Carbs schoonmaken

Kcir

MF'er
8 jun 2009
103
11
Delft
Hallo allemaal,

Mijn Kawa ZZR-600 loopt (stationair) als een natte krant. Nu leek het mij verstandig om een en ander een beetje schoon te maken, maar heel veel ervaring heb ik hier niet mee. Ik ben niet onhandig en hou van sleutelen, maar tips zijn altijd welkom. Ik wilde namelijk binnenkort maar eens de carburateurs gaan schoonmaken. Maar wát precies moet je dan doen?! Is dat een klus die je als beginner kan doen?! En waar moet ik goed op letten?!

Groet,
Rick
 
Ah synchroniseren was ik ook van plan hoor, maar het schoonmaken van die apparaten leek me een mooi klusje om wat ervaring op te doen... Zijn er zaken die ik ontzettend kan verprutsen? Moet ik - naast het synchroniseren - nog andere dingen die ik moet afstellen?

Alweer bedankt voor de hulp he!
 
Ik heb trouwens een soort Forte I in de tank gegooid (de motorzaak had geen forte, wel iets vergelijkbaars). Hoe werkt dat precies? Dat zorgt dat het vuil loskomt en meeverbrand wordt of iets dergelijks? Ik hoef daarna dus niet nog iets extra schoon te maken? Ik heb er sindsdien nog niet veel mee gereden, dus kan nog niet zeggen of het echt goed helpt...
 
Ik heb trouwens een soort Forte I in de tank gegooid (de motorzaak had geen forte, wel iets vergelijkbaars). Hoe werkt dat precies? Dat zorgt dat het vuil loskomt en meeverbrand wordt of iets dergelijks? Ik hoef daarna dus niet nog iets extra schoon te maken? Ik heb er sindsdien nog niet veel mee gereden, dus kan nog niet zeggen of het echt goed helpt...
is alleen maar goed nou heb je het even door gespoeld en zit de forte (imittie ;) ) overal
kan het goed zijn werk doen, en jah maakt los of beter gezegt lost vuil op en dat verbrand gewoon mee.
 
Ah synchroniseren was ik ook van plan hoor, maar het schoonmaken van die apparaten leek me een mooi klusje om wat ervaring op te doen... Zijn er zaken die ik ontzettend kan verprutsen? Moet ik - naast het synchroniseren - nog andere dingen die ik moet afstellen?

Alweer bedankt voor de hulp he!
syncroon stellen steld echt geen poep voor als je de spullen maar hebt.
 
Schoonmaken is soms wel opletten. Kleine onderdeeltjes. En houd het in godsnaam goed vast, als je perslucht gebruikt om iets door te blazen :X

En de onderdeeltjes per carb bij elkaar houden en in diezelfde terugmonteren.

Check meteen op rare dingen en slijtage (vlotternaalden, gasnaalden, naaldgeleiders...)
 
Ik weet niet hoe het met jouw carbs zit, maar in die van mij zitten een paar stelschroeven met een vrij scherpe punt, en die scherpe punt zit (uiteraard) in een gat.
Als je die stelschroeven te vast draaid blijft die scherpe punt klem zitten in het gat en breekt af.

Dus als je van dat soort stelschroeven in je carbs hebt zitten, heel voorzichtig aandraaien...
 
Hoe kun je eigenlijk bepalen of je gasnaalden/geleiders versleten zijn??

Mengbuizen en geleiders horen rond te zijn, niet ovaal (binnenzijde kijken). Je kunt ze meten, maar dan moet je de juiste maten naalden hebben.

Op de naalden moet je heel goed kijken (strepen, randen, ed), en ev nameten.

~[edit]
vlotternaald: wil na verloop van een tijd een ribbel krijgen rond het deel van de punt dat in de zitting past. Goed zichtbaar en voelbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan