Doorboring een fictief probleem? Zoek voor de gein eens om wat er in een F1 tank zit en met wat voor reden. Metaal kan plastisch vervormen voordat het scheurt, carbon vrijwel niet. Als er schade ontstaat, is de carbon tank dus meteen lek. Dat is bij een metalen tank zeker niet het geval.
Nee hoor, is afhankelijk van het soort pre-preg, het moet wel onder vacuum in de oven "afgebakken" worden. Ik werk er wekelijks meeGewone hars zal bij kamertemperatuur ook uitharden, soms niet altijd zo hard als zou kunnen, 2 uur in een oventje op 50 graden is meestal goed genoeg, maar het best is het wel te doen met je pakket onder vacuum.
Prepreg moet echt in een autoclaaf.
Het is gewoon een container, verder niets.
Als alle aansluitingen dicht zijn is het goed.
~halflive schreef op 24 september 2016 @ 20:07:
Doorboring en klotsende brandstof zijn fictieve problemen.
Ligt stil dus verwacht niet veel
Eerst airbox maken
Ligt stil dus verwacht niet veel
Eerst airbox maken
Wat is het verschil? Ja, je zegt iets doms.
Je bent nu zeker druk doende om je huiskamer Ducati te voorzien van div vloeistoffen
Grappig, niemand die mijn hele post quote.
Een goede carbon tank is vele malen sterker dan een metalen tank van misschien 0,8mm. De deuken die jullie aanhalen maken op een carbon tank geen indruk. Mocht je het voor elkaar krijgen om een tank te kraken heb je echt wel een groter probleem als een beetje lekkage.
En die 18 tot 20Kg brandstof maakt natuurlijk helemaal geen indruk. Als je bijvoorbeeld 5G zou weten te maken zal de tank de motor niet verlaten, die tachtig kilo kan je makkelijk aan een carbon lipje kwijt.
En die explosafe in een F1 tank? dat zat ook al in de oude stalen tanks. Als je toch naar de F1 wil kijken, kijk dan naar die carbon cocon waarmee ze met 200+ in de banden duiken en dan zwaaiend uitstappen.
ik lees en volg het
het meer inhoudelijke waar jullie op ten duur over praten is zeker interesant
waar het mij uiteindelijk om gaat is hoe je het zelf kan doen en dan uiteindelijk toch bij de persoon uitkomt die voor hans zx10 een tank heeft gemaakt
"koolstof" heet het. "carbon" is Engels.
Carbon klinkt veel sneller."koolstof" heet het. "carbon" is Engels.
Ik ga dit volgen, want je gaat keihard falen als je denkt een tank te maken met alleen wat instructies en info via internet. Niemand die voor het eerst met carbon/composiet gaat werken kan een tanken bouwen. Ik durf te wedden dat zelfs meer dan 50% van composietwerkers die dagelijks met composiet werken zullen falen om een tank te maken zoals geshowed op de eerste pagina.
Ga beginnen met simpele dingen en met droog koolstofdoek en wetting met een epoxy. Gewoon wet lay up dingetjes. Goede resin is EA9396. Voor het verlijmen van zaken EA9394 (kunstof filling) of EA9395 (alu filling).
Voor een tank heb je verstevegingslagen nodig bij de openingen/gaten en bij de ophangpunten. Overlappingen etc. Er zijn meerdere manieren van bagging die invloed hebben op de uitwerking van de oppervlakte uitkomst en hoeveelheid vacuum toe te passen (750 Mbar is een aardige richtlijn).
Ik lees in 3 pagina's hier behoorlijk wat onzin. Maar vind het vermakelijk.
Ik vind het ook vermakelijk
Vooral om reacties van mensen te lezen die nog nooit een schroevendraaier in handen heben gehad. En het lijkt erop dat sommige zichzelfs aangevallen voelen.
De tank op de eerste pagina is gewoon vakwerk. Is dat resultaat te bereiken als beginner? Nee, natuurlijk niet. Maar er is genoeg te vinden op het net van mensen die daadwerkelijk een tank hebben gemaakt i.p.v. commentaar te leveren op een forum.
Met dit topic wilde ik alleen peilen of iemand van hier dat al eens heeft gedaan. Of ik dan ook echt een carbon tank ga maken is nog de vraag. Ik ben bezig aan een airbox waar al genoeg tijd inzit.
Hopelijk kan iedereen weer rustig slapen