Carbs binnen of buiten de airbox plaatsen?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Vaak zie je bij aftermarkted airboxen dat de airbox niet over de bovenkant van de carbs zit, maar de airbox al bij de "inlaat rubbers" begind, en de complete carbs dus in de airbox zitten.

Voor mijn project ben ik momenteel bezig een airbox te maken, en ik moet nu gaan beslissen waar mijn airbox precies komt.

Het gaat dus om een ramair airbox, en ik heb besloten om toch voor 1 enkel K&N of BMC filter te gaan. De airbox komt op een '97 ZX6R blok met de orginele carbs, maar wel een Factory Pro 1.7RK carburatie kit. Op de carbs en het blok zit orgineel het "kleen air" systeem, maar dat heb ik er al afgesloopt. Een bijkomstigheid is dan dat een aansluiting op de carbs die normaal op dit syteem zit, hierna op de airbox moet worden aangesloten zodat de druk op deze aansluiting gelijk is.

Mede hierdoor ben ik mij gaan afvragen of er vanwege de drukverschillen in de airbox, en de "open lucht" er nadelen of voordelen zouden zijn bij het plaatsen van de gehele carbs binnen de airbox.

Als ik de gehele carbs binnen de airbox zou plaatsen zou dit misschien het voordeel hebben dat er meer ruimte is voor de lucht om bij de kelken te komen. Dit omdat de lucht dan tussen de carbs zou kunne doorlopen en ook vanaf de achterkant bij de kelken kan komen.

Even een fototje van zx7-arnold gejat die zo'n airbox heeft

full
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zuiver theoretisch:

Hoe meer lucht je hebt binnen de restrictie, het filter dus, hoe minder de drukfluctuatie is.
Hoe het zich verder gedraagt, daar kan je op afstuderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan