Caravan geschikt voor vervoer van 2 motoren: €600

Status
Niet open voor verdere reacties.

Green Meanie

Die hard MF'er
7 okt 2003
529
69
Hanoi
Ik bied bij deze onze 'ouwe trouwe' caravan te koop aan.

Het betreft een Caraha 450 met een (voor een caravan) hoge max. belading van 408 kilo. Omdat wij er twee motoren mee naar Alés (race academy) wilden vervoeren hebben we de caravan op dieet gezet. Het keukenblok en de rondzit achter zijn verwijderd. Hierdoor kunnen er wat meer kilo's meegenomen worden.
Voor de bevestiging van de motoren heb ik twee simpele voorwielklemmen in elkaar gelast en deze gemonteerd. Tevens zijn ogen gemonteerd waar spanbanden aan vast gemaakt kunnen worden om de motoren goed vast te zetten.
Er zit ook een voortent bij maar omdat wij deze niet hebben gebruikt kan ik hier verder niets over zeggen.

Pluspunten:
Onderstel is in zeer goede staat. Remmen en schokbrekers zijn goed. Banden zijn nieuw (550 kilo load index) deze hebben ongeveer 1750km gereden, vanwege een klapband hebben wij in Frankrijk namelijk twee nieuwe banden laten monteren. Reservewiel is aanwezig.
De caravan ligt volledig beladen goed achter de auto (zelfs de wegligging getest met klapband en de caravan gaf geen krimp, heel netjes de vluchtstrook op kunnen sturen).
Het is mogelijk met twee man in de caravan te slapen terwijl de motoren erin staan!

Minpunten:
Luik en achterkant van de caravan zijn nog niet afgewerkt. Achterraam is aan de binnenkant gebarsten (laten vallen tijdens de bouw van het luik).

Wij hebben een tocht gemaakt van 2500km, dus de caravan is grondig getest met twee motoren (en de rest van de bagage die wij erin hadden waaronder 120 liter brandstof).

Vraagprijs is €600 (ivm met de nieuwe banden ter waarde van €140). Voor alleen het onderstel is dat al een hele nette prijs, indien je besluit er een nieuwe opbouw op te zetten (mijn plan als hij niet verkocht wordt).

Hieronder uiteraard enkele foto's (jullie zijn gek op plaatjes kijken toch ;) )
 
Laatst bewerkt:
Buitenkant
full
 
Beetje een zooitje op deze foto.
Zoals je ziet een berg kussens, en doordat de voorste motor tussen de twee banken in komt te staan kun je met twee man in de caravan slapen met de motoren erin, de lengte van de banken is namelijk 195 cm (hier hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt op de heen- en terugreis uit Alés)
De tafel dubbelt als oprijplank en hield dit makkelijk. De plastic tafel krijg je er ook bij.
full
 
Laatst bewerkt:
En dan hier het bewijs! En zo zijn we op en neer naar Alés gereden (bijna 2500km). Op de heenweg zaten er nog wat extra kilo's in ivm brandstof uit Luxemburg.
full
 
Bestaat er een kans dat er 3 motoren in kunnen :?
Wel goed vastgezet natuurlijk

Tsja, er vanuit gaande dat de motoren 220 kilo per stuk zijn en dan alles eruit dan zal het vast wel kunnen. Denk dat je dan wel over de maximale aslast heengaat omdat ik betwijfel of je de caravan nog 200 kilo kan afslanken.

Maar ik denk dat je beter voor een gigantische tandemasser kan gaan. Ik dacht dat twee motoren al vrij bijzonder was in een caravan...
 
Heb je er ook wel eens mee gereden met 1 motor erin? Dan is het gewicht namelijk ook weer anders verdeeld? De achterste motor staat schuin als ik het goed bekijk. Je zou dan (indien 1 motor) de motor voor in het midden kunnen zetten?!
Weet je toevallig ook zo'n beetje hoe groot hij is? Volgens mij is hij aardig aan de maat?
 
hoeveel is het ledige gewicht en hoeveel weegt hij dan maximaal?
ff checken of mijn auto hem mag trekken.
denk dat je wel b-e rijbewijs nodig hebt?
 
e heb je alleen nodig als je aanhanger zwaarder is als je auto.
en meestal staat er een max trek gewicht op t keneteken van je auto die niet zwaarder is als de auto zelf.
dus kan je in 95% van de gevallen zonder e rijbewijs rijden
en gaat tegenwoordig ook nog alleen maar over een leeggewicht of een efectief gewicht, dus niet meer laad en leeggewicht samen opgeteld.
 
e heb je alleen nodig als je aanhanger zwaarder is als je auto.
en meestal staat er een max trek gewicht op t keneteken van je auto die niet zwaarder is als de auto zelf.
dus kan je in 95% van de gevallen zonder e rijbewijs rijden
en gaat tegenwoordig ook nog alleen maar over een leeggewicht of een efectief gewicht, dus niet meer laad en leeggewicht samen opgeteld.

Das niet helemaal waar.
Je moet een E rijbewijs hebben als het totale max. gewicht van de combinatie boven de 3500kg komt. Hier word niet gewogen maar puur naar het laadvermogen en leeggewicht gekeken.
En ook als de aanhanger incl. laadvermogen zwaarder is dan het trekkend voertuig.
Er zijn tegenwoordig genoeg auto's die meer mogen trekken dan ze zelf wegen.

nog effe een stukje van blik op de weg

(Toegelaten Maximum Massa (TMM) )

Rijbewijs B is voldoende bij:
Aanhangwagen t/m 750 kg

Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg

In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

* de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
* de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

rijbewijs BE
Wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die u mag trekken. Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de TMM niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

Voor de rijbewijseisen is het dus niet belangrijk of een aanhanger beladen is of niet. Het gaat om het “papieren” gewicht van de aanhanger. Dat is bepalend of u rijbewijs E nodig hebt of niet.

Let op! Dit gaat alleen over de bevoegdheid van de bestuurder om een auto met aanhanger te besturen. Of een auto ook daadwerkelijk geschikt is om een bepaalde aanhanger met lading te mogen trekken is een heel ander verhaal!
 
Laatst bewerkt:
Das niet helemaal waar.
Je moet een E rijbewijs hebben als het totale max. gewicht van de combinatie boven de 3500kg komt. Hier word niet gewogen maar puur naar het laadvermogen en leeggewicht gekeken.
En ook als de aanhanger incl. laadvermogen zwaarder is dan het trekkend voertuig.
Er zijn tegenwoordig genoeg auto's die meer mogen trekken dan ze zelf wegen.

nog effe een stukje van blik op de weg

(Toegelaten Maximum Massa (TMM) )

t laadvermogen van de caravan word niet meer opgeteld bij t leggewicht en als een totaal gewicht gezien. er is gewoon nu een "Toegestane maximum massa aanhangwagen" en die is zo zwaar als de aanhanger/caravan op dat moment weegt.
natuurlijk heeft een aanhanger/caravan een maximum laadvermogen, en mag je daar niet overheen.
google maar even. http://www.cbr.nl/1149.pp
en dat van 3500kg...ik dacht moet ik dat er bij zetten...naaaahhh dat snapt iedereen toch wel. en daar kom je ook niet zo snel.
en de meeste gewone auto's mogen niet meer als hun eigen gewicht trekken. vandaar dat ik 95% zeg.
 
Laatst bewerkt:
t laadvermogen van de caravan word niet meer opgeteld bij t leggewicht en als een totaal gewicht gezien. er is gewoon nu een "Toegestane maximum massa aanhangwagen" en die is zo zwaar als de aanhanger/caravan op dat moment weegt.
natuurlijk heeft een aanhanger/caravan een maximum laadvermogen, en mag je daar niet overheen.
google maar even. http://www.cbr.nl/1149.pp
en dat van 3500kg...ik dacht moet ik dat er bij zetten...naaaahhh dat snapt iedereen toch wel. en daar kom je ook niet zo snel.
en de meeste gewone auto's mogen niet meer als hun eigen gewicht trekken. vandaar dat ik 95% zeg.

Effe een stukje van je eigen link:

Voorbeeld 7

Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.



Die is dus niet zoveel hij op dat moment weegt. Ik zou eens iets beter lezen ;) . Toegestane massa aanhangwagen/caravan is wat het totaal mag wegen, en daar gaan ze ook bij het cbr gewoon vanuit lees ik ook hier.
 
Laatst bewerkt:
ik had t over t leeg gewicht van de aanhanger.
en je heb t steeds over die 3500...dat is meer iets voor beroepschaufeurs die geen C hebben.
als je auto 1000 weegt en je caravan 900 en je auto mag 900 trekken maar je caravan heeft een laadvermogen van 300, maar heeft geen lading dan mag je trekken zonder E
dit was bij die smurf op sbs6 aanbod geweest.
dit is sinds een jaar ofzo.
als je wel laad en je word gewogen bij een caravan controle benj e de L*L
komt er in iedergeval op neer dat als je met een mini rijd je een probleem hebt om de caravan van de TS te trekken.
en en normale personen wagen deze caravan gewoon kan trekken.
 
Laatst bewerkt:
ik had t over t leeg gewicht van de aanhanger.
en je heb t steeds over die 3500...dat is meer iets voor beroepschaufeurs die geen C hebben.
als je auto 1000 weegt en je caravan 900 en je auto mag 900 trekken maar je caravan heeft een laadvermogen van 300, maar heeft geen lading dan mag je trekken zonder E
dit was bij die smurf op sbs6 aanbod geweest.
dit is sinds een jaar ofzo.
als je wel laad en je word gewogen bij een caravan controle benj e de L*L
Klopt die smurf heeft het wel vaker fout. Overal waar je de regels leest onder andere op cbr of bij de klpd gaat het alleen over de toegestane max. massa. Dat wegen gebeurt meestal alleen als ze vermoeden dat je overbeladen bent.

volgende komt van klpd.nl:

Wanneer moet ik een rijbewijs BE hebben?

* Geen rijbewijs BE vereist tot 750 kg.
* Rijbewijs B voldoende: als het ledig gewicht + laadvermogen van de aanhangwagen meer is dan 750 kg, maar minder dan het ledig gewicht van trekkend motorvoertuig.
* Rijbewijs BE verplicht: als het ledig gewicht + laadvermogen van de aanhangwagen meer is dan het ledig gewicht van het trekkend motorvoertuig; of als de totale maximum massa van het trekkend motorvoertuig vermeerderd met het ledig gewicht en laadvermogen van de aanhangwagen, meer is dan 3500 kg.

De gewichten die zijn vermeld op de kentekenbewijzen zijn hierbij bepalend en niet het daadwerkelijk gewicht. Let ook op of het trekkend motorvoertuig de aanhangwagen qua gewicht mag voortbewegen (zie kentekenbewijs).
 
Laatst bewerkt:
ik zie nu dat ze sind 1 oktober 2009 de regels wéér veranderd hebben.
een paar jaar geleden voerde ze in dat je t laadvermogen van de aanhanger niet hoefde mee te tellen. alleen t effectiefe gewicht telde.
daar zijn ze vanaf 1 oktober 2009 op terug gekomen, terecht ook vind ik. anders is t moeilijk te controleren.
 
Heb je er ook wel eens mee gereden met 1 motor erin? Dan is het gewicht namelijk ook weer anders verdeeld? De achterste motor staat schuin als ik het goed bekijk. Je zou dan (indien 1 motor) de motor voor in het midden kunnen zetten?!
Weet je toevallig ook zo'n beetje hoe groot hij is? Volgens mij is hij aardig aan de maat?

We hebben ermee gereden met 1 motor, kogeldruk is dan wel erg hoog omdat de motor dan middenin en helemaal vooraan staat. Je kunt hiermee natuurlijk schuiven door de motor op een andere plek te zetten.
Caravan is idd aardig groot, moest ook wel aangezien wij er twee motoren in hebben vervoerd (naar Zuid-Frankrijk!!!).
 
hoeveel is het ledige gewicht en hoeveel weegt hij dan maximaal?
ff checken of mijn auto hem mag trekken.
denk dat je wel b-e rijbewijs nodig hebt?

Ledig gewicht was ruim 600 kilo, maar hier is een hoop vanaf gegaan doordat de keuken en de rondzit achter zijn verwijderd. Maximum gewicht is ruim 1000 kilo. Standaard een laadvermogen van 408 kilo en nu dus nog meer. Iig ruim voldoende voor twee motoren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan