Carbs synchroniseren voor nog geen 7 euro

Leeuw

Die hard MF'er
19 okt 2004
460
1
Berkel & Rodenrijs
Een week of 2 geleden heb ik het al over synchr. gehad en met behulp van Hulzie en c.degroot heb ik het idee doorgezet om met behulp van doorzichtige slangen en olie mijn carbs te synchroniseren.
Deze week kwam ik ergens op het forum tegen hoe dat te doen bij auto's. Het was een gefotografeerd artikeltje ergens uit. Kan het niet meer vinden.

Vandaag ben ik aan de voorbereiding begonnen en ik wil proberen daar een soort verslagje van te maken. Als het al eerder gedaan is, moeten jullie me even waarschuwen.
Ik wil ook even waarschuwen dat het alleen maar tegen de 7 euri kost voor mensen die niks weggooien en dus vanalles in hun projektbunker hebben leggen.
Als je doorzichtige slangen tussen je troep hebt liggen, kost het je niets.

Dit moet je eerst zien te fabrieken.



2 gaten van 8 mm boren in de deksel van het lege potje rode kool of appelmoes.
Een kort stukje en een wat langer stukje koperen pijp van 8 mm er doorheen steken. Het korte stukje ongeveer gelijk met de deksel en het langere stukje ongeveer tot de bodem.
En dan vast solderen. De ene kant met zo'n dikke staaf soldeertin en de andere kant met dat soldeer voor elektronika. Dat soldeer van die dikke staaf zakt een beetje langs het pijpje door het gat naar beneden dus je weet niet of het goed afdicht. Daarom met die andere soldeer met een lager smeltpunt aan de andere kant, anders loopt het gewoon weer terug.
En niet te heet maken, anders gaat het plastik aan de onderkant van het dekseltje smelten en bobbelen. :+ Dan heb je weer sanitairkit nodig om het potje luchtdicht af te sluiten.
De lucht die van het verhitte dekseltje af komt is de lucht van rode kool ook die van de appelmoes. :x

Dit zijn de dingen die je nodig hebt.

full


Zondag ga ik weer even verder met dit projekje, dan schiet ik nog een pix.
 
leuk bedankt, maar je kan tegenwordig bij louis zulke goedkope setje krijgen dat dit soort dingen zelf maken eigenlijk niet meer de moeite waard is...
 
Ik vermoed nie

Maar is ergens een topic met daarin beeldenb= van slangen aan een wand en daarin water of een olie, gaat ook over synch. enzo.

Ik ben niet zo goed in dat zoeken, herkent iemand ie topic?

Is een wand met 4 slangen van in meen 1,5 meter, en die gaan gewoon naar aansluitpunt
 
voor 7 euro plezier en voor 80 euro werk...dat is....eehhhhh 87 euri en dat maakt ze 7 euri duurder dan de onze... :P

Is waar.

Maar met de gedachte van de "echte" sleutelaar in het achterhoofd is dit toch weer een lovenswaardig project.
Ik zou zeggen, helemaal goed.

Ik heb gelukkig zelf meters, komen goed van pas bij al die 2-takten :9~ en als ik naar mijn dealer rij mag ik de meters gewoon pakken, met de mededeling , je weet hoe het werkt he...
Het voordeel van een kleine motor zaak.
 
Laatst bewerkt:
Het idee is inderdaad leuk, ik heb thuis een Carbtune II liggen die het wel aardig doet, alleen is de demping een beetje te weinig bij die lage toerentallen van m'n Beemer.

Ik heb er aan zitten denken om er een van kwik te maken, net zo als die hele oude vacuum meters omdat je dan veel minder hoogte nodig bent, maar dat is er nooit van gekomen.

Maar laat eens weten hoe goed het werkt...
 
JAAAAAAAAA meer van die doe_het_zelf topics graag :}

( Ik vond die van Dabit met zijn zelfgemaakte_elektrisch_verwarmde_jas ook al zo gaaf )

Afijn helemaal goed :+

Groeten

(hmmm heb ik nog wat geprutst laatste tijd...)
 
Systeempie hangt een beetje aan de muur.

full


full


Nu begrijp je misschien waarom 1 van de 2 pijpjes langer moet zijn in het potje.
Als het vacuumverschil te groot is tussen twee carbs, wordt de olie niet geconsumeerd, maar blijft achter in het potje. Je kan er ook voor kiezen om de potjes neer te zetten, maar dan zal je ook de slangen moeten verwisselen op de pijpjes.
Het systeem van Sjaap werkt ook, maar er zit een wat zenuwachtig kort stukje slang tussen de potjes. Bij hem lijkt het er op dat je het niveauverschil tussen de potjes moet aflezen.

Ik heb gekozen om er de wat dikkere cardanolie in te doen, omdat ik denk dat het anders te snel gaat. Als het te traag gaat kan er altijd nog gewone motorolie in of vorkolie. Een beetje vent heeft al deze goedjes staan.

full


Nu het volgende:

full


Deze 5mm boutjes moeten worden uitgehold (1 reserve), want 1 slang gaat op je vaste carb op de plaats van het slangetje voor je vacuumbenz.kraan zit als je die hebt en de andere gaat op 1 van de naaste carbs, want je doet ze 1 voor 1. Bij de CB 900 moet dat 5mm boutje in de cilinderkop bij je aanzuigrubber er uit en dan het uitgeholde boutje er in, je moet daarvoor wel iemand kennen met een draaibank. Het toeval wil dat ik iemand ken met zo'n ding, ik ga morgenavond kijken of hij thuis is.

Shit! Ik bedenk mij ineens dat ik nog een carbtool moet maken. Ga ik ook proberen.
Jullie horen of zien het nog wel.
 
Iets zegt mij dat de prachtige verschijdenheid van foto's jullie opgevallen moet zijn.
Ik ga alsnog proberen ze in de juiste volgorde na te posten. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan