carbon delen - hoe mal maken?

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
2
Tilburg
hallo!

voor mijn project heb ik een tijdje terug een undertail uit amerika besteld. heb daar hele goede dingen over gelezen maar ondanks het merk, de prijs en de levertijd, kreeg ik een product dat helemaal niet paste op mijn motor. aangezien dat ik al eerder 2 andere undertails heb getest en deze niet goed waren, was ik de 3de keer best wel boos, dus ik besloot om mijn eigen undertail te maken. en omdat ik toch bezig ben, waarom niet van carbon? of ik nou glasvezel of carbon gebruik, het werk is bijna hetzelfde!

een hoop gezocht op het internet naar de mogelijkheden en het schijnt niet zo moeilijk te zijn, dus ik wil het proberen. maar ik moet nog een mal hebben. dat is opzich geen ramp, want ik heb de afmetingen en gelukkig is de undertail van een sv650 redelijk simpel van ontwerp, maar hoe maak ik de mal en waarvan?

ik wil deze methode gaan gebruiken:


tips iemand? :)
 
Heb net het filmpje gezien.
Dat ging wel heel makkelijk... ik zou eigenlijk zeggen te makkelijk...

Die hoeken kregen wij zelfs met vacuum en een autoclaaf niet zo strak!

Als het maar een paar tientjes kost, dan gelijk doen!
En als je geen hoeken hebt wordt het al een heel stuk makkelijker.
Die hars die ik/wij altijd gebruikte was ook aardig wat dunner.

Ik hoop dat het je lukt!
 
Ik maak wel eens carbon onderdelen voor mijn modelvliegtuigen. Vaak zijn dat rechte stukken zodat je geen mal nodig hebt maar het deel gewoon kunt persen tussen twee vlakke platen.

Ik heb ook wel wat '3d onderdelen' gemaakt en daarbij valt het op dat het ontzettend lastig is om je carbon goed in hoeken te krijgen. Carbon weefsel is vrij stug (veel stugger dan glas weefsel) en daardoor wil het niet uit zichzelf netjes strak in hoeken blijven liggen. Hiervoor is het dus erg makkelijk om een binnen en een buitenmal te maken. Dan kun je door de mallen tegen elkaar aan te persen best een mooi resultaat behalen.

Een vacuumpomp heb je dan dus niet echt nodig.

Structurele onderdelen zou ik persoonlijk nooit zelf durven bouwen voor gebruik op de motor. Ik heb wel ooit een een slecht zelfgemaakt carbonfiber staartwieltje op een van mijn modelvliegtuigen gehad. Vind het al vervelend als dat afbreekt... Zou het helemaal vervelend vinden als mijn thuis gelamineerde 1-spaaks carbonfiber achterwiel uit elkaar vliegt met 180km/h ;)



Oh. Ik koop gewoon carbonfiber weefsel bij een modelbouwzaak voor 30 euro per m2. Op de website die bij het filmpje genoemd wordt hebben ze het over 33 pond per m2. En ik gebruik gewoon 24h epoxy. Dat vloeit zo lekker. Werkt prima hoor.

Oh en verkijk je niet op de kosten. Je gaat vrij hard door zo'n m2 heen en een halve liter hars is zo weg. ;) Carbon onderdelen zijn niet voor niets kostbaar. Niet alleen vanwege de mal. Ook vanwege kosten voor het ruwe materiaal. Zo'n spatbord zal toch wel een laag of 15 aan carbonfiber zijn? Als je slim bent doe je de middelste paar lagen van glas. Is VEEL goedkoper en middelste lagen zijn toch niet zo spannend voor de sterkte. Gaat alleen om de dikte.
 
Laatst bewerkt:
1. mijn onderdeel heeft geen hoeken. het is een plank zeg maar, met een aparte vorm.

2. ik hoef geen perfectie te bereiken. scheuren en lakken hoort er bij, dus ik zie het probleem niet!

3. als het met een fohn lukt, dan is dat prima?

het idee is dat zo'n kit vrij weinig kost (paar tientjes) en dat er een kans is dat je wat bereikt. ik ben meer geld kwijt geraakt aan een onderdeel wat uit de vs kwam, gemaakt door "professionals" met hele "goede" mallen etc. dus meer heb ik niet te verliezen!

Zoals ze op tv zeggen bij de energiespotjes, "gewoon doen".
Maar hou wel de tips in de gaten.
Goede mengverhouding, kan het niet genoeg zeggen.
Werk altijd met handschoenen, nitril is het beste.
 
2. ik hoef geen perfectie te bereiken. scheuren en lakken hoort er bij, dus ik zie het probleem niet!
Schuren en lakken? Dat doe ik dus echt nooit he. Als je het goed doet is je mal ontzettend glad. Je epoxy dus ook en dan glimt je onderdeel al hardstikke mooi op het moment dat het uit de mal komt.

Wat ik hier ook nergens lees: Als je die rotzooi gaat schuren, zagen of boren: Doe handschoenen aan (het jeukt als een gek), doe een bril op (je wilt dat stof niet in je ogen!) en doe een goed mondkapje voor (je wilt het al helemaal niet in je longen!)


dat gaan we ook doen!

@fragdaddy: waar haal je carbon voor 30 euro vierkante meter? :)

http://www.xs4all.nl/~hobbyin/

Zit in waalwijk. Ze sturen het desgevraagd op. Ik bestel alles telefonisch bij ze. De eerste bestelling moet je wel vooruit betalen.

Oh en bestel meteen R&G 24 uurs epoxy. Mengverhouding 4:1 geloof ik. (4 delen hars, 1 deel harder) Niet op het oog mengen! gebruik een keuken weegschaal!

Dat gebruik ik altijd. Zal wel niet zo goed zijn als speciale hars, maar het werkt bij mij prima.

Zie bijvoorbeeld het motorschot hier. Het onderdeel waar de motor aan hangt is 5mm triplex (voor de dikte) en aan beide kanten carbonfiber (voor de sterkte).

Als iemand een opmerking over het behang maakt ga ik hem doodvermoorden! :Y
img_6092.jpg


img_6091.jpg


Mijn excuses voor de vervuiling van dit forum met foto's van mijn andere hobby :P

Oh en die carbon propellor is dus NIET zelf gemaakt he! Zou niet willen dat die uit elkaar klapt bij 7000 toeren.
 
Laatst bewerkt:
Maar de begin vraag is dus gemakkelijk.

Klei, gips, hout en piepschuim een vorm ergens op maken zoals het zou moeten worden.
Materiaal boeit niet als het maar goedkoop en gemakkelijk te verwerken is.
Oppervlak netjes glad afwerken.
Polyester matjes er overheen, na een paar lagen leg je daar metalen strips en balkjes in die je mee inmat.
Sloop je klei zooi en je houd een negatieve mal over die je alleen na dient te schuren en afwerken.
De ingematte balkjes en strips houden de boel in model en zorgen ervoor dat ook een ronde mal netjes stabiel staat.

Gewoon proberen.

Hier op het forum zijn een hoop jongens die wel eens spullen can carbon zelf gemaakt hebben.
Waarom zouden zij het wel kunnen en jij niet?
Gebruik de zoekfunctie maar eens, er is al veel mee geklooit, bijvoorbeeld hier...
RD 350 racer project!!

Begin klein en eenvoudig van vorm en gewoon proberen.
Je moet maar zo denken, in het filmpje hebben ze het telkens over uitharden en wachten, nou daar kun je behoorlijk dorst van krijgen, wat het klussen ook weer plezierig maakt zou ik maar zeggen.

O ja, foto verslagen zijn altijd welkom..
 
Niemand hier zegt dat TS het niet kan!

Het is waarschijnlijk wat minder simpel dan het lijkt!
Rechte stukjes lamineren is idd niet zo lastig, maar als er wat vorm in moet en wat hoeken/randen wordt het een ander verhaal...

Ook niet onbelangrijk; je lamellen kruislings leggen dus de vezels van het ene lamel op 0 graden leggen en de volgende op zo'n 45 graden.
 
Hé Aoleks,

Zoals het Youtube filmpje demonstreert werkt het ook! Ik heb als zweefvlieger wel wat ervaring met het maken van composiet onderdelen en je kan bij carbon perfect met hand-layup mallen op kamertemperatuur lamineren. Het is wel iets stugger dan glas (weefsel) maar voor een niet al te moeilijk gekromd deel zou het moeten werken. Aramidevezel zou ik in ieder geval afraden omdat dit zo'n taaie vezels zijn dat je het onderdeel bijna niet meer kan afwerken (als je bijv. schuurt blijven de vezels rafelen omdat je alleen de epoxy wegschuurt).
Wat ik niet begrijp: Als je het onderdeel daarna lakt, waarom gebruik je dan carbonvezel ipv glasvezel? Op de meeste motoren (en auto's) wordt carbon alleen voor de "looks" gebruikt. Zonde om het te lakken.

Je kan overigens goedkoop glasvezel een carbon "look" geven door wat zwarte verf (acryl geloof ik) in de hars te mengen. Ik denk dat er heel wat mensen dit soort carbon op hun motor hebben zitten! (voor veel geld gekochte echte carbondelen *D )

Succes, Bert
 
Heb vroeger ook wel onderdelen in carbon gemaakt voor de modelbouw, en je kan dus wel degelijk leuke motorfiets onderdelen maken thuis in de schuur.

Het helpt om een vacuumpomp te hebben maar als je het zonder doet kan het resultaat ook nog mooi zijn. Alleen zullen de verschillende lagen niet zo mooi aangedrukt liggen en zullen er veel luchtbelletjes aan de buitenkant ontstaan. Maar zolang je niet aan een gevechtshelicopter bezig bent: wat maakt dat uit?

3 lagen carbon/epoxy is sterk zat voor iedere kont van een motorfiets, of de lagen nou wel of niet klem tegen elkaar aangedrukt zitten, en belletjes aan de buitenkant verzuip je in een aantal lagen blanke lak die je daarna schuurt en polijst.

Het klopt dat carbon weefsel makkelijk verschuift in de mal tijdens het aandrukken. Neem ten eerste weefsel wat niet gewoon 1-over-1 geweven is maar 1-over-3 ofzo (heeft een speciale naam, weet alleen niet meer hoe). Koop het van een rol en laat dit niet opvouwen! Koop een ruim stuk wat zeker 25 cm over de mal heen valt. Als je het carbon op maat knipt: plak direct een strook plakband over de zijkanten zodat de weefsels niet gaan schuiven.

En de laatste tip die de experts ook wel niet zullen goedkeuren: Strijk een laag epoxy in de mal (eerst 4 a 5 lagen lossingswas uiteraard) en laat deze een kwartier uitharden totdat hij plakkerig is. Leg de carbon mat dan in 1 keer op de juiste plek en druk hem aan, verschuiven kan dan niet meer maar de weefsels blijven wel mooi liggen. Het oppervlak aan de mal-zijde zal wat ruwer worden dan maar dat werk je toch af met 2K blanke lak.

Gewoon proberen, het is geen ruimtevaart technologie.

(Voor hobby doeleinden bedoel ik dan, ik realiseer me heel goed dat het maken van hoogbelaste professionele onderdelen in carbon uiteraard niet zo makkelijk is)
 
De vezel op zich mag niet blootliggen, moet afgecoat worden.
Hoe en wat weet ik ook niet meer helemaal, maar het had iets met vocht te maken..

Koolstof is chemisch gezien onder normale omstandigheden bijna onverwoestbaar. O.k. het brand, maar dan moet je toch al een aardig fikkie hebben.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het vocht door capilaire werking door de vezels optrekt en later als het vriest het materiaal zou kunnen scheuren.

Even voor de duidelijkheid.

Alles wat met constructief koolstof te maken heeft, scheepsmasten, vleugels enz. daarvan is het basismateriaal Koolstofvezel en kunsthars.
De vezels zorgen voor de treksterkte en de kunsthars, vaak epoxy, voor de samenhang van het geheel. Hoe meer koolstofvezel hoe sterker het product.

Koolstofvezels zijn flinterdun en worden geweven tot dikkere draden. Met deze dikkere draad is het mogelijk om weefsel te maken zoals je die in de winkel kan kopen.

Het uitgangspunt van de koostofvezel is een organische verbinding waarvan de H-atomen vanaf worden gehaald.
Zie wikipedia.

Van massief koolstof is dus absoluut geen sprake.
 
Koolstof is chemisch gezien onder normale omstandigheden bijna onverwoestbaar. O.k. het brand, maar dan moet je toch al een aardig fikkie hebben.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het vocht door capilaire werking door de vezels optrekt en later als het vriest het materiaal zou kunnen scheuren.

Even voor de duidelijkheid.

Alles wat met constructief koolstof te maken heeft, scheepsmasten, vleugels enz. daarvan is het basismateriaal Koolstofvezel en kunsthars.
De vezels zorgen voor de treksterkte en de kunsthars, vaak epoxy, voor de samenhang van het geheel. Hoe meer koolstofvezel hoe sterker het product.

Koolstofvezels zijn flinterdun en worden geweven tot dikkere draden. Met deze dikkere draad is het mogelijk om weefsel te maken zoals je die in de winkel kan kopen.

Het uitgangspunt van de koostofvezel is een organische verbinding waarvan de H-atomen vanaf worden gehaald.
Zie wikipedia.

Van massief koolstof is dus absoluut geen sprake.




Industriele koolstof wordt ook gebakken en komt niet tot stand door chemische werking van twee componenten die je bij elkaar doet.
 
De mast op m'n zeiljacht

Ook deze mast is van geweven koolstof gemaakt , en bestaat uit verschillende lagen koolstofdoek met epoxy. Vraag het maar na bij de leverancier van de mast.
En misschien zit er ook nog wel 50% glasvezel in.
In het begin zijn masten van epoxy, glasvezel en koolstofvezel gemaakt, misschien is dat nu voor een hoop masten ook nog zo vanwege de prijs. Tegenwoordig kunnen masten met 100% koolstofvezel en epoxy gemaakt worden, je betaald dan wel de hoofdprijs.

Het bakken van een mast slaat op het verhitten van de mast als die in een oven wordt verhit om het epoxy te laten verharden. Dat zal de 120 graden celcius niet overschrijden.
Om daadwerkelijk iets met pure koolstof te doen dan zijn dat toch temperaturen in de orde van 2000 graden (sinteren), maar alleen op laboratoriumschaal uit te voeren.

Alles draait om de oorsprong van de materialen. Koolstof voor constructieve doelen is alleen maar leverbaar in ragdunne vezels.

Ik denk zelfs dat massief koolstof , als het zou bestaan, beperkte toepassingen zou hebben, in elk geval niet iets voor masten of vleugels enz.
 
Laatst bewerkt:
Het is mogelijk dat die mast wel van koolstof is, maar niet gemaakt uit de koolstof matten waar het hier over gaat.
Je hebt ook koolstoftape, dat zijn dus koolstofvezels maar dan gelegt in 1 richting, en met de hars er al in geïnpregneerd (prepreg).
Als je dat tape dan oprolt tot een staaf en dan uithard wordt dat echt verbazingwekkend sterk!

Ik heb de mast niet gezien, maar het is een mogelijkheid...

Het onderwerp dwaalt weer lekker af... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan