carbs afstellen?

Cornholio

MF'er
31 aug 2005
239
0
32
Leuven (BE)
Hey iedereen.
Ik heb het gevoel dat mijn carbs niet goed afgesteld staan.
Ik rij met een honda cb250n van '81.
Beide carbs zijn pas gesynchroniseerd.

De dingen die ik opmerk zijn:
- dat hij niet goed start (moet altijd wat gas geven).
- als hij warm is draait hij redelijk hoog stationair
- ik heb het gevoel dat hij beter rijdt als het buiten koud is

Mijn conslusie was dat hij te rijk afgesteld staat.
Als dit zo zou zijn, hoe moet ik dit dan afstellen?

Ik heb gezien dat er op elke carb een luchtstelschroef staat,
maar je kan denk ik nogal moeilijk 'horen' wanneer hij ideaal staat (aan het stationair toerental) als je meerdere cilinders heb?

Wie kan me helpen?
 

radjatoe

MF veteraan
27 nov 2005
2.329
0
47
apeldoorn
eigenlijk een antwoord welke jezelf ook al bedenken kon...


op de testbank...of je moet een geweldige monteur zijn om je carb op gevoel af te stellen...
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
Als je daaraan begint, zorg dan wel dat je uitlaat en luchtfilter ook in goede staat zijn. Anders heb je direct weer problemen als je later het luchtfilters eens wisselt ofzo.

Vaak merk je het ook aan de tijd dat je de choke nodig hebt na een koude start.
 

klinkie

Die hard MF'er
4 aug 2005
437
0
45
assen
weet niet of het ook bij een twee cilinder zo kan, maar ik heb de suuz van mijn pa wel op het gehoor afgesteld. co, synchroniseren (met meters) en toerental. het is te doen.
hij loopt nl prima.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Zit er rubber-verloop ("spruitstuk") tussen carbs en blok en weet je zeker dat dat rubber 100% gaaf/dicht/sluitend en niet poreus is?

Een klein spoortje valse lucht op die plaats is al ellende.
 

Cornholio

MF'er
31 aug 2005
239
0
32
Leuven (BE)
Zit er rubber-verloop ("spruitstuk") tussen carbs en blok en weet je zeker dat dat rubber 100% gaaf/dicht/sluitend en niet poreus is?

Een klein spoortje valse lucht op die plaats is al ellende.

ziet er allemaal goed uit, zal het eens testen.

Ik denk dat ik een antwoord heb, namelijk dat het mengesel afstellen bij meerdere cilinders gewoonlijk op de testbank gebeurt...
 

Horse Power Junkie

MF veteraan
2 okt 2005
3.099
3
Harskamp
Ik denk dat je alléén de stationairsproeier moet afstellen :Y gebruik hiervoor een colortune. (glazen bougie, kun je de vlamkleur zien). zelf ff googelen voor het beste resultaat.
 

Cornholio

MF'er
31 aug 2005
239
0
32
Leuven (BE)
Ik verschil van mening met u. Alle andere sproeiers zijn "vast" alléén de stationair sproeier is instelbaar. :Y :Y

enkel de de stationair-stand van de gasschuif is instelbaar,
de sproeier zelf niet...alsook de andere sproeiers.

Er staat wel nog een 'luchtstelschroef' op de carbs om kleine correcties te doen aan het mengsel, mijn vraag was of dit te doen is zonder duur apparatuur.

Ik heb meteen nog een bijvraag;
Hoe werkt dit precies, die luchtschroef?
 

Horse Power Junkie

MF veteraan
2 okt 2005
3.099
3
Harskamp
enkel de de stationair-stand van de gasschuif is instelbaar,
de sproeier zelf niet...alsook de andere sproeiers.

Er staat wel nog een 'luchtstelschroef' op de carbs om kleine correcties te doen aan het mengsel, mijn vraag was of dit te doen is zonder duur apparatuur.

Ik heb meteen nog een bijvraag;
Hoe werkt dit precies, die luchtschroef?
Goed, de stationairstand en de stand tov elkaar (als dat kan) van je gaskleppen is net gesteld (dat is het synchroniseren).
Nu nog de luchtschoef (of stationaire sproeier). Draai er een dicht en tel hierbij hoeveel omwentelingen je daarmee moet maken. Doe dit ook bij de andere. Als dit hetzelfde is, moet je ze weer terugdraaien en eerst een flesje carburetteur schoonmaakspul door je benzine mengen, en de tank leeg rijden. Als het dan nog niet over is kun moet je de carbs eruithalen en laten reinigen (ultrasoon). Als de hoeveelheid omwentelingen niet hetzelfde zijn moet je de luchtstelschroeven op het kleinse aantal omwentelingen weer "eruit draaien" en dan maar rijden en kijken of het beter is. Als het nog niet helemaal naar de zin is, alle schroeven 1/8 omwenteling erin voor een armer mengsel of 1/8 eruit voor een rijker mengsel. Dit is de goedkope manier. Je kunt ook met een colortune per cilinder het stationairmengsel afstellen. (hiervoor moet je dan wel een colortune kopen, ik dacht iets van 75 euro, maar daar heb je dan nog veel vaker plezier van).
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Als je het verschil tussen een mengselschroef en een stationairsproeier niet kent, en niet weet hoe je een carburateur goed af moet stellen, zeg dan gewoon niks. :N
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
enkel de de stationair-stand van de gasschuif is instelbaar,
de sproeier zelf niet...alsook de andere sproeiers.

Er staat wel nog een 'luchtstelschroef' op de carbs om kleine correcties te doen aan het mengsel, mijn vraag was of dit te doen is zonder duur apparatuur.

Ik heb meteen nog een bijvraag;
Hoe werkt dit precies, die luchtschroef?
Zonder minstens een co-meter, of beter nog een viergastester, kan je zelf eigenlijk niet nauwkeurig je mengsel afstellen.
De werking? De luchtschroef/mengselschroef heeft een conische punt die in een kanaaltje in je carburateur zit. Hoe verder je hem in draait hoe kleiner de doorstroming wordt. Bij de meeste carburateurs verrijk je op die manier door indraaien het mengsel.
 

Horse Power Junkie

MF veteraan
2 okt 2005
3.099
3
Harskamp
Zonder minstens een co-meter, of beter nog een viergastester, kan je zelf eigenlijk niet nauwkeurig je mengsel afstellen.
Of met een colortune

De werking? De luchtschroef/mengselschroef heeft een conische punt die in een kanaaltje in je carburateur zit. Hoe verder je hem in draait hoe kleiner de doorstroming wordt. Bij de meeste carburateurs verrijk je op die manier door indraaien het mengsel.
Deze luchtschroef/mengselschroef is alleen voor het toerengebied tot ongeveer 3000 rpm, daarna neemt de hoofdsproeier het over. en indraaien geeft een ARMER mengsel en uitdraaien een RIJKER mengsel.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Nog een laatste poging dan; als je de luchtschroef helemaal indraait sluit de conische punt er van het luchtkanaal waarin hij zit helemaal af. Hoe verder je hem uitdraait, hoe meer lucht er bij je brandstof komt............dus hoe armer het wordt.
Verder succes er mee. :W
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Nog een laatste poging dan; als je de luchtschroef helemaal indraait sluit de conische punt er van het luchtkanaal waarin hij zit helemaal af. Hoe verder je hem uitdraait, hoe meer lucht er bij je brandstof komt............dus hoe armer het wordt.
Verder succes er mee. :W
Ja, ik zag in een Dell'Orto carb op een tweetakt blikken bromscooter Vespa PK50 dat dat luchtkanaaltje aansloot op/in de sproeier en dat regelde precies zo, maar dan uiteraard wel over het hele toerenbereik; ik moest dat altijd een beetje rijker=dichter zetten als ik Duitse 91-er-benzine tankte (en zelf 2T-olie bijmengde) en uiteraard aan warmgereden motortje dan ook stationairgas na-stellen.

"Gewone" verstelbare sproeiers vroeger op andere brommers, carbjes Bing en Encarwi, regelden niet op lucht maar direct de brandstof dus dan was dichter=armer; minder elegant, want merkbaar verloop op wisselende temperatuur, vooral 's-zomer op lange ritten (meer dan 100km) nogal eens onderweg na-regelen.

Die "luchtsproeier" van Dell'Orto beviel mij duidelijk beter.
 

yamahafrans2

MF veteraan
9 okt 2004
1.726
9
48
Jirnsum
Bezoek site
Bij mijn carbs wordt het mengsel(eerste paar krpm) armer als je ze in draait.
Heb ze vanmorgen net een paar halve slagen terug gezet en nu kan ik weer normaal wegrijden zonder dat ie verzuipt.

Rijdt hem eens goed warm stel dan het stationair toerental.
EVT mengselcorrecties door vlotterhoogte of naaldhoogte aanpassing vergt veel tijd en "gevoel" .

Hier staat het één en ander over carb afstelling.

http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Frans
 

yamahafrans2

MF veteraan
9 okt 2004
1.726
9
48
Jirnsum
Bezoek site
Nog een laatste poging dan; als je de luchtschroef helemaal indraait sluit de conische punt er van het luchtkanaal waarin hij zit helemaal af. Hoe verder je hem uitdraait, hoe meer lucht er bij je brandstof komt............dus hoe armer het wordt.
Verder succes er mee. :W

Volgens het verhaaltje op deze site:
http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Wordt het mengsel armer als je de schroeven in draait.
Misschien dat ze andere(of jij andere) schroeven bedoelen.


Frans