carbs afstellen

motorgoeroe

Die hard MF'er
8 jun 2009
510
0
Hoi,

Heb in dezelfde onderwerpen gezocht, maar kon niets vinden.
Moet het afstellen nou perse op een dynojetbank gebeuren ?
Is het dan niet precies als je het zelf wilt doen, volgens je wphb ?

groetjes
 
het hoeft niet perse op een dynojetbank, zelf afstellen kan ook.
zo werd het immers altijd gedaan voor de komst van de testbanken.
maar om het goed te doen, vergt het behoorlijk wat ervaring, en dan is er zelf nog wel wat te winnen als je hem alsnog op een testbank zet.

wat er in je boek staat is iets anders dan wat er op een testbank gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
het hoeft niet perse op een dynojetbank, zelf afstellen kan ook.
zo werd het immers altijd gedaan voor de komst van de testbanken.
maar om het goed te doen, vergt het behoorlijk wat ervaring, en dan is er zelf nog wel wat te winnen als je hem alsnog op een testbank zet.

wat er in je boek staat is iets anders dan wat er op een testbank gebeurt.

O.....dus, want er in je boek staat is voor een standaard blok met originele filters en sproeiers e.d. Dat is in mijn geval.
Heb net gekeken. Er staat bijv. Pilot screw settings (turns out) 2.5 Dan moet ik ze dus eerst dichtdraaien en dan 2.5 keer opendraaien. Ja toch ?

gr
 
O.....dus, want er in je boek staat is voor een standaard blok met originele filters en sproeiers e.d. Dat is in mijn geval.
Heb net gekeken. Er staat bijv. Pilot screw settings (turns out) 2.5 Dan moet ik ze dus eerst dichtdraaien en dan 2.5 keer opendraaien. Ja toch ?

gr


Afstellen is een ruim begrip. Synchroniseren en CO stellen kun je doen zonder bank, het mengsel aanpassen (sproeiers, naalden etc) is het makkelijkste op een bank.
De pilot screws is idd dichtdraaien en dan 2,5 slag los.
 
Wat voor volgorde kan het beste aanhouden, eerst mengsel stellen en synchr of andersom ?

Ik heb ook een open uitlaat, zal die 2.5 slag standaard blijven, of moet ik nou een kwart meer draaien ?

gr
 
eerst kijken wat die doet in de aftelling die je nu hebt, daarna evt aanpassen.
vroeg of laat merk je wel verschil en kan je daar ook weer aanpassingen op doen. zou eerder grotere sproeiers nemen en niet aan de lucht komen.
kijk VOORAL naar wat je bougies doen, zwart branden, wit branden.....daar kun je je conclusies trekken.
en vooralsnog het is een zoekwerk naar de ultieme afstelling ;)
 
Ik begrijp iets niet.

De fabrikant beveelt bijv aan om je benzine mengsel schroeven 2.5 slag open te draaien. Heel het blok en carbs zijn bij mij origineel, wat kan dan de oorzaak zijn, dat ik opeens/mogelijk af moet gaan wijken van de fabrieksgeg.
Nu heb ik een open uitlaat, en begrijp dat dat een ander verhaal is. Misschien ietje rijker. Maar laten we dat even terzijde leggen.

Dus: Wat zou de oorzaak kunnen zijn, dat een mengsel af kan wijken van de fabrieks mengsel (de 2.5 slag dus).

Hoor het graag.
 
De fabrieksinstellingen zijn zodanig gekozen, dat het apparaat ermee aan alle (milieu)eisen voldoet. Dat is niet noodzakelijk hetzelfde als het meest ideale qua vermogensafgifte.

Daarom laten veel mensen hun afstelling iets aanpassen, voor een betere vermogensafgifte. Je kan dan ook nog kiezen of je gaat voor topvermogen (voor circuit) of koppelkarakteristiek (voor op de openbare weg). Of iets daartussenin. Eenvoudig uitgelegd.

Maar als je deze vragen stelt, kun je het beste de fabrieksinstellingen aanhouden. Afstellen overlaten aan mensen die er verstand van hebben. Just my 2 €cents...
 
Laatst bewerkt:
Die mengselschroef is alleen voor stationair of lage toerentallen. Voor hogere toerentallen idd de sproeiers aanpassen/gasnaald afstellen.

Mijn blok liep ook niet 100 % stationair na kleppenstellen en synchroniseren. Ik heb ze beetje bij beetje, zoveel mogelijk gelijkmatig verdraaid tot het blok mooi evenwichtig liep. Ik kan hem nu onder de 900 toeren mooi laten lopen stationair, maar houd hem op 1000. (fabriek zegt tussen 1000 en 1200).

Ik heb me laten vertellen dat je voor het zelf afstellen een colortune kan gebruiken omdat de bougies geen accurate indicatie geven. Is dat wat, zo'n colortune?
 
De fabrieksinstellingen zijn zodanig gekozen, dat het apparaat ermee aan alle (milieu)eisen voldoet. Dat is niet noodzakelijk hetzelfde als het meest ideale qua vermogensafgifte.

Daarom laten veel mensen hun afstelling iets aanpassen, voor een betere vermogensafgifte. Je kan dan ook nog kiezen of je gaat voor topvermogen (voor circuit) of koppelkarakteristiek (voor op de openbare weg). Of iets daartussenin. Eenvoudig uitgelegd.

Maar als je deze vragen stelt, kun je het beste de fabrieksinstellingen aanhouden. Afstellen overlaten aan mensen die er verstand van hebben. Just my 2 €cents...

Ik heb er wel enig verstand van, maar ik wil gewoon meer optie's leren kennen en meer oorzaken ontdekken.
Ik heb ze net alle vier precies op 2.5 gedraaid.
Eerst had ik ze ingedraaid en geteld, ze stonden al ongeveer allemaal op 2.5. Dus ik heb ze nou zoals het is aanbevolen.
Wanneer mijn tijd tijp is voor circuit (dit jaar overigens), dan ga ik weer aan het stellen, misschien met iem ervaren erbij.
greetings
Die mengselschroef is alleen voor stationair of lage toerentallen. Voor hogere toerentallen idd de sproeiers aanpassen/gasnaald afstellen.

Mijn blok liep ook niet 100 % stationair na kleppenstellen en synchroniseren. Ik heb ze beetje bij beetje, zoveel mogelijk gelijkmatig verdraaid tot het blok mooi evenwichtig liep. Ik kan hem nu onder de 900 toeren mooi laten lopen stationair, maar houd hem op 1000. (fabriek zegt tussen 1000 en 1200).

Ik heb me laten vertellen dat je voor het zelf afstellen een colortune kan gebruiken omdat de bougies geen accurate indicatie geven. Is dat wat, zo'n colortune?

Ja, idd. Het is het beste als je voor de openbare weg gewoon fabrieksinstellingen aanhoud.
Ik moet de mijne ook rond 1200 houden.

Dat zou ik ook eens graag willen weten wat dat is. Een colortune. Is dat een apparaat, of een simpele papier strook met div kleuren en oorzaken/uitleg.

Hoor het graag

groet
 
colortune is een speciale bougie met een transparante isolatie, zodoende kan je de kleur zien van het vlamfront in de ontbrandingkamer, en aan de hand daarvan je mengsel bepalen..

geen idee overigens of dat een beetje handig werkt.....
 
Laatst bewerkt:
Standaard setting bij jou is 2.5 slag uit.. daarna luister je waneer het stationaire toerental het hoogst is terwijl je ze in en uit draait..

Dat zou binnen een hele slag in of uit moeten zijn, is dat meer dan klopt de stationaire sproeier niet..
Testen met warme motor
 
Standaard setting bij jou is 2.5 slag uit.. daarna luister je waneer het stationaire toerental het hoogst is terwijl je ze in en uit draait..

Dat zou binnen een hele slag in of uit moeten zijn, is dat meer dan klopt de stationaire sproeier niet..
Testen met warme motor

Waarom, zou de stationaire sproeier niet kunnen kloppen? Die is namelijk origineel.
Dan zou ik eerder denken dat het aantal schroefslagen bijgedraaid moeten worden.
Toch?

gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan