Carb vs. Injectie

JvL74

Die hard MF'er
27 apr 2014
365
1
Lisse
Beste allen,

Beetje aan het oriënteren op een nieuwe motor en de sv650 is een optie. Nou zag ik, als meest noemenswaardig, dat de pre-03 carburateurs had en de post-03 injectie.

Kan iemand uitleggen wat de verschillen en/of voor-/nadelen zijn van beide technieken? Ben injectie wel gewend maar nog nooit carbs gehad...
 
Terwijl de wereldreizigers hun carburateurs schoonmaken, is er ook iemand die ervaring heeft met een 2e generatie SV650?

Een motor bestaat niet alleen uit de brandstoftoevoer. .
Maar dat was wel de vraag van de TS. Je kunt jouw goedbedoelde advies dus als topicvervuiling zien.

Op de laatste vraag, ik pak voor een wereldreis inderdaad een moderne injectiefiets. Ik neem wel voldoende brandstoffilters mee en verschoon wat vaker als voorgeschreven.
 
het probleemmet zo'n tochtjes is dat het nieuwe er al snel vanaf is, en de kilometers nogal snel oplopen.
de motorfiets waar ik mee zou vertrekken zou zelfs geen benzinepomp voor de carbu mogen hebben.

Die ouwe "zooi" is zo gek nog niet, hoe minder er op zit, hoe minder er kapot gaat, en de simpele oude dingen werken vaak net zo goed als het moderne, het moderne werkt vaak alleen maar makkelijker, niet per defenitie beter.

Je hebt goede en slechte injectiesystemen, en het zelfde geldt voor carburateurs, het ene is niet beter dan het andere.
 
Grappig om te zien dat iemand hier over wereldreizigers begint, ik heb specifiek voor een injectie model gekozen omdat ik met deze motor richting Vietnam wil. Dan ga je over bergen en himalaya, met carburateurs is de kans ruimschoots aanwezig als ze bijgesteld moeten worden op een hoogte van 5.000 meter.

Injectie doet dat lekker voor je, daarom een bewuste keuze. Echter mijn v-twin is wel heel erg aan/uit, maar dat moet ook gewoon wennen. *D
 
Grappig om te zien dat iemand hier over wereldreizigers begint, ik heb specifiek voor een injectie model gekozen omdat ik met deze motor richting Vietnam wil. Dan ga je over bergen en himalaya, met carburateurs is de kans ruimschoots aanwezig als ze bijgesteld moeten worden op een hoogte van 5.000 meter.

Injectie doet dat lekker voor je, daarom een bewuste keuze. Echter mijn v-twin is wel heel erg aan/uit, maar dat moet ook gewoon wennen. *D

je moet steeds mijn allereerste comment in dit topic in gedachte houden : "als DIY". ook op een wereldreis heeft een motor onderhoud nodig, en als DIY'er doe je dat uiteraard zelf, om meer geld over te houden voor het reizen zelf. even de carbu eruit, naald verzetten en andere sproeier erin is dan een kleinigheidje.
 
Ja, nou, dan ga je op wereldreis en neem je een reserve injector mee en evt. een losse ECU, zo heel spannend is de gemiddelde injectiemotor nou ook niet :P De injectie van je auto gaat toch ook zonder problemen 3/4/5 ton mee :P
 
Grappig om te zien dat iemand hier over wereldreizigers begint, ik heb specifiek voor een injectie model gekozen omdat ik met deze motor richting Vietnam wil. Dan ga je over bergen en himalaya, met carburateurs is de kans ruimschoots aanwezig als ze bijgesteld moeten worden op een hoogte van 5.000 meter.

Injectie doet dat lekker voor je, daarom een bewuste keuze. Echter mijn v-twin is wel heel erg aan/uit, maar dat moet ook gewoon wennen. *D

Grappig, ik heb nog een cb77 uit jaar kruik staan waarmee ik hetzelfde wil doen :+

Sproeiertjes verwisselen is serieus nog geen 5 minuten werk bij dit model..

Kleine note, vorige week de xt500 een beurt gegeven, contactpuntjes stonden nog perfect op tijd na 1 jaar dagelijks rijden. En de carburateur schoongemaakt omdat ik vermoedde dat deze ergens verstopt zat. Helaas heb ik geen verstoppig kunnen betrappen, maar wel alles goed schoongemaakt. Ik ben niet overtuigd dat het nodig was.. Na iets van 8 jaar dagelijks rijden.

Laten we concluderen dat alles zijn voor en nadelen heeft, en de boel ook erg model afhankelijk is.
 
ugh! :o Klopt helemaal, de 950 is met carburateurs, de 990 heeft injectie. Ik bedoelde dus injectie. :z :z
Daarom heb ik ook voor de 990 gekozen, dan hoef ik niets te slopen want hoef niets bij te stellen, echter om bij het gasklephuis te komen moeten de tanks er alsnog af. ;(

Nou ja, nevermind, scherp! :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan