carbs reinigen

bassej

MF'er
17 sep 2009
195
0
Mijn cbx heeft wat jaartjes stilgestaan en daarom lijkt het me slim om de carburateurs te reinigen. De motor loopt wel , maar loopt met volle choke een krappe 1000 toeren.

Wat zou de beste manier zijn?? Ik heb de tijd om de carburateurs uit elkaar te halen ipv chemisch reinigen, maar ik weet niks van carburateurs afstellen of synchronisren oid!?!?
 
Er af halen inderdaad. Vaak is het voldoende om alleen de vlotterkamers los te halen, de sproeiers en residu in de vlotterbak schoon te maken. Je zou ook de dekseltjes bovenop de carburateur los kunnen halen om zo ook de naalden los te halen en dan schoon te maken.

Daarna zet je alles weer in elkaar (zorg dat onderdelen van carb 1 bij carb 1 blijven 2 bij 2 enzovoort).

In je werkplaatshandboek zoek je op wat de hoogte van je vlotters moet zijn (is met een lineaal vaak wel te meten).

Verder is het synchroniseren van de carburateurs soms nodig, dat is een klusje van 5 minuten als je het zelf kunt doen. Koop zo'n apparaat http://www.carbtune.com/ , na 2x zelf synchroniseren de kosten alweer terug verdient. Synchroniseren is eenvoudig zie bijvoorbeeld dit filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=UmLwyAPMBLI&playnext=1&list=PL855B298BDD5B5108

De mengselschroef is lastiger af te stellen, wil je dit echt 100% goed doen dan zul je dit bij een dealer moeten laten doen. Mijn ervaring is dat de instelling die in het werkplaatshandboek staan prima voldoen. Voordat je de mengselschroef er uit haalt is het aan te raden om hem eerst dicht te draaien. Tel hierbij hoeveel slagen je moet maken om hem dicht te draaien. Schrijf dat ergens op zodat je in ieder geval weet hoe het zat voordat je alles los ging maken.
 
Laatst bewerkt:
De menselschroef is lastiger af te stellen, wil je dit echt 100% goed doen dan zul je dit bij een dealer moeten laten doen. Mijn ervaring is dat de instelling die in het werkplaatshandboek staan prima voldoen. Voordat je de mensenschroef er uit haalt is het aan te raden om hem eerst dicht te draaien. Tel hierbij hoeveel slagen je moet maken om hem dicht te draaien. Schrijf dat ergens op zodat je in ieder geval weet hoe het zat voordat je alles los ging maken.


Let op dat die mengselschroeven nog wel eens vast willen zitten, of stroef willen draaien. Als ze stroef draaien kun je niet voelen hoe ver je nog in kan draaien, dan draai je de punt kapot zonder dat je het in de gaten hebt. Dus als ze echt stroef draaien er uit halen en schoon maken en monteren volgens werkplaatshandboek.
Als ze echt vast zitten, kun je ze beter laten zitten, maar dan wel controleren of het kanaaltje wel open is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan