Carbs stellen

25 jul 2004
53
0
Nijmegen
Hallo,

Ik heb onlangs een mooie GS 805 GL USA uitvoering gekocht. Moet het een en ander aan gebeuren, maar ja, een liefhebber moet er iets voor over hebben he?

Nu is het zo dat hij in lage toeren schokkerig loopt, en op constante snelheid(vreemd genoeg rond 110 km/uur wel, maar bij 120 km/uur weer niet :? ) wat inhoud/terugzakt in kracht, wat een wat onregelmatig rijgedrag veroorzaakt. Uiteraard heb ik natuurlijk eerst even de tips op dit forum na gekeken, en kwam tot de conclusie dat het dus iets met de crabs en diens afstelling is (waarschijnlijk). Heb de vlotterbakken al een keer schoongemaakt, maar dat loste niks op, dus was de volgende optie, het afstellen van de carbs. Heb wel een handig handboek, maar daar wordt eigenlijk vanuit gegaan dat je al monteur bent voor je aan zoon boek begint, kortom, ik wordt niet wijzer van de termen. Zou iemand mij in simpele taal kunnen uitleggen wat ik moet doen (stapsgewijs), of, mocht er iemand in de buurt van nijmegen wonen, mij hier mee willen helpen?
Ik rij nog niet zo lang motor, en heb nog geen goede kennis van de techniek, maar wil dit erg graag leren, wat wel zo handig is met mijn portemonnee in combinatie met mijn smaak voor motors :9

Nou, in ieder geval iedereen bedankt die de moeite al neemt om dit berichtje te lezen ;)
 
Om de carbs te synchroniseren, heb je een vacuum (synchronisatie) meter nodig. Die sluit je aan op de carbs en vervolgens ga je met de synchronisatie stelschroeven op de carbs de boel afstellen. De carbs moeten gelijk staan (er zitten metertjes op de vacuummeter) en de vacuumwaardes zo laag mogelijk.
Is niet écht moeilijk om te doen, maar je moet een vacuum meter hebben en weten waar de stelschoefjes zitten......
Je kunt ook ff langs de motorboer rijden natuurlijk.
 
De problemen die jij hebt staan denk ik los van het niet geweldig synchroon staan van je carburateurs. Eerder denk ik dat je eens moet beginnen met goed schoonmaken van je carburateurs, en zorgen dat ded rest van de onderhoudsgevoelige delen goed zijn. (bougies/doppen/kabels/luchtfilter)
Met het alleen reinigen van de vlotterbakken schiet je weinig op.
 
Simpele taal hé ....

USA stuff staat standaard nogal arm afgesteld.
Handiger is eerst te beginnen met de lucht/benzine verhouding te regelen.
Simpel schroefje onder de carbs, met een beetje googlen vind je wel de "carb air mixture screw". Schroefjes helemaal IN draaien (voorzichtig, niet forceren). Draai ze dan allemaal 2 volledige toeren uit, en ga je blok warmrijden. 2 volldeige toeren is een prima startpositie om ze verder af te regelen. Loopt je motor al beter, dan heb je al een dele van je probleem opgelost. Draai de schroefjes een kwart toertje in (rest nog 1.75 toeren uit dus), en ga weer een 20tal km rijden. evalueer het rijgedrag. Eventueel nog een kwartje indraaien, tot 1.5 toeren uit. Of omgekeerd 0.25 toer uit tot 2.25. Veel meer dan 2.5toeren uit zal wel niet en minder dan 1.0 toeren zal ook wel niet. Weinig werk, zo gepiept, en in de helft van de gevallen DE oplossing. Uiteraard kan een werkplaats met co meter de carbs veel beter uitgebalanceerd worden, maar de schroefjes zelf standaard instellen kan al veel verbeteren. Brengt dit schroefjes stellen geen soelaas, dan is er meer aan de hand, maar tis een goed begin om te proberen. Bij een naar je gevoel goede stand moet je wel telkens je stationair toerental effe bijstellen.
 
Simpele taal hé ....

USA stuff staat standaard nogal arm afgesteld.
Handiger is eerst te beginnen met de lucht/benzine verhouding te regelen.
Simpel schroefje onder de carbs, met een beetje googlen vind je wel de "carb air mixture screw". Schroefjes helemaal IN draaien (voorzichtig, niet forceren). Draai ze dan allemaal 2 volledige toeren uit, en ga je blok warmrijden. 2 volldeige toeren is een prima startpositie om ze verder af te regelen. Loopt je motor al beter, dan heb je al een dele van je probleem opgelost. Draai de schroefjes een kwart toertje in (rest nog 1.75 toeren uit dus), en ga weer een 20tal km rijden. evalueer het rijgedrag. Eventueel nog een kwartje indraaien, tot 1.5 toeren uit. Of omgekeerd 0.25 toer uit tot 2.25. Veel meer dan 2.5toeren uit zal wel niet en minder dan 1.0 toeren zal ook wel niet. Weinig werk, zo gepiept, en in de helft van de gevallen DE oplossing. Uiteraard kan een werkplaats met co meter de carbs veel beter uitgebalanceerd worden, maar de schroefjes zelf standaard instellen kan al veel verbeteren. Brengt dit schroefjes stellen geen soelaas, dan is er meer aan de hand, maar tis een goed begin om te proberen. Bij een naar je gevoel goede stand moet je wel telkens je stationair toerental effe bijstellen.
Dit heeft aleen invloed tot maximaal een kwart gas.
Van een 1/4 tot 3/4 gas wordt de afstelling bepaald door de naald.
Loopt hij bij vol gas ook nog slecht dan moet je de hoofdsproeiers vervangen.
 
Dit heeft aleen invloed tot maximaal een kwart gas.
Van een 1/4 tot 3/4 gas wordt de afstelling bepaald door de naald.
Loopt hij bij vol gas ook nog slecht dan moet je de hoofdsproeiers vervangen.

Ofcourse ...
Maar tis wel een goed begin. uurtje prutsen, hoef je geen handige harry voor te zijn, kost lekker nix, en het lost mogelijks al de helft van het probleem op "schokkerig bij lage toeren" ... Ik zei toch, dat indien het probleem blijft er dan meer aan de hand is.
:}
 
Handiger is eerst te beginnen met de lucht/benzine verhouding te regelen.
Simpel schroefje onder de carbs, met een beetje googlen vind je wel de "carb air mixture screw".

Hier wil ik morgen mee aan de slag, ik heb in mijn handboeken gezoch naar de carb air mixture screw, en kon in de nederlandstalige versie niks vinden wat daar op lijkt (had al eerder naar een mix schroef gezocht, maar vond het toen ook niet) tot ik besloot de engelstalige versie van hetzelfde boek te raadplegen, waar ik een pilot mixture screw aantrof, die zich op de carbs bij de inlaatrubbers in de buurt bevinden, dit zal ze wel zijn toch?

Hehe, ja, beginner, erg, had ik 14 jaar geleden maar niet naar mijn ouders geluisterd en gewoon net als de rest van mijn vrienden een honda mb ofzo gekocht en opgevoerd, was ik nu al een flinke kennis rijker :P
 
Als je écht een Amerikaan hebt, zijn die mengselschroeven vrijwel zeker met een messing "prop" afgedekt. Die prop moet je er eerst uitboren. Het beste is er een gaatje in te boren, er een passend zelftappertje in te draaien en de prop er uit te trekken.
 
Als je écht een Amerikaan hebt, zijn die mengselschroeven vrijwel zeker met een messing "prop" afgedekt. Die prop moet je er eerst uitboren. Het beste is er een gaatje in te boren, er een passend zelftappertje in te draaien en de prop er uit te trekken.

Klopt, en oppassen dan dat je niet te ver doorschiet met je boortje, anders verneuk je meteen de co-schroef.
:Y
 
Hallo,

Ik heb onlangs een mooie GS 805 GL USA uitvoering gekocht. Moet het een en ander aan gebeuren, maar ja, een liefhebber moet er iets voor over hebben he?

Nu is het zo dat hij in lage toeren schokkerig loopt, en op constante snelheid(vreemd genoeg rond 110 km/uur wel, maar bij 120 km/uur weer niet :? ) wat inhoud/terugzakt in kracht, wat een wat onregelmatig rijgedrag veroorzaakt. Uiteraard heb ik natuurlijk eerst even de tips op dit forum na gekeken, en kwam tot de conclusie dat het dus iets met de crabs en diens afstelling is (waarschijnlijk). Heb de vlotterbakken al een keer schoongemaakt, maar dat loste niks op, dus was de volgende optie, het afstellen van de carbs. Heb wel een handig handboek, maar daar wordt eigenlijk vanuit gegaan dat je al monteur bent voor je aan zoon boek begint, kortom, ik wordt niet wijzer van de termen. Zou iemand mij in simpele taal kunnen uitleggen wat ik moet doen (stapsgewijs), of, mocht er iemand in de buurt van nijmegen wonen, mij hier mee willen helpen?
Ik rij nog niet zo lang motor, en heb nog geen goede kennis van de techniek, maar wil dit erg graag leren, wat wel zo handig is met mijn portemonnee in combinatie met mijn smaak voor motors :9

Nou, in ieder geval iedereen bedankt die de moeite al neemt om dit berichtje te lezen ;)

Ik heb hetzelfde gehad met mijn oude honda cb 750 f.
Naar lang martelen en mieren bleek dat de naalden van de carbs versleten waren door fibratie. cilinders liepen niet synchroon een te rijk ander te arm. Na het vernieuwen van de naalden en busjes waar de naalden doorheen gaan was het probleem verholpen.
Vaak is dit ook te kontroleren door je bougies na te kijken op kleur. Bij mij was de ene wit andere zwart. Dit zou het misschien bij jou kunnen zijn als je bijna alles al geprobeerd heb
 
Als je écht een Amerikaan hebt, zijn die mengselschroeven vrijwel zeker met een messing "prop" afgedekt. Die prop moet je er eerst uitboren. Het beste is er een gaatje in te boren, er een passend zelftappertje in te draaien en de prop er uit te trekken.

JanB. weet je toevallig of dat ook met een gsxr750 m (91) ook zo is
kan ze ook niet vinden O-)
 
De bougies heb ik al effe nagekeken, en het luchtflilter vervangen, zijn van de kleine goedkope handelingen die nooit weg zijn. Bougies zagen er alle 4 hetzelfde uit, zoals het handboek zegt dat ze moeten zijn. Die pilot mixturescrew is iig niet afgedekt, dus dat scheelt weer. Vanmiddag daar maar eens aan draaien :)
 
Ok, heb aan de schroefjes gedraaid, ze meteen effe schoongemaakt, en op naar mijn gevoel exact 2 toeren opengedraaid. Probleem niet verholpen, maar wel meer power! Hehe, lijt al meer op mijn scheurijzer gs, maar bij gas los blijft de toeren nog wat aan de hogere kant hangen, waarna hij weer wat terug zakt. Ik gok op een te rijke afstelling, half slagje dichter draaien dus?

Enfin, heb een nieuw geluidje ontdekt bij het starten (wat effe duurde omdat de stationaireschroef nog niet gesteld was). Het klonk als een klein schroefje dat op de zuiger rinkelt. Dat is vast niet de bedoeling tog?

Ik heb morgen vrij, is het een idee om de cilinderkop er af te halen en de stofzuiger erin te steken? Of ben ik nu heel naiëf? Moet ik dan ook de kopping meteen vervangen, of hoeft dat niet?

Alvast bedankt!
 
Het klonk als een klein schroefje dat op de zuiger rinkelt. Dat is vast niet de bedoeling tog?

Ik heb morgen vrij, is het een idee om de cilinderkop er af te halen en de stofzuiger erin te steken? Of ben ik nu heel naiëf? Moet ik dan ook de kopping meteen vervangen, of hoeft dat niet?

Alvast bedankt!

Als er echt iets in je cilinder had gelegen, had je dat al wel gemerkt :Y

waar zo'n rammeltje vandaag komt... tja altijd moeilijk te zeggen op afstand. Is het alleen bij stationair? Probeer het eens zo uitgebreid mogelijk te omschrijven.
 
Als er echt iets in je cilinder had gelegen, had je dat al wel gemerkt :Y

waar zo'n rammeltje vandaag komt... tja altijd moeilijk te zeggen op afstand. Is het alleen bij stationair? Probeer het eens zo uitgebreid mogelijk te omschrijven.

Het geluid klinkt egt als een steentje/schroefje, soort kletterdeklinkklink (hihi) en klinkt echt alsof het uit de uiterst linkse cilinder komt. Hoorde het vooral met het starten, of eigenlijk als hij niet egt wil starten. Als de motor eenmaal loopt hoor ik het niet zo specefiek, al hoor ik wel een onregelmatigheid, maar niet een die ongebruikelijk klinkt ofzo, heeft mijn ander GS ook.

@ raceeend : Klinkt als een wijs plan ja, is er een manier om de zuiger omhoog te krijgen, handmatig? Wel zo handig lijkt me.

Verders maar es de gehele carbs eraf en grondig reinigen.
Wat me ook nog opviel, was dat er bij de linkse twee inlaatpoorten meer vettig vuil zat dan bij de rechtse twee, die eigenlijk vrijwel schoon waren. De inlaatpoorten zien er verder prima uit, niks geen schade aan het rubber, enkel waar ze aan de cilinders zitten mis hier en daar een bladdertje rubber, maar dat lijkt em normaal... Waarom hebben ze nou niet gewoon allemaal dezelfde inlaatpoorten die GS'jes, heb er nog 4 liggen, maar daarvan zijn er 3 van een andere slag (en de GS die ook nog heb heeft weer een ander soort.)

Bedankt alweer!
 
Ok, heb aan de schroefjes gedraaid, ze meteen effe schoongemaakt, en op naar mijn gevoel exact 2 toeren opengedraaid. Probleem niet verholpen, maar wel meer power! Hehe, lijt al meer op mijn scheurijzer gs, maar bij gas los blijft de toeren nog wat aan de hogere kant hangen, waarna hij weer wat terug zakt. Ik gok op een te rijke afstelling, half slagje dichter draaien dus?

Enfin, heb een nieuw geluidje ontdekt bij het starten (wat effe duurde omdat de stationaireschroef nog niet gesteld was). Het klonk als een klein schroefje dat op de zuiger rinkelt. Dat is vast niet de bedoeling tog?

Ik heb morgen vrij, is het een idee om de cilinderkop er af te halen en de stofzuiger erin te steken? Of ben ik nu heel naiëf? Moet ik dan ook de kopping meteen vervangen, of hoeft dat niet?

Alvast bedankt!
Nadat je aan de Pilotscrews hebt gedraaid moet je de carbs ook effe opnieuw synchroniseren... Dat verklaart waarschijnlijk het langzaam terugvallen in toeren.

Doordat de carbs nu niet meer lekker synchroon staan, zal je motor een stuk onrustiger lopen, met als gevolg dat de nokkenasketting (en eventueel ook je primaire ketting?) gaan klapperen. Effe synchroniseren en dan zullen een hoop bijgeluiden als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Dat gerinkel(getik) zou misschien ook een klep kunnen zijn, die niet de juiste speling heeft tov de nokkenas. Heb je de klepspelingen al eens gecontroleerd?

Krukas verdraaien kan trouwens met de hand heel makkelijk, door het ontsekingsdeksel te verwijderen en een dopsleutel op de krukasmoer te zetten. Dan kan je de krukas makkelijk verdraaien. Eventueel bougies eruit halen om niet tegen de compressie in te hoeven draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan