Dat heb ik nog nergens gelezen (even los van speciale industriele zaken)
niet in een oven maar in een autoclaaf.
Ik heb zelf een paar kleine onderdelen gemaakt die uit een enkele mal gemaakt konden worden, ik vond het zelf nog aardig lastig om de carbonvezels niet te verschuiven. Wel een mooi project(je) waarbij je heel nauwkeurig moet werken wil je het mooi krijgen. Het is ook lastig om schrpe of rare hoeken te maken zonder de vezels gaan schuiven.
Ik wens je iig veel succes en als je het gaat doen houd ons op de hoogte
Nee, behalve wat met glasvezel en epoxy gekloot.Heb je al meer ervaring met carbon?
Zo niet, zou ik met iets kleiners beginnen.
Mocht dat goed gaan kun je altijd nog een tank doen.
Groeten en succes ermee.
deze dude is dat:
Michiel_B
Formule-1 spul is ook even iets anders dan hobbybob in de garageHet carbon wat ze in de formule-1 en zo gebruiken wordt afgebakken, dacht ik, of zoiets.
Ik meen dat het dan pas zijn echte sterkte krijgt,
jij wilt waarschijnlijk gewoon met epoxy aan de gang.
Oven Gemaakt Voor Carbon Onderdelen
Ik lees wel ergens dat zonlicht niet echt bevorderlijk is, niet dat ik je wil weerhouden van het hele avontuur maar goede materiaal info inwinnen is wenselijk, denk ik.
Zou zonde zijn als alles goed gaat(mallen en zo) en dat dan de tank na 2 weken in elkaar zakt bij een terras vol met toeschouwers.
deze dude is dat:
Michiel_B
nee een autoclaaf is niet alleen om te bakken dat kan ook in een oven. een autoclaaf zorgt er ook voor dat er druk op staat (een zak met vacuüm met de carbondelen er in en de ruimte er om heen op overdruk) waardoor de lucht tussen de vezels wordt weggedrukt en je veel minder epoxy nodig hebt voor een veel sterker of dunner geheel.De autoclaaf is toch alleen voor het afbakken? Volgens mij is de carbonvezel zelf niet vloeistofdicht. Dus daar zal sowieso een epoxy overheen moeten.
Ik heb al eens een carbon tank gehad. Die was behandeld met een tank coating. En zat best dik in de epoxy/matten. Maar was nog altijd een heel stuk lichter dan de stalen tank.
De epoxy moet uiteraard wel benzinebestendig zijn. Hoe goed dit werkt moet ik nog uitzoeken.
Ik heb een tank van hem gezien,ongelooflijk mooi.Tis wel zijn dagelijks werk.Ook ander carbon spul van hem op zijn fiets gezien.Als je hem je originele tank levert maakt hij hem na van carbon.
Dat ding ziet er zo gelikt uit door de lak.Ik heb deze foto's al eens vaker gezien op motor-forum, als mijn tank er zo uitzag ging er echt geen lak meer over!~
Ik heb een tank van hem gezien,ongelooflijk mooi.Tis wel zijn dagelijks werk.Ook ander carbon spul van hem op zijn fiets gezien.Als je hem je originele tank levert maakt hij hem na van carbon.
Hysol is voor een amateur niet mee te werken, veel te taai. Je moet dan inderdaad tussendoor vacuum trekken. Als amateur moet je dun vloeibare hars hebben, zo dun als polyesterhars.Toch maar eens even weer wat posten op m-f..
Ik heb 5 jaar lang met carbon gewerkt, onderdelen voor de Apache helicopter.
Er zijn 2 methodes, nat laminaat en pre preg (koolstofmat met hars er in), nat laminaat is droke koolstofvezel matten waar je kunsthars door heen tamponeerd, of de prepreg wat je in vorm legt, en in de autoclaaf (een oven die onder druk staat) loopt de hars er uit in wordt het uitgehard.
Zonder de juiste gereedsschappen is dit niet echt makkelijk!
Ook moet je bij beide methoden een vacuumtafel hebben, als je een laag of 3 hebt gelamineerd moet je je pakket een minuutje of 10 vacuum laten trekken, hier door worden de matten mooi tegen de mal gedrukt, doe je dit niet, dan krijg je kroepoek zoals we dat noemden.
Je moet ook een lossingsmiddel over je mal smeren, anders krijg je met geen mogelijkheid je product van je mal.
De mal moet ook zo glad mogelijk zijn.
Ik zeg absoluut niet dat het onmogelijk is wat je wilt gaan doen, maar onderschat het niet!
Dit spul moet je als hars gebruiken, niet goedkoop, maar ongelooflijk sterk!!