Carb vraagje

Sleor

Die hard MF'er
16 feb 2004
421
0
Oostende-België
Doordat ik iemand ben die bijna altijd wil weten hoe iets werkt en het waarom ervan ook wil weten, heb ik een vraagje.

Hoe werkt een Keihin FCR of Mikuni TMR carb nu precies?

Het carburator en het Venturi principe ken ik wel helemaal, ksnap ook hoe het werkt enz, maar hoe zit het met dat acceleratie pomp systeem?

Kvind eigenlijk geen goeie foto of technische afbeelding ervan trg, of enkel van de gasschuif met het rollensysteem, die pomp word met de gaskabel bedient zeker? En zit er daar dan echt een soort pompje of zuigerpompje in die extra mengsel of lucht blaast?

Dan heb ik nog een bijkomend vraagje, die soort carburatoren worden bestempeld als "4 takt carburators" en kheb ze idd nog noois gezien op een 2 takt, Waarom is dit?

Een 2 takt heeft bij het plots opendraaien van het gas toch ook een tekort aan mengsel, en daardoor een iets te arm mengsel?

Heeft er dan in principe toch ook baat bij als er extra mengsel naar binnen verstoven wordt?bij volgas of halfgas, en bij constante positie vand e gashendel doet die acc pomp toch niets? Dus dan zou die toch ook moeten werken als een doodnormale carb?

kzie waarschijnlijk wel iets over het hoofd ofzo, wie kan me hier meer over vertellen?
 
accelleratiepomp (as seen op vrijwel de meeste oude autocarbs) werkt op veranderingen van het gas.
Bij mijn autocarb komt er echt een megahuge kutstraal uitgespoten met rauwe benzine, als ik dus ga staan stampen op dat gaspedaal zuipt ie veel.

anyway...zodra jij bij een zware motor (lees: grote cilinders) het gas opentrekt heb je kans dat ie dus te weinig onderdruk creeert in de carbs en dus een tekort aan benzine heeft. De acceleratiepomp spuit rauwe benzine in de venturi (of vlak erna) waardoor de motor dus niet uitvalt (En in de meeste gevallen sneller oppakt)

verder is de carburatiewerking precies hetzelfde.
Bij geen gasverandering gebeurt er ook niets met de pomp.
Het is trouwens idd gewoon een mechanisch pompje. dus als je ooit kleine kinderen ana je gas ziet hengsten terwijl de motor uitstaat en je hebt een acceleratiepomp, meteen huffen die lijertjes.
 
waar blijft het mengsel als je gas geeft bij een tweetakt?

jawel, in het carter.
als je dus een straal extra brandstof bij het mengsel gooit zal dat in vloeibare vorm in je carter blijven.
als je dan na een sprintje je gas afsluit krijgt hij nog een halve liter onverwerkte benzine en sta je langs de kant met een verzopen motor.

de benaming 4 takt carburateurs slaat op de afschuining van de gasschuif
 
waar blijft het mengsel als je gas geeft bij een tweetakt?

jawel, in het carter.
als je dus een straal extra brandstof bij het mengsel gooit zal dat in vloeibare vorm in je carter blijven.
als je dan na een sprintje je gas afsluit krijgt hij nog een halve liter onverwerkte benzine en sta je langs de kant met een verzopen motor.

de benaming 4 takt carburateurs slaat op de afschuining van de gasschuif

Je hebt ook 2 takt cilinders waar het mengsel langs een inlaatkanaal naar je inlaatpoort gaat, van niet alle 2 takten gaat het langs het carter toch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan