Carbon dempers op tweecilinder?

Biker Mouse

MF'er
21 mei 2004
230
0
Venray
'k Zit er over te denken om de standaard kachelpijp van m'n sv te vervangen door een paar hoog geplaatste dempers. Persoonlijk vind ik carbon wel kewl, maar diverse mensen vertellen me dat carbon uitlaten op een tweecilinder vragen om problemen is :?
Vooral bij de zwaardere bikes (tl1000, rsv etc.) zou het carbon snel dun worden met mogelijk complete gaten in de dempers ;(

Heeft iemand hier ervaring e/o meer kennis van?

Grtz,
T

Ik heb hetzelfde gehoord, maar weet niet of het waar is. Ducaties hebben namelijk meestal Termignoni's en die zijn ook van Carbon.

Verder heb ik een Laser demper op mijn SV, met een carbon look. De demper is van RVS maar heeft een plaatje erover waardoor het op carbon lijkt. Misschien ook iets voor jou als carbon inderdaad verkeerd is?

Ik heb een TL-1000R en had BOS carbon oval dempers op mijn TL en het verhaal er achter is dat je om de ongeveer 7000 km je wol in je demper vervangen want anders wordt het carbon te heet en dan brandt het carbon in en dan komen er dus gewoon gaten in je demper ik ben daar zeg maar te laat achter gekomen bij mij kwamen er dus al van die gaten in en was genoodzaakt nieuwe dempers te kopen nu heb ik Yosh RS-3 dempers en die zijn van rvs en daar heb je dat probleem niet bij maar als je het dus niet erg vindt om om de 7000 km je wol bij te vullen is het geen probleem ik vind dat wat te vaak/snel ik raad het je dus STERK af om carbon dempers te kopen

Een vriend van mijn had een carbon demper onder zijn Tuono en die is op een gegeven moment (hij had er nog geen 1000 km mee gereden) gewoon geknalt, het zag er net zo uit als een uitgedrukte sigaar. Bij hem is het dus wel veel sneller gegaan dan 7000 km. Werd allemaal netjes geregeld door de fabrikant, maar je zit er toch maar mee en hij had gelukkig geen schade aan zijn motor want dan ben je nog verder van huis.
Overigens ken ik meer van dit soort verhalen, alleen niet voor de wat "lichtere" twee cilinders, maar ik zou de gok niet wagen en gewoon een paar mooie titanium dempers kopen :]

Heb op een TL1000S een paar duizend km gereden met open BSM carbon potten. Geen problemen meer gehad, maar misschien heb ik te weinig km's gemaakt voor de echte troubles.

De grote klappen die uit een 2 cilinder komen zijn verwoestend voor een "full" carbon demper, daarom krijg je bij de meeste fabrikanten een aluminium demper met een carbon mantel eromheen of een carbon demper met een speciale (alu)folie aan de binnenkant. De reden dat er carbon dempers gebruikt worden(in de racerij)is het gewicht, maar als er in de racerij een demper scheurt zorgt de sponsor wel voor een nieuwe, zo makkelijk gaat dat. Op de weg is dat even anders, je wilt toch dat je dempertje een paar jaar mee gaat en om de carbon dempers toch duurzaam te laten zijn maken veel fabrikanten alu dempers met een carbon mantel erom. Het gewichtsvoordeel is daarmee wel weg, maar de dempers zijn wel duurzaam.
Let dus op dat je, als je een Carbon demper gaat aanschaffen dat het geen full carbon demper(s) zijn. Anders ga je er maar kort plezier van hebben.
De trend is tegenwoordig wel dat er steeds meer vraag is naar Titanium dempers, uiteraard komt dit ook doordat de raceteams ook steeds meer gebruik maken van Titanium dempers, omdat Titanium ook erg licht is en tevens beresterk en de "gewone" man wil toch graag hetzelfde wat zijn favoriete coureur ook heeft 8-)
full

Zoals hierboven reeds bschreven, zien dat je Carbon dempers koopt met Alu binnenmantel. Zoals bv. die van Termignoni :} ;Remus;SIL :9~ (superluid, maar weet niet of ze voor SV bestaan);Leovince;ea

Zeg culater,

is dat toevallig niet de sv die 'Best of Six' in de advertentie heeft geplaatst? Of heb je jouw motor op laten leuken zoals in de ad?

Terug
Bovenaan Onderaan