Carbs gereinigd

Nokki

Rookie
25 mei 2019
16
5
Westland
Hallo Blade-vrienden, ik bezit al zo'n 20 jaar een Fireblade uit '99. Nu waren na de winterstop de rubbers in de carbs lekgeslagen, waardoor er een algehele revisie noordzakelijk was.
Ik heb alle ringen vervangen en de carbs los van elkaar in de ultrasoon reiniger gehad. Ook zijn alle sproeiers eruit geweest. Volledige demontage dus.
Na opnieuw montage loopt de motor heel slecht, maar met een aangeschafte vacuummeterset kon ik dit verbeteren. Echter de motor blijft op 3 cilinders lopen en is niet te gebruiken.
Inmiddels zijn de carbs al 3x in de ultrasoonreiniger geweest ; de bougies zijn vervangen etc etc. Probleem blijft , hij blijft op 3 cilinders lopen.
Het aantal verreden kilometers is ca. 34000. Vorig jaar liep hij nog als een raket.
Wie kan mij helpen met dit grote probleem ?
Ik dacht dat ik het ondertussen wel in de vingers had na 52 jaar motorrijden, maar zo zie je maar. Rust roest !
Alvast bedankt van opa Nokki
 
Alle sproeiers zijn minstens 3x in de ultrasoon geweest, maar dat zegt natuurlijk nog niks. Eerlijk gezegd weet ik niet eens welke de stationairsproeier is.
Een andere optie die door mijn kop speelt is een mogelijke verwisseling van de 12V aansluitingen van de bobines. Dit niet genoteerd bij demontage.
Geen idee wat er gebeurt bij verwisseling.
Nokki
 
Mijn scheurijzer uit '98. Bos seatpipes, Spiegler 8 zuigerremmen , remschakelset, en nog veel meer extra's
 

Bijlagen

  • 20081110_25.JPG
    20081110_25.JPG
    214 KB · Weergaven: 7
Alle sproeiers zijn minstens 3x in de ultrasoon geweest, maar dat zegt natuurlijk nog niks. Eerlijk gezegd weet ik niet eens welke de stationairsproeier is.
Een andere optie die door mijn kop speelt is een mogelijke verwisseling van de 12V aansluitingen van de bobines. Dit niet genoteerd bij demontage.
Geen idee wat er gebeurt bij verwisseling.
Nokki
Nummer 50 is je stationairsproeier


da77d5528489fddeeb40d68474f1617e.png
 
Is het in het volledige toerengebied een driecilinder of komt hij rond de 4000 toeren toch met vier pitten?
Weet je ook al welke cilinder het is, ik bedoel; blijft er een uitlaatbocht koud?

En dit bericht zou beter in het Techniek-gedeelte kunnen staan in plaats van dit algemene gedeelte, daar is een grotere kans op technische meedenkers... Volgens mij kun je dat niet zelf, maar als je op 'rapporteer' klikt onder je eerste vraag kun je de verplaatsing aanvragen.
 
Als ik het werkplaatsboek met het elektrische schema bekijk, mag het verwisselen van de bedrading op de bobine geen verschil maken.
De cilinder die niet meedoet is cilinder 2 ?? de binnenste aan de rechterzijde. Hij loopt permanent op 3 pitten. Soms knalt de 4e pit erbij bij volgas.
 
Ga maar weer "slopen" want nadat ik hem weer in elkaar had, bleek het probleem nog geheel aanwezig.
Mocht er iemand zijn die een goede "beuner" voor me weet in het Westland ??
Groet Nokki en bedankt voor alle adviezen.
 
Denk het niet, want het betreft steeds dezelfde cilinder. De vlotterbak open gemaakt en die is schoon. Andere cilinders lopen prima.
Zojuist bougie gewisseld en de vonk gecontroleerd.
Die is er wel, en het wisselen van de 12V bedrading van de bobine geeft geen verschil. Wanneer de motor weer loopt met alle bougies
erin, loopt hij duidelijk op 3 pitten. Dus vonk aanwezig kan het niets anders zijn als benzinekwestie.
Boven 4000 toeren (dat kost al moeite ) geeft hij forse knallen en stikt. Toeren gaan dus niet omhoog.
Dus foute afstelling kan ik in meegaan, maar waarom die ene cilinder niet meeloopt is mij een raadsel.
Thanks voor alle goede adviezen.
 
Dan eerst maar eens compressie testen en/of lektest.
Als uit de meting komt dat de compressie op alle 4 de cilinders wel redelijk gelijk is dan zit het toch echt in de ontsteking of carburatie.
Of ergens een behoorlijk valse lucht lekkage.
Als je bij die cilinder die niet mee loopt wat remmenreiniger in de carb spuit gaat die cilinder dan wel mee lopen?
 
ik denk niet dat hier veel mensen een rijvak benoemen met een nummer. nog nooit gehoord. wij hebben het over rechter of linker vak. of middenvak als het er is.

maar vermits je altijd zo rechts mogelijk moet rijden, zou ik denken dat je dat vak (baan gebruiken we ook niet) altijd nr 1 geeft. omgekeerd maakt het alleen verwarrend lijkt mij.
 
Ik gooi altijd wat van die toevoeging in mijn tank als de motor de winterstop in gaat, en mijn carbs zitten nooit dicht.
Zelfs niet van mijn Bonneville uit '73 die 7 maanden van het jaar stil staat...
 
Het toevoegen van een additief ter voorkoming van Sludge of andere troep die in de hedendaagse benzine zit, kan ik bevestigen.
Ook ik heb altijd zo'n (duur) flesje met blauw spul in de tank gegooid. Zeker als hij de winterstop ingaat.
Toch was er dit keer een groen/gele aanslag te zien op de sproeiers, met op sommige plaatsen zelfs gele klontjes van kristallen.
Zoals gezegd: na het meerdere malen reinigen in de ultrasoonreiniger ziet het er wel schoon uit. Echter het probleem blijft.
Dus mocht een handige monteur mijn ellende lezen, dan hou ik me aanbevolen voor assistentie.
 
In de afgelopen 52 jaar dat ik motorrij, heb ik heel wat motoren bereden en aan gesleuteld. Dit soort problemen is duidelijk iets van de laatste jaren nadat de inspuitmotoren op de markt kwamen. Ooit begonnen op een Yamaha YDS3 250cc twin in 1967.
Historie: Laverda 750SF, Honda CB750K2, Yamaha RD350 (meerdere) , Yamaha RD500 V4, Honda CBR600, Suzuki GSX1000R, Kawasaki ZXR12R
Aprillia Mille en Tuono, en ik zal er nog wel een vergeten. Maar je kunt dus wel zeggen dat ik wat weet van motoren en het rijden.
Nog steeds een passie, vandaar dat ik me nog opnieuw 18 voel als ik op mijn hedendaagse Honda Fireblade mag stappen en flink kan gassen.
Hoe ouder hoe gekker, maar wel met veel wijsheid.
 
Cilinder 2 en 3 hebben dezelfde bobine. Die is dus goed. Je hebt de bougies al vervangen. Daar ligt het dus ook niet aan. Het zou nog aan de bougiekabel of bougiedop kunnen liggen.

Eerder ook al genoemd: compressie.

Maar aangezien er aan de carburateurs gewerkt is verwacht ik daar het probleem.

Stationair loopt hij op de stationair sproeier.
Bij gas geven loopt hij op de hoofd sproeier.
Hij loopt in beide gevallen slecht.
Ik verdenk daarom het vlotter niveau.
Die is makkelijk te controleren denk ik.
Een doorzichtig benzine slangetje onderaan de carburateur hangen, langs de carburateurs omhoog houden en het aftap kraantje open draaien.
Volgens de wet van de communicerende vaten staat de benzine in het slangetje net zo hoog als in de carburateur.
Wel de motor starten als je gaat meten. Anders doet de benzine pomp niks.
 
Goed plan van die communicerende vaten. Maar op een '98 Blade zit nog geen benzinepomp.
Dus puur op druk uit de tank vult de vlotterbak zich. Wél vacuum zuigen voor de benzinekraan.
Thanks.
 
Inderdaad, dus had ik dat ouwe slangetje ook al vervangen. Maar wanneer het oude slangetje lek was geweest hadden de andere carbs zich ook niet gevuld.
Goed bezig zo met zijn allen. Top !:):?
 
Wijsheid komt met de jaren, ouderdom komt met gebreken...

Kun je in ieder geval verstandig met je gebreken omgaan ;)

Maar even terug naar je probleem, begin even bij het begin :
koud starten en voel aan je uitlaatbochten welke cilinder niet mee doet.
Laat m even op die 3 cilinders lopen, zet m uit, en draai de bougie van die niet werkende cilinder er uit. Is ie nat, dan vonkt ie niet, (of heeft ie veel te veel benzine gekregen), is ie droog krijgt ie geen benzine.
 
In de afgelopen 52 jaar dat ik motorrij, heb ik heel wat motoren bereden en aan gesleuteld. Dit soort problemen is duidelijk iets van de laatste jaren nadat de inspuitmotoren op de markt kwamen.

Komt door de benzine zelf, niet door de inspuitmotoren...
Als je vroeger benzine knoeide in je garage had je na het uitdampen een vettige vlek. Tegenwoordig blijft er een droge wittige plek achter.

Ik woon regelmatig info avonden bij van iemand die werkt bij Bardahl.
(Bardahl is hoofd leverancier van allerlei toevoegingen aan zo'n beetje alle grote brandstof merken, dus deze informatie is behoorlijk betrouwbaar).

De benzine (E95) is de laatste jaren sterk verslechtert vanwege allerlei extra toevoegingen (zoals onderandere Ethanol en andere rotzooi).
De "super" benzines zoals V-Power en Excellium enzo is eigelijk gewoon E95 met allerlei rotzooi om de benzine langer goed te houden en je motor schoner te maken. Helaas is een van de meest gebruikte methodes om je motor "schoner" te maken een hoop zooi die de verbrandings temperatuur van de benzine verhoogt. Onderandere de Ethanol in de benzine (wordt straks 10% ipv de huidige 3 tot 5 %) zorgt daarvoor.
Een van de grootste nadelen van Ethanol is dat het vocht aantrekt, en dat zorgt ervoor dat je bezine niet meer zo lang goed is als vroeger en een gelige kauwgom achter laat als je te lang niet gereden hebt.
Ander nadeel van Ethanol is dat het rubber aantast, dus controleer regelmatig je slangen, rubbers en pakkingen en benzine kraantje(s)...
 
Terug
Bovenaan Onderaan