Carbon spatbord repareren - spuiten, wrappen of plastic dip?

Mr. M

MF veteraan
17 feb 2014
1.835
119
Wageningen
Facebook
Twitter
Op mijn Rockster zit een veel te kleine 1000RR spatbordje, waardoor het blok onder de modder komt.
Via Ebay een origineel voorspatbord op de kop getikt. Maar met wat schade.
Spatbord-Rockster.jpg


In de blauwe cirkels zitten hele kleine scheurtjes, in de rode cirkel een deuk (ligt iets lager) met wat lijk op twee-componenten lijm. Maar wellicht epoxy.
Ik zat te denken wat epoxy op die plekken te doen en vervolgens schuren en dan dan ... ja, wat dan?
1. Spuiten: primer + zwarte verf. Acryl verf (en primer) denk ik?
2. Wrappen, ook gewoon zwart of wellicht is het er in carbon-look?
3. Plastic dip???

Ik nijg naar wrappen omdat dat het spatbord ook wat steviger maakt. Of valt dat tegen?
Mijn idee is het spatbord te monteren, zit ie mooi stevig en dan de folie aanbrengen.
Het hoeft er niet super-strak uit te zien. Het blijf een BMW boxer. :+

Alvast dank, Marten
 
Aan de binnenkant opschuren en repareren met epoxy en glasvezel. Aan de buitenkant helemaal blank schuren tot je op de vezels zit en dan opnieuw blank lakken. Wrappen voegt geen sterkte toe.
 
Sorry, snap ik niet. In de rode cirkel zit een "deuk", een dalletje. Als ik aan de binnenkant epoxy en glasvezel doe, wat doe ik dan met die deuk? En die bruinig kleurige stukjes? Als ik tot de vezel moet gaan, blijft die deuk.
O ja, en zo mooi vind ik dat carbon niet. Dus dat mag ook uit het zicht, lees weg.
 
Een wrap is inderdaad erg dun, ik vrees dat je de schades daar doorheen blijft zien. Je zult dus sowieso het spatbord strak moeten zetten, ongeacht of je gaat lakken of wrappen.

Zwart spuiten is denk ik de eenvoudigste/netste manier om het af te werken. Misschien kun je een lokale schadehersteller verleiden om het kapje mee te pakken bij het spuiten van een zwarte auto?
Als je het in eigen beheer wilt houden zou ik een 2K spuitbus gebruiken, dat biedt wat meer weerstand tegen steenslag dan een normale 1K spuitbus.
 
Dat bruine weg dremelen schuren.
Dan opvullen met banke epoxy.
Is het niet naar je zin teveel epoxy ook wegschuren en lakken met blanke lak.
Die van de Action werkt ook prima.
Maar tuf je op een Rockster tegenwoordig kerel?
Aju propje
 
Ja, op een Rockster met aanpassingen: BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2) , GSA werd te zwaar en te lomp vanwege mijn suiker.
Blanke lak van Action staat hier nog.
Maar alles wat ik wegschuur laat vlekken achter en geen carbon. Toch? Die bruine stukjes liggen als vlak tov de omgeving. Dus die blijven bruin en worden ook niet carbon. Vandaar dat ik dacht wrappen of spuiten.
Of zie ik het allemaal verkeerd?
 
Nee je schuurt de epoxy weg is best hard.
Daaronder zit pas carbon als je schuurpoeder grijs/zwart wordt moet je stoppen.
gewoon met korrel 600 ofzo en daarna ff met 800 en 1000.
dan lakken met blanke lak geen primer nodig.
wel ff ontvetten met Aceton ofzo.
of liever ontvetten voordat je gaat schuren.
Dat je de vette meuk niet in je werkstuk smeert.
 
Die deuk zie ik niet zo goed op de foto.
Maar het bruine lijkt inderdaad 2 componenten lijm.
Dat eruit halen en gat/deuk vullen met epoxy geen witte matten gebruiken alleen vloeibaar epoxy.
 
Sorry, snap ik niet. In de rode cirkel zit een "deuk", een dalletje. Als ik aan de binnenkant epoxy en glasvezel doe, wat doe ik dan met die deuk? En die bruinig kleurige stukjes? Als ik tot de vezel moet gaan, blijft die deuk.
O ja, en zo mooi vind ik dat carbon niet. Dus dat mag ook uit het zicht, lees weg.
Je kunt proberen om de deuk (ik zie trouwens geen deuk) lokaal warm te maken en dan van binnen uit terug te drukken.
Als dat echt carbon en af gebakken is zal dat denk ik niet werken, maar als het een matje "carbon" is met epoxy dan wel.
Overigens zitten rondom dat bruine allemaal scheurtjes, ik zou alles verstevigen vanaf de achterkant.
een matje met epoxy, eventueel meerde keren om het stevig te krijgen.
Verder staat er ergens op dit forum een DIY van iemand die zijn carbon huls van de uitlaat weer heel mooi gekregen heeft,
zoek dat eens op en zie het zelf.
Let wel op, geen polyesterhars gebruiken, dat hecht niet goed op epoxy. En epoxy kun je nagenoeg overal op smeren.
Als het toch niets uitmaakt alles goed afplamuren (epoxyplamuur) en zwart oid spuiten.
 
Let wel op, geen polyesterhars gebruiken, dat hecht niet goed op epoxy. En epoxy kun je nagenoeg overal op smeren.
Als het toch niets uitmaakt alles goed afplamuren (epoxyplamuur) en zwart oid spuiten.
Dank je.
Ik had deze op het oog: Epoxyhars, 0,85-luid Ounce Metalen Epoxy Lijmen, Hoge Viscositeit en Sterke Epoxies Multifunctionele Epoxy Lijm Instant Repair Hout, Kunststof, Glas : Amazon.nl: Klussen & gereedschap Dat noemen ze dan epoxy-hars.
En ja, het maakt mij weinig uit. Ik wil hem zo strak mogelijk maken en dan spuiten of wrappen. Wrappen kan ik ook met een motief doen, om de ongelijkheden wat te camoufleren, zoals met krokodilprint: Krokodil print folie - Wrap folie kopen - Wrapfolie NL haha.

Die deuk zit er wel degelijk, zie je niet op de foto, maar binnen de rode cirkel zit een verdieping van ongeveer 1 mm. Dus dat zie je wel degelijk als je hem zwart spuit. En die krijg ik er niet uit, want ik doe dit voor de eerste keer. Uit handen geven kan ook, maar dan kan ik beter een nieuw kopen.
De spatbordjes kosten geloof ik rond de 400 euro, dus zal wel echt carbon zijn. Zoals gezegd, ik heb er niks mee.

De optie plastic dip is er ook nog, maar ik weet niet of dat goed hecht.
 
Dank je.
Ik had deze op het oog: Epoxyhars, 0,85-luid Ounce Metalen Epoxy Lijmen, Hoge Viscositeit en Sterke Epoxies Multifunctionele Epoxy Lijm Instant Repair Hout, Kunststof, Glas : Amazon.nl: Klussen & gereedschap Dat noemen ze dan epoxy-hars.
En ja, het maakt mij weinig uit. Ik wil hem zo strak mogelijk maken en dan spuiten of wrappen. Wrappen kan ik ook met een motief doen, om de ongelijkheden wat te camoufleren, zoals met krokodilprint: Krokodil print folie - Wrap folie kopen - Wrapfolie NL haha.

Die deuk zit er wel degelijk, zie je niet op de foto, maar binnen de rode cirkel zit een verdieping van ongeveer 1 mm. Dus dat zie je wel degelijk als je hem zwart spuit. En die krijg ik er niet uit, want ik doe dit voor de eerste keer. Uit handen geven kan ook, maar dan kan ik beter een nieuw kopen.
De spatbordjes kosten geloof ik rond de 400 euro, dus zal wel echt carbon zijn. Zoals gezegd, ik heb er niks mee.

De optie plastic dip is er ook nog, maar ik weet niet of dat goed hecht.

Bij die lijm zit geen matje, dat matje heb je nodig om de boel weer echt stevig te maken.
Zoek eens bij een watersportwinkel of bij Mr epoxy.
 
OK, maar jouw opmerking over epoxy plamuur staat me ook wel aan.
Plamuren en glad maken kan ik wel. Het spatbord voelt nog bijzonder stevig aan en zoals @propje achterkant volklieren is dan wellicht niet nodig?
Krijg ik hem dan toch per ongeluk superstrak, is er nog steeds de keuze spuiten of folie. Niet superstrak, dan folie met motief.
 
Ik heb het idee dat als je hem tolt met p80 dat je meer dan helft kwijt bent. als je verder geen scheuren ziet lopen dan kan je de rest met een kleine hoeveelheid weg plamuren en strak maken, een matje eronder verstevigt natuurlijk wel beter. als alles vlak is optollen tot droog 340 , 1k primer, hele buitenkant , flink laten aandrogen en 600/800 nat schuren. Met wrap verstevigt niks en de voorbereiding moet net zo goed als voor afspuiten. met wrappen moet je er lekker aan alle kanten omheen kunnen. niet monteren dus. Wel ergens invast zetten want je heb 3 handen nodig. voor spuiten kan je hem dan ook zo afspuiten of nog een vuller 2k eroverheen.
 
Dank je, dit gaat de goede kant op.
Epoxy plamuur moet, omdat de carbon "in epoxy ligt"?
Anyway, dit lijkt me dan wel ok: Wilsor epoxy plamuur kant en klaar | 2-componenten plamuur
Soort primer icm het carbon/epoxy laag?
1k is in de regel meestal troep maar voor een primer kan die van de action lang aan ,dunne laagtjes 3/4 keer en tussendoor dikke 10 min wachten. neem de tijd. primer is voor hechting en afsealen van de verschillende lagen voor je aflak of wrap. en kleine (hele kleine) onevenheden er nog uit schuren. ik heb laatst gebruikt op een spoiler nog, hier zag je ook op sommige stukken de doorgeschuurde vezels. deze is later in de wrap gegaan.
 

Bijlagen

  • IMG_4803.jpeg
    IMG_4803.jpeg
    134,5 KB · Weergaven: 21
De plamuur kan ik niet, maar de omschrijving lijkt me prima. je hebt alleen maar een klein beetje nodig, maar ja als je het heb staan dan komt er wel weer een ander project,..
 
Terug
Bovenaan Onderaan