carbon delen - hoe mal maken?

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
hallo!

voor mijn project heb ik een tijdje terug een undertail uit amerika besteld. heb daar hele goede dingen over gelezen maar ondanks het merk, de prijs en de levertijd, kreeg ik een product dat helemaal niet paste op mijn motor. aangezien dat ik al eerder 2 andere undertails heb getest en deze niet goed waren, was ik de 3de keer best wel boos, dus ik besloot om mijn eigen undertail te maken. en omdat ik toch bezig ben, waarom niet van carbon? of ik nou glasvezel of carbon gebruik, het werk is bijna hetzelfde!

een hoop gezocht op het internet naar de mogelijkheden en het schijnt niet zo moeilijk te zijn, dus ik wil het proberen. maar ik moet nog een mal hebben. dat is opzich geen ramp, want ik heb de afmetingen en gelukkig is de undertail van een sv650 redelijk simpel van ontwerp, maar hoe maak ik de mal en waarvan?

ik wil deze methode gaan gebruiken:


tips iemand? :)
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
27.042
1.072
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
2 mogelijkheden:
1. je maakt een model zoals je de undertail wil hebben van pur of gips of iets anders dat je makkelijk kan bewerken en trekt daar een mal vanaf. dan kan je dus een serie maken.
2. je maakt direct een negatief van hout, karton en ander afvalmateriaal in de gemeten afmetingen. dan maak je daar je undertail in en de mal is waarschijnlijk rijp voor de sloop.
 

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
ik heb zelf ook aan gips gedacht, maar hoe maak je een mal als je geen oorspronkelijk onderdeel hebt? :)
 

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
0
breda
Glasvezel kan je in allerlei vormen, ook redelijk ingewikkelde, aanbrengen. Aramidedoek of koolstofdoek niet.
Geweven materiaal zoals aramide of koolstof gaat in bochten valse vouwen creeren die moeilijk weg te werken zijn. Dat kan alleen in een mal+contramal. De doek met kunsthars worden dan tussen 2 lagen , de mallen, opgesloten.

Als je 1 mal kiest , zoals 95% van de doe het zelvers, dan krijgt je product de afwerking van de mal en de enigzins ruwere buitenkant waar je als laatste met de kwast over bent gegaan.

Neem een polyestermal.
Die kan je meerdere keren gebruiken.
De eerste keer zou het weleens kunnen mislukken en dan moet je ook nog een nieuwe mal maken.

De mal moet heel goed lossend zijn. Ik dacht wat kan er nu gebeuren bij een spatbordje. Alsof dat ding met bisonkit vastzat ontdanks de verschillende lagen speciale lossingswas.

Bij mijn 2de poging (de 1ste mislukte, epoxyengsel niet goed) heb ik de polyestermal na de waslagen met een heel dun laagje maizenapap ingesmeerd en goed laten drogen.
Dat laagje is dan heel erg dun maar kan wel een mat oppervlak opleveren.
Na het bekleden met epoxy en het inleggen van de aramide met koolstof laten uitharden.
De volgende dag proberen los te maken, dat valt toch weer tegen, dat spul zit altijd op een of andere manier vastgekleeft. In de kleine kieren wat water laten lopen zodat de maizena gaat vloeien en na een half uur zat die inderdaad los.
De maizena resten wel erg goed afspoelen en schuren.

Als je epoxy gebruikt dan moet het eigelijk nog een half uur in een oven bij 120 graden. Dan pas hard die echt goed uit. Maar zoals het nu is vindt ik het al goed.
 

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.557
28
32
Amsterdam
Gelaagde dikke piepschuimplaten die je modelleert / snijdt naar het model schijnt ook te kunnen werken. (methode waarmee ik wil gaan hobbyen als ik weer inkomsten heb)
 

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
@kwknijper: in dat filmpje gaat het allemaal soepel zonder dat je een oven enzo hoeft te gebruiken. ik zal de afmetingen van de undertail op papier zetten en dan probeer ik een mal te maken van piepschuim (bedankt voor de tip).
 

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
13.092
2.168
60
nijmegen
De reden dat een hoop van de dingen zo duur zijn is heel simpel, DE VOORBEREIDING!!!!!!

Het maken van een passende mal is een konijnenwerk vanheb ik jouw daar, maak je zelf een deel, dan accepteer je dat je moet schuren, plamuren, boren, slijpen, maar als het van een toeleveringsbedrijf komt moet het allemaal perfect zijn, an als het kan ook nog voor 3 knikkers en een scheet.

Carbon is al helemaal moeilijk, als je dat in de degelijkste vorm wilt hebben, moet dat in een vacuum oven, en dan nog valt 20-30 % uit, of gaat naar verkooppunten die het niet zo nauw nemen met de maatvoering, en stunten daar lekker mee op internet...

Je hebt nog een 2e optie, geweven aramide doek, icm heldere epoxyhars, dat geeft een carbon look maar is het dus niet...


Dus heel veel uren en heel goed voorbereiden, en als het lukt, kun je eventueel ook voor derden maken
 

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
0
breda
@kwknijper: in dat filmpje gaat het allemaal soepel zonder dat je een oven enzo hoeft te gebruiken. ik zal de afmetingen van de undertail op papier zetten en dan probeer ik een mal te maken van piepschuim (bedankt voor de tip).
Het verhaal over de oven is wat de leverancier mij vertelde.

Mijn spatbordje is ook uitgehard, maar zou na een ovenbehandeling nog harder kunnen worden volgens de leverancier.
Deze informatie staat ook in de diverse documentatie her en der op internet.

Er bestaan vele soorten epoxy harsen, met allemaal hun eigenschappen. Een aantal daarvan moet gewoonweg in een oven anders gebeurt er niets. Een ander aantal hard koud uit. Snel, langzaam, hangt af van het type.
De epoxy in de winkel is eigenlijk een type met consessies.

Tips.

Epoxy moet ook redelijk exact worden gemengd. Polyester bijv. niet. Bij polyester moet gewoon een beetje initiator en dan hard de stof uit.

Bij epoxy exact op weegschaaltje of maatbeker uitmeten anders gaat het fout. De verhoudingen hangen af van de soort maar staat op het blik vermeld als het goed is.
 
Laatst bewerkt:

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
dan bestel ik eind van de maand zo'n kit van de website en probeer ik even wat kleine delen te maken. mocht het lukken, dan bestel ik een paar vierkante meter carbon vezel en begin ik aan de undertail. ik hou jullie op de hoogte, want volgens mij zijn er meer mensen die hier interesse in hebben!
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
9.405
413
Andere kant van de evenaar
Zelf carbon lamineren zal niet makkelijk gaan!

Ik heb 5 jaar onderdelen voor de Apache helicopter gelamineerd. (koolstof)
Je moet een goede stijve en gladde mal hebben, dat zal dus niet gaan met gips.
Daarbij, als je de eerste laag koolstof legt moet je dat met vacuum om de mal heen trekken.
Daarna leg je nog zo'n 3 lagen en ook die moet je met vacuum om de mal heen trekken.
Koolstof mooi lamineren valt niet mee, en al helemaal niet als je dat thuis probeert te hobbieën!
Hoe wil je je laminaat uitharden?
Dat moet in een autoclaaf en je laminaat moet op een speciale manier met gaatjes folie en bleederdeken zijn ingepakt en weer onder vacuum in de autoclaaf...

En als je het wél lukt hoe ga je werkstukje opvullen? Daar ben je speciale Hysol hars voor nodig.

Ik wil je niet afzeiken, maar koolstof lamineren gaat je niet lukken thuis! daar ben je aparte hulpmiddelen bij nodig...
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
9.405
413
Andere kant van de evenaar
At [email protected]@;
Aramidedoek (Kevlar, is merknaam trouwens maar beter bekend) is geel, carbon is zwart....
Dat zal dus niet echt op carbon lijken.
Glasvezel zou je ook kunnen gebruiken.

Zelf een undertail zou je het makkelijkst met glasvezel kunnen maken!
Aramide en koolstof is veel stugger, glasdoek is veel beter in vorm te maken.

Dit is een onderwerp waar je mij weinig over wijs kunt maken....

Weet waar je aan begint!

At Kilowatt knijper;
Leg je spatbordje maar eens 2 uur in een oven op zo'n 40 / 50 graden, dan hardt ie goed uit! (NIET WARMER!!!!)
Veel hars hardt bij kamertemperatuur wel uit maar wordt niet hard genoeg, 2 uur op 40 /50 graden in de oven doet wonderen...
 

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
ik wil niet zeiken, maar kan je, voordat je zulke dingen zegt, even mijn linkje bekijken??? ik hoef geen apache helicopter te bouwen dus de methode die ze in dit filmpje gebruiken is prima. maar goed, ik probeer het wel!

 

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.557
28
32
Amsterdam
Carbon is lichter, maar Aramidevezel (Kevlar) weegt maar iets meer maar is ook wat flexibeler: minder kans op breken als je valt.
Maar feitelijk zul je voor gewone kuipdelen toch prima glasdoek kunnen gebruiken, en het product laten overtrekken met een carbon vinyl? tegenwoordig kunnen ze die maken met textuur d'r in.

Maak het jezelf niet te moeilijk!
 

johanv

MF veteraan
1 mrt 2003
1.117
0
38
Arnhem
een autoclaaf en vacuum trekken is natuurlijk heel leuk voor constructiedelen, maar voor een zichtdeel is het niet nodig. Het is wel belangrijk dat je mal 100% glad is.
Het is wel te doen thuis, maar het kost veel tijd en geld. Zorg ook dat je epoxy UV-bestendig is als je geen geel carbon wil na een tijdje.
 

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
ja maar ik hoef maar de onderste laag goed te hebben, die zie je. de "onderkant" van de underail zeg maar is toch niet in zicht! maar goed, ff afwachten en dan zien we het wel!
 

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
0
39
Amsterdam
Als je niet vacuum trekt krijg je je lamellen niet goed op elkaar, dat wordt bobbelig.
Onderschat het niet!!!
Daarom moet inderdaad de mal (dat het zichtbare deel wordt) helemaal glad zijn.

De reden van vacuum trekken en een autoclave (oven) is:

1. de hars trekt beter in het carbon en er blijft geen luchtbelletjes tussen zitten
2. lamellen liggen daardoor strakker op elkaar waardoor het materieel minder dik is, maar ook dus minder hars hoeft te bevatten, waardoor het carbononderdeel dus lichter is
3. de hoge temp van de oven zorgt voor het eerst vloeibaarder worden van de hars en daarna snelle verharding van de epoxy en een stijver en harder worden van het carbon onderdeel.

(voor zover ik eens vernomen heb)
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
9.405
413
Andere kant van de evenaar
Zelfs als je een perfect gladde mal hebt is het nog afwachten dat je product er uitkomt zoals je hoopt...

@ de arme student;
punt 3 geld alleen als je prepreg gebruikt, en dat lukt je thuis echt niet.
Als je vacuum gebruikt druk je inderdaad de lamellen goed aan, en daar wordt het ook een stuk sterker van!

Misschien kun je een compressor wat aan passen zodat je daar vacuum mee kunt trekken...
 

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
@reinhoud: even een vraag, zonder dit en dat, zonder misschien en ooit: heb je de film gezien in mijn link? hoe kan dat? of is dat nep?
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
27.042
1.072
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
polystyreenschuim en polyesterhars gaan niet samen. polyesterhars bestaat voor een groot deel uit styreen, dat lost de piep op.
hobbyhars bevat nog een scheutje extra styreen om de winstmarges wat te vergroten.
je kan carbon ook prima met polyesterhars lamineren. dat maakt verwerking een stuk makkelijker. polyestermat kan je daarintergen niet met epoxy lamineren, epoxy bevat namelijk geen styreen zodat het bindmiddel van de matjes niet oplost.

vacuüm is makkelijk geroepen maar niet zo eenvoudig als het lijkt. er zijn adapters voor op de compressor te koop waar je onderdruk mee maakt. dan heb je nog een mal nodig die de onderdruk aan kan en de materialen om een zak te maken.
geperforeerde folie en absorbsiedoek.

voor thuis komt hand lay up met een eenvoudige mal meer in het zicht. als je voor jezelf geen beeld kan maken hoe die negatieve mal er uit moet zien wordt het moeilijk.
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
27.042
1.072
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
@reinhoud: even een vraag, zonder dit en dat, zonder misschien en ooit: heb je de film gezien in mijn link? hoe kan dat? of is dat nep?
ik heb de film gezien.
je wordt genept!
met zijn vingers drukt hij de hoeken veel te droog. de scherpe randen die hij in zijn product heeft bereik je eigenlijk niet zonder vacuüm.
het product wat je aan het eind ziet is helemaal geschuurd, gevuld en gelakt, zo komt het niet uit de mal.
ik vind de hars die hij gebruikt ook waanzinnig dik. dit spul kan je geen hand lay up mee doen, dat is voor vacuüm bedoeld. dat zal ook de reden zijn waarom hij tussendoor staat te fohnen, om de hars een beetje vloeibaar te krijgen.
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
9.405
413
Andere kant van de evenaar
Heb ik niet gezien, you tube werkt niet op deze computer...

Ik zeg ook niet dat het je niet lukt!!
En het laatste wat ik wil/doe is jou afzeiken...

Ik denk alleen dat je er iets te makkelijk over denkt.

Jij wilt bezig met een natlaminaat, en dat is zelfs als je alle juiste gereedschappen en materialen hebt best moeilijk!

Als je je hars aanbrengt op de mal, dan leg je je lammel er op, dan tamponeer je je lamel in de hars, dan volgende lamel... en dan begint de ellende!!
je lammellen glijden over elkaar heen en door de hars kun je niet goed zien hoe en waar je lammellen liggen, en daar bij krijg je overal lucht tussen de lammellen.

Advies; gebruik glasdoek i.p.v. koolstof, koolstof is veel stugger dan glasdoek, glasdoek houdt beter vorm tijdens het lamineren.
En zorg, zoals eerder gezegt, voor een goed lossingsmiddel!!
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
9.405
413
Andere kant van de evenaar
Probeer hars van het merk Hysol te scoren, weet alleen niet meer welke soort.
Heel belangrijk is de mengverhouding.
Dat spul is echt ongelooflijk sterk!!
Kun je thuis in je oventje uit laten harden.
Is profesioneel spul.

Als ik nog bij Fokker werkte stuurde ik je de benodigheden op...
 

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.168
0
30
Tilburg
1. mijn onderdeel heeft geen hoeken. het is een plank zeg maar, met een aparte vorm.

2. ik hoef geen perfectie te bereiken. scheuren en lakken hoort er bij, dus ik zie het probleem niet!

3. als het met een fohn lukt, dan is dat prima?

het idee is dat zo'n kit vrij weinig kost (paar tientjes) en dat er een kans is dat je wat bereikt. ik ben meer geld kwijt geraakt aan een onderdeel wat uit de vs kwam, gemaakt door "professionals" met hele "goede" mallen etc. dus meer heb ik niet te verliezen!