carbon delen - hoe mal maken?

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
2
Tilburg
hallo!

voor mijn project heb ik een tijdje terug een undertail uit amerika besteld. heb daar hele goede dingen over gelezen maar ondanks het merk, de prijs en de levertijd, kreeg ik een product dat helemaal niet paste op mijn motor. aangezien dat ik al eerder 2 andere undertails heb getest en deze niet goed waren, was ik de 3de keer best wel boos, dus ik besloot om mijn eigen undertail te maken. en omdat ik toch bezig ben, waarom niet van carbon? of ik nou glasvezel of carbon gebruik, het werk is bijna hetzelfde!

een hoop gezocht op het internet naar de mogelijkheden en het schijnt niet zo moeilijk te zijn, dus ik wil het proberen. maar ik moet nog een mal hebben. dat is opzich geen ramp, want ik heb de afmetingen en gelukkig is de undertail van een sv650 redelijk simpel van ontwerp, maar hoe maak ik de mal en waarvan?

ik wil deze methode gaan gebruiken:


tips iemand? :)
 
Om dan weer wat nuttigs te melden, ik ben zelf ook met carbon aan het expirimenteren, uiteraard alleen voor zichtdelen. Ik volg ongeveer de werkwijze van het filmpje eerder uit dit topic. Ik smeer de mat voor het plaatsen alleen iets in met hars, strijkt wat makkelijker uit. Is dan wel meer hars, maar ach, zichtdeel :P

Ik vind wel dat het model uit het filmpje wel heel erg mooi uit de mal komt :X

Ik heb mijn spullen bij polyservice gehaald, altijd wel goed geholpen :)
Hier mijn probeersellen(#1+#2), nog met polyesterhars gedaan:

Mal maken (meeste werk!)
full


Resultaat Poging 1
full

full

Teveel gelcoathars

Poging 2 met mal van hardplastic in plaats van plamuur
full

Te weinig gelcaothars B| maar wel afgewerkt met gewone blanke lak.

Ben nu met epoxyhars aan de slag gegaan, ga ik ooit proberen zelfde modelletje te maken :)
 
Je kan overigens goedkoop glasvezel een carbon "look" geven door wat zwarte verf (acryl geloof ik) in de hars te mengen. Ik denk dat er heel wat mensen dit soort carbon op hun motor hebben zitten! (voor veel geld gekochte echte carbondelen *D )

Succes, Bert

Nou dat is helemaal geweldig natuurlijk..
Gewoon goedkoop en relatief eenvoudig te verwerken polyester (wat strek genoeg is) en iedereen maar denken dat het van carbon is..
Weet iemand met zekerheid wat voor verf dit zou moeten zijn??
 
Je hebt ook wel koolstof dat anders verwerkt is dan de matjes.

Ik heb laatst zoiets vast gehad dat koolstof was en op een stuk keramiek leek. Volgens mij zijn de motogp schijven ook zo gemaakt.

Het zijn dan wel nog steeds composieten volgens mij, weet alleen niet welke substantie dan de samenhang verzorgt.
 
Laatst bewerkt:
opzouten niet-sexy taart!!! :P

ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe niks gedaan heb, ben bezig geweest met andere dingen (kroonplaten, achterwiel etc. ...). maar heb eindelijk zo'n kit besteld. ik krijg binnen nu en een paar dagen 1,5m2 carbon binnen en 1kg resin. kleine spullen (kwasten, schaar, weegschaal, bekertjes, stokjes, heatgun etc. ...) heb ik al liggen, dus die heb ik niet mee besteld. ik ga vandaag aan de slag met sketchup om die undertail te ontwerpen. pas daarna kan ik een mal maken.

iivv, het materiaal is er bijna dus ik laat binnenkort weten of het gelukt is ;)!
 
Terug
Bovenaan Onderaan