carbs reinigen

pascalsc33

MF'er
30 okt 2012
30
0
kerkrade
Hoi,

Ik wil mijn carbs reinigen van mijn fireblade deze heeft vacuum carbs is caberateur reiniger schadelijk voor de rubers.
Wat is volgens jullie de goede werkwijze. :? :?
 
beste is paar tientjes uitgeven
en ultrasoon laten reinigen
der zitten nogal wat kleine kanaaltjes in je carb
en die gaan als ze verstopt zitten niet zomaar open
en carb reiniger gooi je ook wel eens in je tank
komt het ook met rubber in kontakt dus
succes
en heerlijk he zo,n sc33 heb er ook 1
 
ja heerlijk die oerblade!!
Ik bedoel inderdaad niet de reiniger die je in de tank gooit.
Wil ze handmatig reinigen gezien mijn fiets 8 jaar heeft stil gestaan.
Hier helpt forte ook niet meer.
wil het eerst zo proberen en als dat niet werkt ultrasoon.
Maar zijn de vacuum rubbers nou erg gevoelig voor reiniger.
En is er een volgorde??
 
rubber is niet gevoelig voor ultrasone trillingen.
ondanks dat, is het toch de bedoeling dat alles demonteert, zoals alle rubbers en sproeiers.
sproeiers gooi je er apart in.
indien je ultrasoonbak groot genoeg is, kun je de carbhuizen aan elkaar laten zitten.
dit is eigenlijk wel de meeste handige manier, omdat de rubbers die gebruikt worden voor de afdichtingen tussen de carb, nogal eens willen gaan lekken als je ze weer monteert.
dat geldt vooral voor de wat oudere carburateurs.
als dat niet kan en je moet de carbhuizen losmaken, dan kun je die afdichtingen het beste meteen vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Maar zijn de vacuum rubbers nou erg gevoelig voor reiniger.
En is er een volgorde??

Vroeger zeiden ze van wel, niet met reiniger op rubbers. Denk eigenlijk dat dat tegenwoordig nog steeds geld. Vandaar dat men een ultrasoonbadje aanbeveeld. Hoef je alles niet compleet uit elkaar te slopen voor het in bad gaat.

Aan te bevelen is dat je alle 4 carbs als 1 geheel demonteerd. Dan word de synchroonstand niet slechter dan ie was, en heb je niet het probleem achteraf, waar al die onderdeeltjes ook al weer zaten. Nadeel is natuurlijk dat je een groter bad nodig hebt.

Daarna moet je alles van de carbs af- en uitdraaien wat er af en uitkan. Het kan wezen dat bijv. de stationaire sproeiers er vast inzitten. Ik weet niet hoe dat bij jouw carbjes zit. Dan zie je dus vaak dat men het zaakje duftig beschadigd uit onwetendheid.
Zorg er wel voor dat elk onderdeel bij de desbetreffende carb blijft. Iets beschadigen of zonder beleid verbuigen is uit den boze, kleinste afwijking heeft grote gevolgen.

Als je alles demonteerd hoeven bijv. de vacuumrubbers niet in de carbcleaner. De vlinderklep waar de gaskabel aanzit hoeft er bijv. niet uit, maar daar zitten wel rubberen asafdichtingen. Ik zou dus wel even informeren of dat wel kan met carbcleaner. met dompelen.
Maarja je zult zowiso moeten dompelen om de ielepielie stationaire kanaaaltjes goed schoon te krijgen.

Perslucht is ook nodig om alle kanaaltjes met een lage druk door te blazen.
Voordat je de COschroeven eruitdraait moet je eeerst even kijken hoeveel slagen ze uitgedraait staan.

Misschien is dit wel handig. Het zijn wel Honda carbs.> http://www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/new_articles_menu.html
Maar het principe is hetzelfde.
 
Hoewel het leuk werk is om zelf te doen, zou ook ik het ultrasoonbadje aanbevelen.
Met ultrasoon word het echt 100% schoon, met zelf reinigen en perslucht is het na 8 jaar stilstand de vraag of je de stationaire kanaaltjes wel echt volledig schoonkrijgt.

Als je het toch zelf wilt doen, goed voorbereiden in de materie. Hoe een carb werkt, en dat je niet vergeet onderdelen te verwijderen voor het reinigen. Wat je wel en vooral niét moet doen.
En gebruik alsjeblieft geen roestoplossers en schoonmaakazijn. (zie een ander topic)
 
Carb reiniger uit een flesje is niet schadelijk voor delen in je carb.

Ultrasoon reinigen ook niet, mist goed gedaan.


Als ik mag gokken, is het laatste aan te bevelen na 8 jaar.
Bij een beetje bedrijf lever de carbs in totaal in, en kun je ze later die dag, of de volgende dag weer ophalen. Tenzij het erg druk is...

Voor ultrasoon reinigen is het beste om alles te demonteren, behalve de carb behuizingen zelf.
Sproeiers er uit, gasschijven en membranen er uit, naalden er uit, luchtmengselschroef er uit (incl die rottige veertje, flinterdun ringetje en o ring), mengbuizen er uit, enz.

Per carbs bewaren en sorteren. Alles reinigen, spoelen, drogen en weer op de juiste plek monteren.
 
Hallo.

Hoeveel haast heb je met de carbs?
Eind deze maand heb ik mijn ultrasoonreiniger binnen en met een beetje mazzel passen alle 4 de carbs daar zo in.

Die wil ik voor een kleinigheidje er dan wel voor je in doen!
Bij eventuele interesse hoor ik het wel via de Pb!

Groeten en succes ermee.

Oh ik woon overigens in Oost Brabant.
 
kheb ook ervaring met ultrasoon , zelfs meerdere Blade's...werkt uitstekend! Perslucht en "cleaner" was niet afdoende...Kijk ook even het kleine sponzige filter na welke aan de luchtbak gemonteerd zit, vaak is deze volledig verrot...
Even letten op de (luchtschroeven) ..slagen tellen bij uit elkaar halen! Ook opletten op welke manier die rottige kleine schijfjes en veertjes onder de luchtschroeven zitten...
Beste is de carburateurs nadien synchroon af (te laten)stellen...
(Kalsbeek Motoren Zwolle was mijn adresje..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan