Carbs sync'en voor brikkers

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Ik zat te lezen in een oud Volvo Classic Magazine (december 2002) en vond dit artikel:

full
 
Misschien dat iemand er iets aan heeft. :? Ik heb zelf een el-cheapo vacuummeter, dus ik gebruik die lekker, maar dit dus voor mensen zie écht voor budget gaan! ;)


:]
 
Carbtune is echt de sjit, niet van die hopeloze analoge klokken maar degelijke "kwik"kolommen (isnie kwik,magniemeer).
Daar had ik graag €80,- voor over,verdient zichzelf terug...
 
mooi artikel, deze informatie ga ik zeker gebruiken!
klokken zijn duur en lang niet zo nauwkeurig als kwikkolommen.
dit is the next best thing en kost ook nog geen drol.
de omschrijving had ik op 't net ook al gevonden maar zonder jampotjes en tekeningetjes.

bedankt ceebee

ps. watmoet je met:10034116 MOTO-DETAIL SYNCHRONTEST-
GERÄT, 4-FACH
49,95, je kan toch maar 1 carb tegelijk doen. :+ da kan dus voor € 24,975
 
bij louis.de

10034116 MOTO-DETAIL SYNCHRONTEST-
GERÄT, 4-FACH
49,95

(Afbeelding)
En voor een twin slechts 24,95. Deze heb ik enkele weken geleden gesteld bij louis.de (binnen een week geleverd!). Ik heb ze inmiddels met succes gebruikt. Dankzij de dempingschroeven zijn ze prima bruikbaar. Het gaat volgens mij met zo goed als de oude kwikkolommeters.
 
Carbtune is echt de sjit, niet van die hopeloze analoge klokken maar degelijke "kwik"kolommen (isnie kwik,magniemeer).
Daar had ik graag €80,- voor over,verdient zichzelf terug...

Hej Triple,
Jij snapt het !! Mercury rules.
Heb er zelf een hangen van het merk Motion Pro (weliswaar geleend, maar voor onbepaalde tijd). En voor kwik moet je zorgen dat je goede vriendjes bent met een scheikunde leraar of amanuensis.....
Dun laagje water op je kwik houd de dampen tegen, dus die werkt over 40 jaar nog.
cu,
John
 
Hej Triple,
Jij snapt het !! Mercury rules.
Heb er zelf een hangen van het merk Motion Pro (weliswaar geleend, maar voor onbepaalde tijd). En voor kwik moet je zorgen dat je goede vriendjes bent met een scheikunde leraar of amanuensis.....
Dun laagje water op je kwik houd de dampen tegen, dus die werkt over 40 jaar nog.
cu,
John
Ipv water zou ik een druppie naaimachine olie nemen; verdampt niet zo snel.
 
Ik zou zo'n Carbtune II nemen...
full

Deze is onlangs in Engeland als beste getest.

Kost ook niks... iets van in de 80 euro...

Motopro levert deze ook
 
Nou, € 80.- Euro is natuurlijk niet niks, zeker niet als je het terugrekent naar gulden, bijna F 180.- ouderwetse piekies.....

Aan de andere kant, dit is natuulijk wel "absolutely thé buissnes"

Het werkt retegoed, en precies, en als je wat ruimer zit.... meteen doen, aan de andere kant als je niet zo ruim bent, en ook niet zo heel precies met het resultaat doen de moto-detail meters het ook.

Met die dikke twin van mij merk je het direct, en ik heb het met kwik-kolom meters laten doen. ( omdat ik nog niets had, maar ook ik ga dit setjes bestellen )
 
Nou, € 80.- Euro is natuurlijk niet niks, zeker niet als je het terugrekent naar gulden, bijna F 180.- ouderwetse piekies.....

Aan de andere kant, dit is natuulijk wel "absolutely thé buissnes"

Het werkt retegoed, en precies, en als je wat ruimer zit.... meteen doen, aan de andere kant als je niet zo ruim bent, en ook niet zo heel precies met het resultaat doen de moto-detail meters het ook.

Met die dikke twin van mij merk je het direct, en ik heb het met kwik-kolom meters laten doen. ( omdat ik nog niets had, maar ook ik ga dit setjes bestellen )

:^ Ik heb gisteren met mijn Moto-detail meters mijn CB550 afgesteld. Eerst lukte het niet zo goed, maar toen bedacht ik dat ik de luchtstelschroeven eerst gelijk moest zetten (1 1/2 slag uitdraaien) |( Dat was trouwens nog best lastig, met hete motor en van die lastig bereikbare schroefjes. Met een verloopstukje en bitje uit mijn doppenset en een doek tussen mijn handen en de cilinder(kop) ging het uiteindelijk wel. Toen dat gebeurd was, ging het eigenlijk perfect. De meters blijven best mooi stabiel aanwijzen als je de dempingsschroeven goed gebruikt.
De primaire ketting hoor je nu nog wel, maar het is van redelijk hard 'kloppend' geluid veranderd naar zachter 'ratelend' geluid. En loopt beter stationair. :) :9
 
Hello,
die carbtune II kan je die alleen maar in engeland kopen of ook in nederland of belgie lijkt me wel heel interessant dat ding
Chief, Belgie
 
Even een theorievraagje over brikken synchroniseren:

Een cyl met een lagere compressie (ouderdom) zal minder lucht verpompen en dus ook minder vacuum produceren. Met het synchroniseren zet je voor deze cyl. dus de gasklep verder dicht om het vacuum gelijk te maken met de andere cylinders.

Maar nu trek je het geheel toch alleen maar verder uit het verband :? :? De cyl. die al minder meedoet laat je zo nog minder doen door de gasklep verder dicht te zetten.
Kan iemand hier wat nuttigs over zeggen?
 
Even een theorievraagje over brikken synchroniseren:

Een cyl met een lagere compressie (ouderdom) zal minder lucht verpompen en dus ook minder vacuum produceren. Met het synchroniseren zet je voor deze cyl. dus de gasklep verder dicht om het vacuum gelijk te maken met de andere cylinders.

Maar nu trek je het geheel toch alleen maar verder uit het verband :? :? De cyl. die al minder meedoet laat je zo nog minder doen door de gasklep verder dicht te zetten.
Kan iemand hier wat nuttigs over zeggen?

Volgens mij heb je gelijk. Er wordt namelijk altijd ook nadrukkelijk vermeldt in handleidingen van vacuummeters e.d. dat je alleen moet sync'en met goed afgestelde ontsteking en kleppen. Anders krijg je min of meer hetzelfde effect als van een cilinder met compressieverschil. Je stelt idd alleen de gasschuif af, dat is o.a. gekoppeld aan het volumedebiet door de venturi. Een lagere compressie van een van de cilinders zal volgens mij idd verschil opleveren in dit debiet. Daardoor zal je een motor met een relatief groot verschil in compressie tussen de cilinders nooit perfect lopend krijgen... DENK IK, wie heeft er nog andere/betere theorieën???
 
...
Volgens mij heb je gelijk. Er wordt namelijk altijd ook nadrukkelijk vermeldt in handleidingen van vacuummeters e.d. dat je alleen moet sync'en met goed afgestelde ontsteking en kleppen. Anders krijg je min of meer hetzelfde effect als van een cilinder met compressieverschil. Je stelt idd alleen de gasschuif af, dat is o.a. gekoppeld aan het volumedebiet door de venturi. Een lagere compressie van een van de cilinders zal volgens mij idd verschil opleveren in dit debiet. Daardoor zal je een motor met een relatief groot verschil in compressie tussen de cilinders nooit perfect lopend krijgen... DENK IK, wie heeft er nog andere/betere theorieën???

Als dat echt zo is dan zou je de carbs dus 1 voor 1 af moeten stellen op een stofzuiger ofzo (stofzuiger = flowbank in brikkentaal :+ ). En dan nog een correctie eroverheen voor het verlies van de compressie, klinkt nog niet echt makkelijk dat synchroniseren :P .
 
Nou ben ik dus ook de kluts kwijt.

stel 4 cilinders 1 met 11 bar en de overige met 12 bar. Veronderstel he dus ga nu niet zitten ziften over getallen.

cilinder 1 heeft minder compressie, ergens door veroorzaakt, maakt niet uit. Deze cilinder zal dan toch ook minder hard zuigen aan de carb. Gevolg lager luchtstroom, minder benzinemengsel. Om dit te compenseren zet ik de gasschuif iets verder open zodat hij dat verschil opvangt. Gevolg mijn klokken geven uiteindelijk een gelijke stand van de vacuum.

Ik neem aan dat ze bedoelen dat de kleppen en onsteking zo wie zo goed moeten zijn, want anders loopt hij nooit goed, zelfs een 1 cilinder loopt dan niet goed.

Mijn brikkenervaring leert mij dat ik nog nooit 2 of meer cilinders ben tegengekomen met dezelfde compressie. Let op praten hier dus over brikken he, is tenslotte brikken topic.
 
...
cilinder 1 heeft minder compressie, ergens door veroorzaakt, maakt niet uit. Deze cilinder zal dan toch ook minder hard zuigen aan de carb. Gevolg lager luchtstroom, minder benzinemengsel. Om dit te compenseren zet ik de gasschuif iets verder open zodat hij dat verschil opvangt. Gevolg mijn klokken geven uiteindelijk een gelijke stand van de vacuum.
...

Omgekeerd, zodra je de gasklep verder openzet heb je minder vacuum in dat inlaatkanaal.

Als alleen de 1e cyl. minder compressie heeft en alle gaskleppen staan precies gelijk (theorie) dan zal je vacuum meter aangeven dat je de gasklep van nummer 1 nog verder dicht moet zetten (wat dus eigenlijk niet klopt).

(ik ben heel blij met mijn gasschuifjes, gewoon doorheen kijken en gelijk zetten :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan