carbon demper herstellen

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Een beetje een vreemde vraag, en ik denk zelfs de eerste keer dattie op mf gesteld wordt!

Ik heb een hele tijd geleden een carbon akrapovic demper gekocht. Mooi ding, lekker geluidje. Maar nu ging ik mijn motor demonteren en zag ik dat de demper kapot is.
Het volgende is er aan de hand; je hebt de uitlaat met de flens van staal, dan heb je het eerste stuk van de demper van aluminium waar ook de geperforeerde pijp in vastzit, en dan heb je de carbon huls. Nu zie je net na het alu gedeelte, om de carbonnen huls, een (volgens mij titanium) band zitten met popnagels erin. Nou moet ik zeggen dat ik verwacht had dat de huls met de popnagels vastzat aan het alu gedeelte, maar nee! Hoe het eruitziet heeft de carbonnen huls alleen verlijmd gezeten met het alu gedeelte, en is de (titanium?) band puur voor de sier!

Er zit ook geen stalen of alu rand aan de binnenkant van de huls waar hij mee vastzat, ik zie er alleen glad het alu, en glad het carbon zitten!

Zou dit met epoxy verlijmd zijn geweest? Is dit opnieuw te verlijmen? zo ja, is dit inderdaad met epoxy?

Gr. Thijs
 
je kunt de gaten van de band toch doorboren door de alu / titanium huls en hier (rvs) popnagels in knijpen..

ja dat kan ja! maar dan zit mn huls nog steeds niet vast aan de rest vd demper. Punt is;

mijn huls met dempingswol erin, en het titanium eindkapje eraan vast EN het titanium bandje met de popnagels aan het begin van de demper zijn 1 geheel.

Het tweede geheel is het alu begin van de demper met de geperforeerde pijp erin vast.

ik kan dus de hele huls met eindkap en bandje en alle popnagels van het begin van de demper met de geperforeerde pijp afschuiven nu. Deel 1 kan dus van deel 2 afschuiven.

Dwz dat de popnagels er voor de sier zitten. En gezien het carbon van de huls dezelfde dikte als het alu van het beginstuk (er zitten zelfs verdikkingen in de wanddikte van het carbon en in het alu om te zorgen dat er meer contactoppervlak is), En het lijkt voor het zicht 2 vlakke die gewoon los zijn gekomen. Lijkt mij dat dit verlijmd is geweest.

Popnagels aan het begin van de demper met het bandje zitten er dus voor de sier, want deze zitten alleen aan de huls, maar niet aan het beginstuk van de demper vast.
 
Zonder foto's wordt het lastig om hier een antwoord op te geven. Normaal gesproken zit een demper, en zeker eentje van akra, gewoon aan beide kanten vast "gepopt". :)

Dus of de bevestigingsgaten zijn uitgescheurd, of je doet iets fout. :P
 
Carbon is heel goed te lijmen!!
Probleem is, ik heb geen idee of het soort lijm/kunsthars voor de consument te verkrijgen is..

Op mijn werk gebruikte men Loctite Hysol, verschrikkelijk sterk spul!
Helemaal als je het mengt met glasparels/microbaloons, dat lijkt wel stof, zijn HELE kleine glas bolletjes. (beetje hetzelfde als grind in beton)

http://www.interturbine.com/wDeutsch/products/PoM_Hysol.php

c52c.jpg


Als je treknagels in kunstof trekt, dus de stuik in het kunststof, moet je er altijd een ringetje achter doen, dan is het sterk.
 
stom stom stom, door al het roet, en wat hars van het carbon waarschijnlijk leek het alsof het helemaal carbon was. Maar er zit inderdaad een alu ring in. En dat terwijl ik al 5 keer gekeken had omdat ik het ook vreemd vond. Overigens zijn NIET de popnagels uitgescheurd, maar de hele alu rand waar de popnagels in zitten is van de rest van het alu beginstuk afgescheurd :o

Maargoed, nu iemand in de buurt van bergen op zoom zien te vinden die alu kan lassen. Heb de demper alvast maar ingekort!

Grtz
 
Terug
Bovenaan Onderaan