Carbs schoonmaken

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.112
1
Hallo,
m'n motor (kawa z750) heeft wegens omstandigheden een flinke tijd stil moeten staan maar ik wil nu toch echt weer de weg op :]
Aangezien ik voor ik hem wegzette al last had van verstopte carbs lijkt het me nu wel verstandig ze eens flink schoon te gaan (laten) maken.
Is dit een leuke en niet te moeilijke doe het zelf klus of kan ik het beter laten doen?
Als iemand zin heeft dit in stappen aan een leek uit te leggen...
Be my guest!
:}

Ps. Kan iemand me vertellen wat dit klusje bij een dealer ongeveer zou moeten gaan kosten?
 
Tank roesten ->

Moet je ook als de kippen bij zijn

Benzinekraan eruit draaien, ontdoen van filter (losse filters zijn niet te koop) of filter laten zitten.

Maar in elk geval een filter tussen kraan en carb's plaatsen, kosten 2 euro 50 en overal te krijgen

Tevens, er is een goedje op de markt, naam weet ik zo niet, dat doe je in de tank, schudden, en klaar.................ontroest.

Maar echt ik ken het niet, heb er veel goed over gelezen, en zeker de moeite waard, want roest in de tank, is elke keer carb's verstopt.
 
Zou het zoooo graag zelf doen maar heb er gewoon weinig mogelijkheid toe..
Geen sleutel ruimte, beperkt gereedschap en (nog)bijna nul technische kennis :(
Ben al zoek naar een ander huis, met schuurtje :) maar in de tussentijd moet het gewoon op straat, tis nu vrij koud '(
Tevens lijkt me het demonteren niet zo'n probleem, reinigen moet lukken, er weer opzetten zou in feite ook moeten lukken maar afstellen.... :?
Wel alvast heel erg bedankt voor al deze zeer verhelderende tips en antwoorden!
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
voordat je de carbs weer terug monteerd op de fiets de carbs op de kop houden en wat benz in de stationair sproeier aanzuig buisje druppelen om te zien of er doorstroming inzit,je kan de zaksnelheid ook mooi onderling controleren en zo een nog steeds niet schone stationairsproeier opmerken.
Scheelt je een hoop gevloek en dubbel gepruts!
 
Zie je hotmail mail, dar staat een mail. en daaraan hangt het boek

KZ/Z/ZX750 t/m Z/ZX1100 Handboek Peters (met acrobat reader te lezen = PDF) GPZ boek t/m 1984

Al maak je ze zelf niet schoon, altijd makkelijk zo'n boek, kun je gewoon downloaden vanaf die link = 90 Mb groot ca 15 minuten tijd, snelle server is dat waar ik het neergezet heb
 
Zie je hotmail mail, dar staat een mail. en daaraan hangt het boek

KZ/Z/ZX750 t/m Z/ZX1100 Handboek Peters (met acrobat reader te lezen = PDF) GPZ boek t/m 1984

Al maak je ze zelf niet schoon, altijd makkelijk zo'n boek, kun je gewoon downloaden vanaf die link = 90 Mb groot ca 15 minuten tijd, snelle server is dat waar ik het neergezet heb


Hartstikke bedankt! :}
 
Hey mannen,

Gewoon flesje met reinigingsprodukt in je tank gieten........

Is dat niet de simpele oplossing om alles te reinigen? Zeker na een lange stilstand van de moto. Water en alle andere smurrie worden gewoon opgelost en door de motor "opgegeten".

Greetz,

Will
 
Hey mannen,

Gewoon flesje met reinigingsprodukt in je tank gieten........

Is dat niet de simpele oplossing om alles te reinigen? Zeker na een lange stilstand van de moto. Water en alle andere smurrie worden gewoon opgelost en door de motor "opgegeten".

Greetz,

Will

Werkt dat dan echt?
Waarom maken mensen hun carbs dan nog schoon?
 
voor het oorspronkelijk prob, werkt het wel..

Prob bij lange stilstand is dat de vlotters,enz blijven hangen en dat het bezinksel in de sproeiers komt. samen met oude benzine en een wat vocht is het een heel lastig prob, soms gaan, soms haperen.......Wel dan werken die spullen echt en loont het niet de moeite om alles te demonteren, met alle gevolgen vandien.
Trouwens zo een flacon kost maar enkel euro's..... wat heb jet te verliezen?

Will
 
Petrol heet dat spul.

Je kunt het ok doen met Forte, maar dat is reteduur, en werkt lang zo goed niet.

Petrol koop ik gewoon bij een autobenzinepomp = carb. cleaner en kleppenreiniger er gaat een dopje vol op 1 tank
 
Wanneer je een dubbele hoeveelheid in je tank doet, moet je na een 50 à 100-tal KM's al verschil voelen. Indien niet.........alles open doen en manueel kuisen.

Mijn FZ stond bijna 3 jaar stil en het werkte op deze manier!

Hopelijk heb je evenveel geluk.... ALL the BEST !

Will44
 
Wat ook een truck is: even volgas en gelijk de luchttoevoer bij het luchtfilter met iets afsluiten,dan trekt het gigantische vacuum gelijk als een stofzuiger je fijne kanaaltjes in de carbs enigzins schoner.
 
als je caburateur echt vuil is werkt dat dus echt niet.weet ik uit ervaring.

ik heb er bij de suzuki goede ervaringen mee :)

nee is die tank niet extreem smerig maar eerder bij vlagen de sproeiers dermate verstopt dat ie voor geen meter meer liep. busje petrol cleaner erdoorheen en zonder gekheid binnen een paar honderd meter liep die als nooit tevoren.

tank vorig jaar gespoelt en deels gereinigd en wil m nog een keer coaten vanwege minimale roest. carbs door een kennis laten schoonmaken en lag wel wat vuil in de vlotterbakken. sindsdien probleemloos rijden en sporadisch wat toevoeging bij kuren.

carbs zelf ook wel gered maar heb m voor vervoer en ding móet goed zijn voor dagelijks gebruik dus oefen eerst nog een beetje met prutsen aan de honda ;)
 
Petrol koop ik gewoon bij een autobenzinepomp = carb. cleaner en kleppenreiniger er gaat een dopje vol op 1 tank

1 dopje :?

busje is voor 60 liter en overdosering kan geen kwaad volgens mij ;)

gooi er zelf een kwart tot een derde van zo'n busje op het oog in en gegarandeerd succes. lange rit maken en liefst tank helemaal leeg rijden en dan is het weer in orde :)
 
Nou, een echte zware overdosis heb ik me nooit aan gewaagd.
Maar ik doe maximaal 2 dopjes op 10 liter, en dan een tank of 3 achtereen, als ie dan niet lekker loopt, de bende loshalen en schoonmaken met de hand en perslucht
 
Klinkt natuurlijk goed maar sinds ik de motor heb, heb ik altijd al carb probleempjes gehad, dat is altijd maar erger geworden en nu valt er eigenlijk niet meer op te rijden.
Het lijkt me gewoon verstandig hem nu maar eens goed schoon te gaan laten maken.
Daarna zal ik wanneer hij weer kuurtjes begint te krijgen meteen met zo'n flesje aan de slag gaan.
Flesje kost overigens 8,50 bij de Halfords, als ik dat een jaar eerder had geweten |( |( |(
Heel erg bedankt voor de goeie tips en wanneer ik dan eindelijk eigen sleutel ruimte heb ga ik het zelf maar eens proberen :}
 
valvoline(LET OP bekend merk) fuel injector&carburettor cleaner: reinigt,smeert brandstof en injectie systemen als ook de bovenste cilinderruimten.hersteld motorvermogen en beperkt brandstof gebruik.voorkomt startproblemen,pingelen,inhouden of nadieselen.1 flacon per volle tank.dit werkte vroeger bij mijn oude brikken zeer goed,oh niet schrikken van de rook als je het gebruikt :( .te koop bij automat.
 
Heb het klusje laten klaren bij weijngaard motors, stadionplein te amsterdam.
Wilde de motor er zelf nog naartoe rijden maar dit ging nu echt niet meer, de benzine spoot eruit... :(
Gelukkig waren de mensen van weijngaard zo vriendelijk hem voor niks op te komen halen :}

-Carbs schoongemaakt en afgesteld
-oliefilters schoongemaakt
-bougies schoon
-olie ververst
-gaskabel vervangen

Dit alles voor 189 euro....
:} :} :} :}
 
Ik heb sinds vorige week een XV920 ,die 10 jaar stilgestaan heeft.
Carbs moeten schoongemaakt worden.in de vlotter bakjes zit een laagje bruine prut...iemand een idee wat dat oplost,heb het geprobeerd met petrolium en alcool.
Benzine werkt ook niet...een carb zat de vlotternaald vast door die prut...
wat kan ik nog verwachten?
is er iemand die ij kan laten zien wat ik alles uitelkaar moet (kan) halen?

...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan