Carbarateur& lekkage

Iem

Rookie
9 okt 2018
19
0
Goede avond,

Ik heb afgelopen maand mijn inlaat rubber naar cilinderkop vernieuwd + nieuwe bougies.
En ook carbarateur meteen gereinigt.
Nu lekt die naar mijn idee olie uit carbarateur 1 & 3. Spuit ergens ook koelvloeistof uit. Heb helaas hier geen foto van.

Is er iemand met toevallig de zelfde probleem?
Witte rook uit de uitlaat.
2 uitlaat bochten worden niet warm.
Start en valt uit zowel koud als warm.
Loopt op 2/3 cilinders.

Het gaat om een fazer fzs 600 uit 2001.
Hooplijk kunnen jullie me verder helpen.
Ik zal morgen nogmaals de carbarateur eruit halen mocht ik tijd voor hebben.
 
Als je carburateurverwarming hebt, kan ik me het kvs lek voorstellen na werken aan de carbs.

Wat was de reden om de carbs te gaan reinigen?
 
Als je carburateurverwarming hebt, kan ik me het kvs lek voorstellen na werken aan de carbs.

Wat was de reden om de carbs te gaan reinigen?

Er gaat koelingvloeistof door de carb.
Het terug plaatsen van de carbarateur ging niet helemaal goed. 1ring zat verkeerd en drukte de rubber vanuit de luchtfilter scheef. Hierdoor trok hij veel valse lucht.
Later op gemonteerd zelfde effect.

Zo doende af gehaald en schoongemaakt.
Check ckeck dubbel chek van eerder gemonteerde nlaat. Zat er 1 vast hand gedraait😂 domme fout. Late night job.
 
Nog andere mensen hier die een fzs 600 hebben met cabarateur problemen!?

Ik heb het ultrasoon laten reinigen. Gereviseerd en probleem blijft! Lekt dus benzine. En ergens spugt het koelvloeistof uit. Slangen in intact. Einde raad.

Kan iemand me verder uit de brand helpen?
 
Valse lucht trek je als er een opening is tussen carburateur en cilinderkop. Tussen luchtfilterhuis en carburateur is niet echt valse lucht maar ongefilterde lucht en is van veel minder invloed dan echte valse lucht. Ik kan vanaf hier niet zien wat er aan de hand is. Ik adviseer om er iemand nar te laten kijken die er veel verstand van heeft of om hem weg te brengen naar een motorzaak.
 
Motor start pperfect. Loopt perfect stationair. Trekt geen valse lucht meer.

Enige probleem is blijvende lekkage die ik niet weg krijg. Zowel koelvloeistof als brandstof.
 
Valse lucht trek je ná de carburateurs, niet ervoor. Als ik je verhaal goed begrijp was het dat dus nooit?

Lekkage is an sich niet zo heel moeilijk te diagnostiseren. Je zoekt het hoogste punt waar je sporen van de lekkage vindt, daar zit het. 't Loopt nu eenmaal niet omhoog... Als je carburateurs verwarming middels kvs hebben, heb je een x-aantal aansluitingen. Hoe weet je dat het zowel benzine als kvs is? Dan heb je namelijk wel meer verkeerd gedaan want dat zijn toch echt gescheiden circuits. Hoe ruikt het? Kvs ruikt zoet maar is bitter. Felle kleur. Benzine ruikt naar benzine en is #*(!@#()* ranzig :+ Groenig residu.

Er kunnen slangen poreus/versleten zijn. Er kunnen o-ringetjes versleten zijn, bij plastic tuitjes waar je slangetjes op aansluit. Het kan zijn dat slangklemmetjes niet goed zitten. Het kan zijn dat slangklemmetjes missen. Het kan zijn dat papieren pakkinkjes niet goed zitten/kapot zijn. Als je niet concreter kunt vinden waar het vandaan komt, maak dan in ieder geval een paar foto's. Tot die tijd kunnen we niet veel meer dan zeggen "d'r zit wa nie goe". Waarop jij dan zegt "ja da wee'kok wel". Schiet niet op.


Het helpt als je vooraf alles schoonmaakt, en met talkpoeder/meel de boel een beetje bestuift. Dan zie je daarna de sporen als stront op een witte tegel zitten.
 
Motor start pperfect. Loopt perfect stationair. Trekt geen valse lucht meer.

Enige probleem is blijvende lekkage die ik niet weg krijg. Zowel koelvloeistof als brandstof.

Je hebt bij deze motor vrij goed zicht op de carburateurs, als je blijf kijken dan zie je toch waar het uit lekt?

Als je de carburateurs gereviseerd heb dan ga ik er vanuit dat je nieuwe pakkingen, o-ringen en, vlotternaalden heb geplaatst?
Heb je ook het vlotterniveau ingesteld?
Als die te hoog staat gaat die zeker lekken.
Zitten de klemmen er goed op van benzine en, kvs slangen?
 
Goede avond. Een beetje laat. Maar heb vanmiddag enkele fotos gemaakt.
De cabarateur zijn allemaal nieuw. Maar kan gewoon niet vaststellen. Morgen na werk rijd ik naar een garage.

De koelvloeistof is groen. Dat zie je als de gedroogde plekken op de behuizing. Het hoogste punt van lekkage is bij de pakkingen. Waar het eerder al lekte voor het reviseren.

Verder alles is vernieuwd inderdaad.
Ik heb het idee dat het overloopt doordat er teveel benzine door blijft lopen.

De klemmen zitten allemaal goed.
Slangen zijn intact. Zal ze wellicht toch eens vervangen. Maar die zijn allemaal droog.
Slangen heb ik allemaal oo zitten. Heeft de garage monteur meegeholpen
 

Bijlagen

  • 20181107_143257.jpg
    20181107_143257.jpg
    691,2 KB · Weergaven: 36
  • 20181107_143252.jpg
    20181107_143252.jpg
    674,4 KB · Weergaven: 34
  • 20181107_143234.jpg
    20181107_143234.jpg
    753,9 KB · Weergaven: 33
  • 20181107_143204.jpg
    20181107_143204.jpg
    876,7 KB · Weergaven: 36
  • 20181107_143149.jpg
    20181107_143149.jpg
    616,1 KB · Weergaven: 37
  • 20181107_143128.jpg
    20181107_143128.jpg
    684,4 KB · Weergaven: 34
  • 20181107_143122.jpg
    20181107_143122.jpg
    710,9 KB · Weergaven: 35
Je hebt bij deze motor vrij goed zicht op de carburateurs, als je blijf kijken dan zie je toch waar het uit lekt?

Als je de carburateurs gereviseerd heb dan ga ik er vanuit dat je nieuwe pakkingen, o-ringen en, vlotternaalden heb geplaatst?
Heb je ook het vlotterniveau ingesteld?
Als die te hoog staat gaat die zeker lekken.
Zitten de klemmen er goed op van benzine en, kvs slangen?

Vlotter niveau instellen!? Vond wel dat de 1 van de koppen de vlotter erg veel speling had. Maar verder niets mee gedaan.
 
Verder alles is vernieuwd inderdaad.
Ik heb het idee dat het overloopt doordat er teveel benzine door blijft lopen.

En dat gebeurd als het vlotterniveau te hoog staat.
De kans is zeer groot dat die nu niet goed staat dus, controleer dat.
Zoek op hoeveel mm die moet staan en, verbuig het lipje van je vlotter naar de juiste hoogte
 
En dat gebeurd als het vlotterniveau te hoog staat.
De kans is zeer groot dat die nu niet goed staat dus, controleer dat.
Zoek op hoeveel mm die moet staan en, verbuig het lipje van je vlotter naar de juiste hoogte
Ik zal eens opzoeken over hoe je dat moet doen. Heb daar geen beeld bij
 
koelvloeistof lekkage bij je carb kan volgens mij niet veel meer zijn dan een kapotte of losse slang
Het SPUIT er ergens uit he. Maar tot de dag van vandaag niet gevonden waar. Slangen zijn gecontroleerd door de garage en waren niet aan vervanging toe. Tenminste niet noodzakelijk. Bovendien zijn die in de garage door een monteur op geplaatst
 
Ik zal eens opzoeken over hoe je dat moet doen. Heb daar geen beeld bij

Als je niks verbogen hebt kan het vlotterniveau niet zomaar anders zijn geworden, verder vind ik dat je het nogal verwarrend omschrijft, sommige stukken
snap ik geen reet van wat je precies bedoelt/omschrijft.
Zou het bv kunnen dat de vlotternaald niet gewoon doorlekt? Dat betekent dat of je naald of je zitting een braam of vuiltje heeft.
Gewoon versleten kan natuurlijk ook.
De koelvloeistof spuit eruit zeg je, en je kan niet zien waarvandaan? Met draaiende motor neem ik aan, kan het de koppakking zijn?
Alle raad is duur, als je er niet uitkomt kun je hem beter wegbrengen en door een motorzaak een diagnose laten stellen.
 
Ik heb niks verboge idd.
Dan zal het eerder versleten kunnen zijn. Braam zater niet aan.

Koelvloeistof spuit er alleen uit als ik lang gereden heb. Dan zie ik pas dat er weer een lekkage heeft plaats gevonden. Met een draaiende motor zie je verder vanuit onder de carbarateur druppelen. Tijdens het gassen geen last van.
 
Het komt vaker voor dat mensen onbewust de vlotter verbuigen.
Mensen die een sproeier eruit draaien en, onbewust de hand op de vlotter laten rusten is al genoeg:)
Dus sluit het niet uit en, controleer het gewoon want meten is weten, aan gokken heb je niks.

Aangezien die pas is gaan lekken nadat jij hem gereinigd heb acht ik de kans heel groot dat je wat verbogen heb.
Dan ligt het niet aan versleten onderdelen want dan zou die van te voren ook al lekken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Iem
Ik heb niks verboge idd.
Dan zal het eerder versleten kunnen zijn. Braam zater niet aan.

Koelvloeistof spuit er alleen uit als ik lang gereden heb. Dan zie ik pas dat er weer een lekkage heeft plaats gevonden. Met een draaiende motor zie je verder vanuit onder de carbarateur druppelen. Tijdens het gassen geen last van.

Wat zie je dan druppelen, koelvloeistof of benzine?
Kijk dat bedoel ik nou met wartaal, we moeten maar gokken wat je precies bedoelt.

Wat de koelvloeistof betreft begin ik toch de koppakking te verdenken.
Ik zou zeggen, rijd de boel eens lekker warm en rijd langs die monteur, dat lijkt mij het beste.
Heb je trouwens een temperatuurmeter op je motorfiets? Wat zegt die als het eruit spuit?
 
dan moet je niet naar een lekje zoeken, maar naar een koelingsprobleem of een kapotte cylinderkop pakking, gebartsten kop of cylinder, waterpomp die niet draait, of .....
Niet per sé, de druk op het systeem is gewoon het hoogste als hij eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Als er dan een slang een piepkleine beschadiging heeft kan dat het moment zijn waarop ie gaat lekken. Pas nog een slangklem op een aprilia moeten vervangen omdat ie gewoon niet meer strak genoeg zat.

Kweenie, ik vind het straightforward. Als ie pas gaat lekken als ie helemaal warm is, en hij draait gewoon stationair, dan laat je hem lekker stationair warm worden en zie je waar het probleem zit. Als het spuit heeft het een duidelijke oorsprong. Minimaal tot de ventilator aanspringt, want daarna wordt ie toch niet veel warmer meer, en loopt de druk dus niet verder op. Zo wel, dán heb je inderdaad een probleem met je koppakking maar daar zou ik nou niet direct vanuit gaan.

Mbt. de carburateurs die lekken, die druppels hebben ook een punt van oorsprong. Welke carburateur is het? Dan heb je die verkeerd in elkaar gezet: zo simpel is het. Kan iets doms zijn als de pakking van het reservoirbakje die niet goed meer is. Als hij vanaf hoger overloopt sluiten de naalden dus niet goed af. Dat kan doordat het niveau veel te hoog staat of er vuil tussen zit. Trek uit elkaar en vind problemen. Aangezien je dat laatste niet lijkt te gaan doen weet ik niet zo goed waarom we nog aan het praten zijn :+

Overigens, wel dapper dat je carburateurs hebt gereviseerd terwijl je niet weet hoe ze werken, dat is nou niet echt een gegarandeerd recept voor succes :+
 
Laatst bewerkt:
De vlotter heb eerst eruit gehaald. Vervolgens de sproeiers.

Ik zie benzine druppelen.
Na een lange rit kom ik koelvloeistof sporen tegen. Mijn temp.meter geef geen sein.

Het gaat om carbarateur 2 & 4
Daar doel je mee oo met de codes die in de bak gegrafeerd zijn neem ik aan!? P1-1 / P2-2?

Ik zal hem vanmiddag langs de garage rijden. En zie ik dan wel verder.
 
Sorry ben niet heel goed in beschrijvingen!
Als ik rijd, zie ik dat het eruit gespoten is. Anders niet zichtbaar. Hooplijk zo duidelijker..

Gara geweest. Wellicht vlotterkamer te vol. Zoniet, dan moeten de oringen vervangen worden. Maar gezien de plekken van lekkage vernoet hij dat de vlotterkamer te vol loopt.

Koelvloeistof.
Advies: "Stationair hoge toeren laten draaien. Is het bij de koppakking, zou die weer gaan lekken."
Helaas is dat niet gebeurt. Of ik moet hem stationair i.p.v 5k toeren naar 8.k? Ben alleen bang dat de schroef niet tot zover gaat. Ging al wat stroever.
Temp. Lampje begon te branden.. en tot zover geen lekkage gehad. Snelweg extra toeren gepakt. (Geen nieuwe lekkage bijgekomen)
 
Enkele zichtbardere fotos. Stationair 5k toeren.
 

Bijlagen

  • 20181108_164210.jpg
    20181108_164210.jpg
    645 KB · Weergaven: 36
  • 20181108_164204.jpg
    20181108_164204.jpg
    733,8 KB · Weergaven: 31
Gara geweest. Wellicht vlotterkamer te vol. Zoniet, dan moeten de oringen vervangen worden. Maar gezien de plekken van lekkage vernoet hij dat de vlotterkamer te vol loopt.

Temp. Lampje begon te branden.. en tot zover geen lekkage gehad. Snelweg extra toeren gepakt. (Geen nieuwe lekkage bijgekomen)

O ringen had je zelf al vervangen :?

Als je temp lampje gaat branden moet je niet meer rijden.
Dat die niet meer lekt zo zomaar kunnen zijn omdat er geen koelvloeistof meer in zit:+
Hou wel in de gaten dat je koeltank niet leeg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan