Canbus

Jaani

MF'er
18 aug 2004
173
6
Kesteren
Beste allen, voor auto,s zijn er kabelboompjes die de boel omvormen van canbus naar 7 polig aanhanger. Weet iemand of die er ook zijn voor motoren?
Als je nu een canbus bike heb is een aanhanger lastig aan te sluiten, wie weet een oplossing?
 
Als je geluk hebt is het systeem niet al te gevoelig, en kun je van de verlichting de spanning aftakken waar je een klein relais mee aanstuurt.
Op dat relais sluit je dan de corresponderende lamp op de aanhanger aan.
Als je pech hebt geeft dit teveel weerstand en krijg je melding dat het lampje stuk is, of de lamp wordt uitgeschakeld.
Proberen dus.

Maar ik denk dat zo'n module voor een auto, ook wel op een motor aangesloten kan worden, moet je alleen even uitzoeken waar je de can signalen kan aftakken.
 

Misschien hier informeren?
130 euro.....???? :X

Ik heb er niet al te veel verstand van, maar ik gok dat een beetje prutser met verstand van zaken zoiets maakt voor 5 euro aan weerstandjes/relais of whatever ? :X
 
|(niet dat dit verder iets met een CAN bus te maken heeft...
Doe dat nou niet je krijgt onherroepelijk koppijn.

TS vroeg,
Beste allen, voor auto,s zijn er kabelboompjes die de boel omvormen van canbus naar 7 polig aanhanger. Weet iemand of die er ook zijn voor motoren?
Als je nu een canbus bike heb is een aanhanger lastig aan te sluiten,
wie weet een oplossing?
En die word hem geboden.
Het kan dus ook de can bus te omzeilen oplossing zijn die hem past.
 
Wat heeft niets met canbus te maken?
CAN bus is zoals de naam zegt een bussysteem wat binnen voertuigen (en soms de industrie) gebruikt wordt. Ja. Hier gaat data overheen met betrekking tot wanneer de lampen aan moeten enzo, maar nee, daar kun je niks universeels voor maken. In de vrachtwagen en busindustrie is dat redelijk gestandaardiseerd via de SAE J1939 standaard, maar de auto en motoren fabrikanten doen lekker waar ze zelf zin in hebben.

Waar het met dit soort topics om gaat is dat voertuigen tegenwoordig meten of een lampie stuk is of niet. En daar kun je niet zomaar een aanhanger bij hangen en heb je wat elektronica nodig wat dat isoleert.


Maar men heeft ooit CAN bus gehoord dus roept dat.
 
CAN bus is zoals de naam zegt een bussysteem wat binnen voertuigen (en soms de industrie) gebruikt wordt. Ja. Hier gaat data overheen met betrekking tot wanneer de lampen aan moeten enzo, maar nee, daar kun je niks universeels voor maken. In de vrachtwagen en busindustrie is dat redelijk gestandaardiseerd via de SAE J1939 standaard, maar de auto en motoren fabrikanten doen lekker waar ze zelf zin in hebben.

Waar het met dit soort topics om gaat is dat voertuigen tegenwoordig meten of een lampie stuk is of niet. En daar kun je niet zomaar een aanhanger bij hangen en heb je wat elektronica nodig wat dat isoleert.


Maar men heeft ooit CAN bus gehoord dus roept dat.
Ik weet niet hoe dat bij een motor werkt.
Ik heb toevallig vorige week een trekhaak gemonteerd onder mijn nieuwe auto. Daar zit een module bij waar bijna alle aansluitingen aanzitten. Alle signalen haalt hij uit de canbus aansluitingen (2 getwiste draden). Ik moest alleen de mistlichten onderbreken en op de module aansluiten zodat de mistlichten van de auto het niet doen bij gebruik van de 13 polige aansluiting en de remlichten zitten rechtstreeks aangesloten.
 
Beste allen, voor auto,s zijn er kabelboompjes die de boel omvormen van canbus naar 7 polig aanhanger. Weet iemand of die er ook zijn voor motoren?
Als je nu een canbus bike heb is een aanhanger lastig aan te sluiten, wie weet een oplossing?
Ik denk het niet. De auto fabrikanten houden rekening met dat soort uitbreiding in de software. Soms kan men het met de computer dingen aan/uit zetten.
Erger nog als je een gloeilampje vervangt voor één met meer of minder Watt of zelfs LED dan gaat de ECU al op tilt.
 
Als het puur om verlichting gaat, kun je als laatste redmiddel een LDR gebruiken
Dat is een diode die reageert op licht , en die kun je in de achterlichtunit en knipperlichten plaatsen en vandaar uit een schakeling opbouwen
 
Als het puur om verlichting gaat, kun je als laatste redmiddel een LDR gebruiken
Dat is een diode die reageert op licht , en die kun je in de achterlichtunit en knipperlichten plaatsen en vandaar uit een schakeling opbouwen
LDR is geen diode maar een lichtgevoelige weerstand. Hou rekening met de afstelling van zoiets, ik wilde het op mijn bus maken om controle te krijgen over de remlichten omdat ik niet weet wanneer die remt of uitrolt maar achteropkomende autos met die fijne led lampen die niet verblinden geven al meer licht dan mijn remlichten waardoor het signaal ernstig beinvloedt wordt.
 
Een schakelingetje rond een ouwerwetse TIL111 heeft geen invloed van buitenaf, trekt geen valse belasting kan direct een relais aansturen. Een TIL111 is een IR-LED met Fototransistor in een gesloten behuizing en kan direct maar beter als darlington een relais-tje aansturen, heb je 4 keer nodig, het schematje hieronder is vooe een microcontrollertoepassing. 390 moet sowieso 1000 of 1200 zijn, 2k2 kan wegblijven en voor de leds kan je een relais nemen, de +5 kan je op de lichten zetten

led_driver_via_opto_coupler.png
 
Laatst bewerkt:
Een schakelingetje rond een ouwerwetse TIL111 heeft geen invloed van buitenaf, trekt geen valse belasting kan direct een relais aansturen. Een TIL111 is een IR-LED met Fototransistor in een gesloten behuizing en kan direct maar beter als darlington een relais-tje aansturen, heb je 4 keer nodig, het schematje hieronder is vooe een microcontrollertoepassing. 390 moet sowieso 1000 of 1200 zijn, 2k2 kan wegblijven en voor de leds kan je een relais nemen, de +5 kan je op de lichten zetten

led_driver_via_opto_coupler.png
Je zou ook dit kunnen gebruiken. 0.97US $ 3% OFF|1Pcs Relais Module Optocoupler Relais Arduino 5V 12V 24V Relais Uitgang 1 2 4 6 8 kanaals Relais Module Trigger Board Shield|Integrated Circuits| - AliExpress
Maar wat is het probleem van een klein relais dat schakelt op de spanning die nu naar de verlichting gaat? Dat kleine beetje stroom dat dat relais gebruikt bovenop dat van de lamp zelf mag toch geen probleem geven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan