carbs niet synchroon

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!?

Mijn motortje loopt stationair wat minder lekker dan eerst, dus ik heb net effe de synchronisatie van mijn carbs gecheckt m.b.v. vacuummeters. Wat blijkt nu:
bij warme motor en 1200 rpm staan carb 1,3,4 goed (op ong. 0,26 bar onderdruk), alleen carb 2 heeft maar 0,12 bar. Het irritante is dat dit de referentiecarb is en ik deze dus niet kan bij stellen. Hoe pak ik dit het beste (en snelste) aan?

De laatste keer dat ik gesynchroniseerd heb is iets van 4000 km geleden. Ik snap niet dat de onderdruk ineens gehalveerd is. Ik heb geen valse lucht kunnen ontdekken (slangeklemmen van aanzuigrubbers zelfs nog wat strakker gedraaid, maar zonder resultaat.) Klepspeling is 500km geleden voor het laatst gecheckt. Kan het iets te maken hebben met het feit dat ie ook een beetje blauwe rook uit de uitlaat heeft de laatste tijd?
 

Skiller

Rookie
17 okt 2004
9
0
49
Zwolle
Ik moet eerst even zeggen dat ik alleen met 1 cilinder honda 4-takt ervaring heb.
Maar blauwe rook uit je uitlaat duidt op olie verbruik (slechte zuigerveren, lekkende klepgeleiders, lekke koppakking etc.) In het geval van zuigerveren heb je ook een slechte compressie en inlaatslag, en dus minder bar op je vacuum meter.


:edit: je zou wellicht kunnen overwegen om je referentie carb met een andere uit tte wisselen. met nr 4 bijvoorbeeld
 

cdegroot

Die hard MF'er
1 okt 2004
505
0
Amersfoort
www.cdegroot.com
blauwe rook -> compressietest. Het beste een dynamische, maar shops die dat kunnen schijnen nogal zeldzaam te zijn.

Carbs syncen heeft pas zin als verder alles in orde is: luchtfilter, klepspeling, compressie, rubbers, ...
 

Dagobert II

Die hard MF'er
18 sep 2004
976
0
Hengelo (O)
Het lijkt mij dat je 1,3 en 4 naar 0,12 moet draaien. Dan zijn ze toch weer synchroon?
Hoeveel bar gaven ze 4000 km geleden aan?
 

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
De onderdruk hoort bij 1200 rpm tussen de 0,21 en 0,32 bar te zijn. Ze waren eerst allemaal afgesteld op 0,26 bar, dus de 2e carb staat nu niet meer goed.

Wat betreft compressietest: heeft iemand zo'n ding liggen toevallig? Dan zou ik hem graag een keertje lenen als dat mag...
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
Ik las ergens dat het simpel te testen is of de aanzuigrubbers lekken: ff een wolkje WD40 er op spuiten.
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.327
71
Driebergen
De onderdruk hoort bij 1200 rpm tussen de 0,21 en 0,32 bar te zijn. Ze waren eerst allemaal afgesteld op 0,26 bar, dus de 2e carb staat nu niet meer goed.

Wat betreft compressietest: heeft iemand zo'n ding liggen toevallig? Dan zou ik hem graag een keertje lenen als dat mag...
Ik heb er een compressiemeter, voor alle maten bougies, kom maar langs ik woon in de buurt.
Mail staat in m'n profiel.