carbs niet synchroon

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!?

Mijn motortje loopt stationair wat minder lekker dan eerst, dus ik heb net effe de synchronisatie van mijn carbs gecheckt m.b.v. vacuummeters. Wat blijkt nu:
bij warme motor en 1200 rpm staan carb 1,3,4 goed (op ong. 0,26 bar onderdruk), alleen carb 2 heeft maar 0,12 bar. Het irritante is dat dit de referentiecarb is en ik deze dus niet kan bij stellen. Hoe pak ik dit het beste (en snelste) aan?

De laatste keer dat ik gesynchroniseerd heb is iets van 4000 km geleden. Ik snap niet dat de onderdruk ineens gehalveerd is. Ik heb geen valse lucht kunnen ontdekken (slangeklemmen van aanzuigrubbers zelfs nog wat strakker gedraaid, maar zonder resultaat.) Klepspeling is 500km geleden voor het laatst gecheckt. Kan het iets te maken hebben met het feit dat ie ook een beetje blauwe rook uit de uitlaat heeft de laatste tijd?
 
Ik moet eerst even zeggen dat ik alleen met 1 cilinder honda 4-takt ervaring heb.
Maar blauwe rook uit je uitlaat duidt op olie verbruik (slechte zuigerveren, lekkende klepgeleiders, lekke koppakking etc.) In het geval van zuigerveren heb je ook een slechte compressie en inlaatslag, en dus minder bar op je vacuum meter.


:edit: je zou wellicht kunnen overwegen om je referentie carb met een andere uit tte wisselen. met nr 4 bijvoorbeeld
 
blauwe rook -> compressietest. Het beste een dynamische, maar shops die dat kunnen schijnen nogal zeldzaam te zijn.

Carbs syncen heeft pas zin als verder alles in orde is: luchtfilter, klepspeling, compressie, rubbers, ...
 
De onderdruk hoort bij 1200 rpm tussen de 0,21 en 0,32 bar te zijn. Ze waren eerst allemaal afgesteld op 0,26 bar, dus de 2e carb staat nu niet meer goed.

Wat betreft compressietest: heeft iemand zo'n ding liggen toevallig? Dan zou ik hem graag een keertje lenen als dat mag...
 
De onderdruk hoort bij 1200 rpm tussen de 0,21 en 0,32 bar te zijn. Ze waren eerst allemaal afgesteld op 0,26 bar, dus de 2e carb staat nu niet meer goed.

Wat betreft compressietest: heeft iemand zo'n ding liggen toevallig? Dan zou ik hem graag een keertje lenen als dat mag...

Ik heb er een compressiemeter, voor alle maten bougies, kom maar langs ik woon in de buurt.
Mail staat in m'n profiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan