeds snel toeneemt . Het heeft veel meer zin om koekblikkers tijdens rijlessen te leren om vooral goed rekening te houden met motorrijders ipv examen doen met een navigatiesysteem waarbij de aspirant koekblikker juist wordt geleerd om zijn aandacht te geven aan zo'n schermpje ipv aan het verkeer |( Vrachtwagens vallen toch ook heel erg op ? Vooral nu het mode is om maar zoveel mogelijk lampen te laten branden . Sommige trucks zijn rijdende kerstbomen en toch worden ze nog veel te vaak over het hoofd gezien , net zoals ambulances en politieauto's die hun signalen voeren en zelfs zonder zwaailichten te voeren al zouden moeten opvallen . Je leest steeds meer over ongelukken met ambulances en politieauto's , hoe zou dat nou komen . Als een koekblikker een motorrijder platrijdt dan moet ie zijn rijbewijs permanent inleveren , punt . DAAR berijk je wat mee .
 
Laatst bewerkt:
Volgens m'n vader zien de koekblikkers je al amper als je op een grote BMW met rode en blauwe stickers en blauwe zwaailampen achter ze zit. :+


P.S.
Ik maak er nu wel een grapje van maar het is wel zo. Mensen zijn tegenwoordig met heel andere zaken bezig dan met het besturen van de auto -O-
 
Het is natuuurlijk een goede actie om aandacht te geven aan een kwetsbaardere groep bestuurders zoals motorrijders. Er is ook wel iets voor te zeggen om een ander soort verlichting te gaan voeren om meer op te vallen.

Maar, het lijkt me belangrijker dat de 4wielers hun OGEN open doen en ophouden met bellen, eten, roken, scheren, krant lezen, email bijwerken op je berry enz, enz, enz...

In iedere rijopleiding zou iets met een simulator moeten worden ingevoerd zodat een cursist kennismaakt met andere voertuigen zoals vrachtwagens en motorrijders.

Misschien zouden we voor de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar een licht autorijbewijs (tot 100pk) kunnen instellen? Dat scheelt heel veel doden en gewonden.

Hatsikidee ...

Het jeukt in m'n rechterhand
 
ik stel voor om op een driebaans weg,een extra baan te maken(met stippel lijnen),voor de motor in de file
! ! ! ! !
! ! ! ! !
! ! ! ! !
! ! ! ! !
! ! ! ! !
 
val ik al niet genoeg op dan? motorjas met reflectie?,extra reflectors op de motor, reflectie bandjes om m,n enkels, runninglights op de motor,en uiteraard m,n licht aan,,,,, en nog zien ze je niet,,,,, groetjes shadowdancer


Als ik zie dat de meeste kleding zwart als basis kleur heeft en met een dun stripje van 5 mm als naad op de rug van de jas vraag ik me af waarom niet 5 cm ??? en met van die banden zoals bij de marine bij de mauwen ......
runninglight zijn nog niet legaal ,, zouden ze wel moeten legaliseren.

Men zou ook van die stickerpakketje kunnen samen stellen die je op de motor plakt ... nu is dat allemaal alleen als je zelf moeite doet ,, dan word het makkelijker.....

Maar de grootste winst zal bij de koekblikkers vandaag moeten komen...
Het valt me op dat juist de mensen die het minste met motoren hebben ze het slechtste zien ....

@ motormukkes , veel motoren hebben geen lichtschakelaars meer maar een alarm knipperlicht schakelaars gekregen,, dat zouden ze niet doen als het niet verplicht is ......
 
Laatst bewerkt:
Het is natuuurlijk een goede actie om aandacht te geven aan een kwetsbaardere groep bestuurders zoals motorrijders. Er is ook wel iets voor te zeggen om een ander soort verlichting te gaan voeren om meer op te vallen.

Maar, het lijkt me belangrijker dat de 4wielers hun OGEN open doen en ophouden met bellen, eten, roken, scheren, krant lezen, email bijwerken op je berry enz, enz, enz...

In iedere rijopleiding zou iets met een simulator moeten worden ingevoerd zodat een cursist kennismaakt met andere voertuigen zoals vrachtwagens en motorrijders.

Misschien zouden we voor de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar een licht autorijbewijs (tot 100pk) kunnen instellen? Dat scheelt heel veel doden en gewonden.

Hatsikidee ...



Het jeukt in m'n rechterhand

Het zijn vooral de ervaren koekblikkers die niet opletten , vertegenwoordigers , taxichauffeurs ed.
 
Laatst bewerkt:
Het is natuuurlijk een goede actie om aandacht te geven aan een kwetsbaardere groep bestuurders zoals motorrijders. Er is ook wel iets voor te zeggen om een ander soort verlichting te gaan voeren om meer op te vallen.

Maar, het lijkt me belangrijker dat de 4wielers hun OGEN open doen en ophouden met bellen, eten, roken, scheren, krant lezen, email bijwerken op je berry enz, enz, enz...

In iedere rijopleiding zou iets met een simulator moeten worden ingevoerd zodat een cursist kennismaakt met andere voertuigen zoals vrachtwagens en motorrijders.

Misschien zouden we voor de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar een licht autorijbewijs (tot 100pk) kunnen instellen? Dat scheelt heel veel doden en gewonden.

Hatsikidee ...

Het jeukt in m'n rechterhand

In het buitenland hadden ze wel van dat doort auto rijbewijzen , dat ze niet in het donker mochten rijden.....
En het is natuurlijk wel raar dat als je B stempel heb wel in een mercdes mcLaren mag gaan rijden met dik 600 pk en als jonge motor rijder het met 25 kw moet doen.....

Dus een auto van een bepaald gewicht & omvang en kg/pk vermogen.....
maar een motor tegen een panda of alto is meestal ook in het nadeel van de motor....
 
Als ik zie dat de meeste kleding zwart als basis kleur heeft en met een dun stripje van 5 mm als naad op de rug van de jas vraag ik me af waarom niet 5 cm ??? en met van die banden zoals bij de marine bij de mauwen ......
runninglight zijn nog niet legaal ,, zouden ze wel moeten legaliseren.

Men zou ook van die stickerpakketje kunnen samen stellen die je op de motor plakt ... nu is dat allemaal alleen als je zelf moeite doet ,, dan word het makkelijker.....

Maar de grootste winst zal bij de koekblikkers vandaag moeten komen...
Het valt me op dat juist de mensen die het minste met motoren hebben ze het slechtste zien ....

@ motormukkes , veel motoren hebben geen lichtschakelaars meer maar een alarm knipperlicht schakelaars gekregen,, dat zouden ze niet doen als het niet verplicht is ......

Zoek het maar op in de verkeersreglementen , het is niet verplicht . Anders had ik al honderden boetes hiervoor gehad .
 
Zoek het maar op in de verkeersreglementen , het is niet verplicht . Anders had ik al honderden boetes hiervoor gehad .


zouden er dan nog veel motor rijders zijn die met licht uit rijden ?? ik ken er geen , dus kan zijn waarom er weinig gerucht van bekeuringen zijn...
Maar het zou zo kunnen zijn ,, ik weet niet beter dat het moet , en als het niet moet deed ik het toch , behalve als het niet mocht.....
 
Het zijn vooral de ervaren koekblikkers die niet opletten , vertegenwoordigers , taxichauffeurs ed.


ik had eerder het idee van die rijdende theekransjes met van die libelle mutsen ,, 35 + of van die tante sjaan types uit oud west of zo....
Taxi chauffeurs en de gemiddelde vertegenwoordigers zijn vaak wel behoorlijk ervaren en als die snijden heeft dat een andere oorzaak ,,, hekel aan, doen als zo ze niet gezien hebben , voor een enkeling beroeps hufterigheid misschien ??
 
Ja... Gelukkig zijn motorrijders wel altijd modelverkeersdeelnemers. :z
:^ als je als een blinde mongool op 2 wielen door het verkeer raast zijn er situaties waar je een andere weggebruiker weinig kwalijk kunt nemen.

Maar goed, je ziet ook genoeg motorrijders in het zwart zonder licht met de zon in hun rug rijden.... dat is vragen om problemen. Vroeger in de winter reed er eens een vriend achter me met fel oranje werkhandschoenen (gevoerd). Die dingen waren blijkbaar niet alleen lekker warm maar vielen ook enorm op. Verder eens iemand met een fluorescerend gele helm achter me gehad, nou die zag je echt wel. Afwijkende verlichting (MotoVision, gele koplampen) wil ook wel werken. En... je eigen rijgedrag. Blijf uit dode hoeken, houd het snelheidsverschil niet te groot. Anticiperen....
 
Het is uiteinderlijk een sommetje van verschillende factoren ..
De meeste zijn al opgenoemd ,, deze campagne is er opgericht om het grootste deel eruit te lichten de ontzichtbaarheid van de motor rijder........

Misschien zou het ook wel een idee zijn om een standaard campagne te houden als in het nieuwe jaar het weer weer beter word,, van wij gaan weer rijden ,, net zoals ze doen met scholen na de zomer vakantie......
 
Mensen zijn tegenwoordig met heel andere zaken bezig dan met het besturen van de auto -O-

Ik denk dat hier het grote probleem zit. Ze zijn bezig met cd `s wisselen, aan de radio prutsen, bellen en navigatietoestanden.
het opletten is bijzaak geworden. Op de motor ben je (meestal) veel bewuster aan het verkeer aan
het deelnemen, al is het alleen maar voor je eigen veiligheid. Dat instinkt ontberen koekblikkers omdat ze in hun veilige huisje op wieltjes zitten. Zou ook prettig zijn om verlichting overdag voor iedereen verplicht te stellen. (fietsers uitgezonderd)
 
ik vind dat ze voor alle auto`s verplicht dode hoekspiegels moeten voeren, simpel spiegeltje voor 2,50, ik heb ze al jaren en zie er werkelijk alles in als ik moet invoegen, vaak merk ik dat als ik op de motorfiets rij er auto`s invoegen en géén dode hoekspiegel hebben en dan met een noodgang invoegen en plots schrikken dat er een motorrijder naast hun staat of net achter hun.
Ik heb ze ook op mijn motor maar dat scheelt een hoop omkijken en je houd de weg voor je goed ik de gaten, ook kunnen ze een systeem uitvinden om het voorlicht van de motor te laten knipperen, valt direct op voor autorijders.
 
zouden er dan nog veel motor rijders zijn die met licht uit rijden ?? ik ken er geen , dus kan zijn waarom er weinig gerucht van bekeuringen zijn...
Maar het zou zo kunnen zijn ,, ik weet niet beter dat het moet , en als het niet moet deed ik het toch , behalve als het niet mocht.....
Naar mijn weten (zonder het wetboek bij de hand) is overdag verlichting aan in Nederland nog steeds vrijwillig. Wel is het zo dat bepaalde type motoren standaard dimlicht aan hebben staan zonder de mogelijkheid deze uit te schakelen.
Dit zijn (dacht ik) over het algemeen geïmporteerde motoren.

Verder is 99 procent van de motorrijders allang overtuigd van het nut van dimlicht voeren overdag, dus dat is verder geen issue.
Een belangrijker punt is in mijn ogen reflectie op motor en/of pak. Ik denk dat het heel goed zou zijn als fabrikanten modern reflectiemateriaal in bredere stroken in motorpakken zouden verwerken.
Je motor blijft zo origineel en in het donker verhoog je je veiligheid enorm.

Er zijn in het verleden allerlei EU proefballonnetjes opgelaten om motorrijden veilger te maken, van zinnige tot totaal onzinnige plannen. We mogen feitelijk nog van geluk spreken naar mijn idee dat op EU nieveau er al niet een stomzinnig plan doorheen gedrukt is waarbij we verplicht als rijdende kerstboom met max. 30 pk door het leven moeten..... en dan bedoel ik dus metersgrote reflectiestroken op je moto, een oranje vlag op het achterspatbord en led verlichting in de wielen!

Afsluitend: als ze dan toch iets verplicht willen stellen via landelijke of Europese wetgeving, dan pleit ik voor verplichte reflectiestroken in een motorpak, en met moderne materialen zie je daar overdag bijna niets van. Kortom je kunt overdag gewoon de blits maken met je stoere pak.. enkel savonds ben je ietwat kerstbomig aanwezig... who cares... scheelt levens!
 
Laatst bewerkt:
Het werd tijd dat zie de "Goed zichtbaar"-campagnes nu eens gingen toespitsen op de groepweg gebruikers die de meeste ongelukken veroorzaakt.

In het verleden kwamen dit soort acties altijd in de motorwereld terecht.
Dit heeft natuurlijk geen zin als 70% van de aanrijding tussen auto en motor de schuld bij de automobilist ligt.

We zullen zien wat voor effect het heeft.
 
Ik weet dat er een grote groep automobilisten is die van alles ondernemen in de auto zolang het maar niets met autorijden te maken heeft.
Het zou verboden moeten worden....

Maar, ga je deze groep bereiken met een campagne voor motorrijders?

En, anderzijds, hoeveel ex-motorrijders hebben "overmoed" op hun grafsteen staan?


Maar ik ben natuurlijk altijd wel in voor wat extra aandacht voor onze veiligheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan