Carbs gereinigd

Nokki

Rookie
25 mei 2019
16
5
Westland
Hallo Blade-vrienden, ik bezit al zo'n 20 jaar een Fireblade uit '99. Nu waren na de winterstop de rubbers in de carbs lekgeslagen, waardoor er een algehele revisie noordzakelijk was.
Ik heb alle ringen vervangen en de carbs los van elkaar in de ultrasoon reiniger gehad. Ook zijn alle sproeiers eruit geweest. Volledige demontage dus.
Na opnieuw montage loopt de motor heel slecht, maar met een aangeschafte vacuummeterset kon ik dit verbeteren. Echter de motor blijft op 3 cilinders lopen en is niet te gebruiken.
Inmiddels zijn de carbs al 3x in de ultrasoonreiniger geweest ; de bougies zijn vervangen etc etc. Probleem blijft , hij blijft op 3 cilinders lopen.
Het aantal verreden kilometers is ca. 34000. Vorig jaar liep hij nog als een raket.
Wie kan mij helpen met dit grote probleem ?
Ik dacht dat ik het ondertussen wel in de vingers had na 52 jaar motorrijden, maar zo zie je maar. Rust roest !
Alvast bedankt van opa Nokki
 
Interessant , dat wel. Dus vroeger was het toch beter *D *D

Toen er nog lood in benzine zat bijvoorbeeld ?

 
Wat is nog echte benzine dan? Of bestaat dat gewoon niet meer. Dacht juist dat v power en excellium, ultimate enz allemaal nog zuivere benzine was, maar dat is dus ook al 95 met wat toevoegingen...

Euro95 is de basis, en die is overal gelijk (dat is tenminste de bedoeling), maar ook daar zit dus al 3 tot 5% ethanol in, en straks 10% (E10).
Op basis van E95 worden de andere benzines gemaakt door toevoegen van reinigers en octaan boosters.

Er zijn wel diverse toevoegingen te krijgen om al die onzin weer een beetje teniet te doen, en zo weer terug te kunnen naar de echte benzine van vroeger, maar dan kost een tankbeurt 2x zo veel als nu.
Ikzelf gebruikt alleen een toevoeging voor de winterstop om de benzine goed te houden (en hier zit meteen een E10 neutralizer die de Ethanol uit mijn benzine haalt), en een vocht verwijderaar als ik na de winterstop weer ga rijden.
En voor mijn oldtimers gooi ik er een lood toevoeging bij.

Allemaal met E95 overigens, geen E98 of andere benzines.

Maar.... Dan moet je brandstof systeem wel eerst goed schoon zijn natuurlijk, anders heeft het weinig nut om dit allemaal te doen, en dat was toch het eerste probleem van dit topic ;-)
 
Maar, wat is euro 98 dan.
Is dat dus euro 95
, met ethanol en met wat toevoegingen om het octaan te verhogen?

“Vroeger” was euro 98 echt vettige benzine, rook ook anders. En geel/diesel kleur. E95 is gewoon helder. Dat was voorheen ook groenig.
 
Maar, wat is euro 98 dan.
Is dat dus euro 95
, met ethanol en met wat toevoegingen om het octaan te verhogen?

“Vroeger” was euro 98 echt vettige benzine, rook ook anders. En geel/diesel kleur. E95 is gewoon helder. Dat was voorheen ook groenig.

Yep...
E98 (en andere "super" benzine) is gewoon E95 met octaan booster.
Sterker nog, omdat deze super benzines pas gemengt worden op het moment ze de vrachtwagen in gaan, is wat je bij de pomp tankt nooit 98 octaan. Want wat er nog in de grond tank zit is gedeeltelijk uitgedampt, en de meng verhouding in de truck is ook niet altijd precies.
Het kan dus varieeren van 95 tot 110 octaan, en je carbs zijn meestal niet afgesteld op zo'n ruim verschil en loopt je motor ook niet lekker soms.
Beter om dan gewoon E95 te tanken, of zelf thuis te mengen met een octaan booster.
Voor mijn oldtimers doe ik dat in elk geval wel...

En inderdaad was vroeger de benzine "vettig" en nu niet meer. En vroeger had je dus ook bijna nooit dat je carbs dicht zaten en nu wel.
 
En inderdaad was vroeger de benzine "vettig" en nu niet meer. En vroeger had je dus ook bijna nooit dat je carbs dicht zaten en nu wel.

Paar jaar geleden kon je je motor rustig eens een jaar laten staan, dat was geen probleem. Nu met die huidige rommel wat we nog "mogen" kopen kan een maand stilaan al voor een enorme bak ellende en extra werk zorgen....
 
Als ik dat zo allemaal lees, lijkt mij de enige aanvaardbare oplossing: Wèg met de eigen motor en als ik wil rijden huur ik er wel een.
Nu betaal ik naast verzekering en onderhoud , 140 Euro wegenbelasting voor niks , want de motor staat alleen nog in de schuur.
Precies waar de overheid op uit is, want zo verminder je de verkeersdruk.
 
Als ik dat zo allemaal lees, lijkt mij de enige aanvaardbare oplossing: Wèg met de eigen motor en als ik wil rijden huur ik er wel een.
Nu betaal ik naast verzekering en onderhoud , 140 Euro wegenbelasting voor niks , want de motor staat alleen nog in de schuur.
Precies waar de overheid op uit is, want zo verminder je de verkeersdruk.
Wissel eens van bougiekap en kijk of dan het probleem zich ook verplaatst,wie weet heeft er 1 kap te veel weerstand.
 
Na controle van de bougie van de niet werkende cilinder bleek deze gewoon te vonken.
Opnieuw de carbs eraf en de betreffende carb open gemaakt. Alles schoon; vlotterbak vol benzine; sproeiers weer schoon geblazen met perslucht.
Gaatjes weer doorgeprikt met superdun staaldraadje. Hierna opnieuw gemonteerd en de motor gestart. Op de choke slaat hij onmiddellijk aan en loopt
direct op 3 cilinders . Dezelfde uitlaat blijft koud. Om moedeloos van te worden !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan