Carb's synchroniseren?

Harm Jan

Rookie
13 jan 2008
21
0
Beesd
Wanneer moeten de carburateurs gesynchroniseerd worden? motor heeft een tijd stilgestaan, als ik hem start loopt die stationair niet al te mooi en in starten heeft die ook niet altijd zin.

aan de bougie's en bougiekabels kan het niet liggen, deze heb ik afgelopen zaterdag vervangen (nog bedankt voor de tips!!)

Greets! :]
 
Heb je verse benzine in de tank?

Als de motor een tijdje stil heeft gestaan kan het ook aan de peut liggen.
FF tank leegrijden en verse benzine erin en je zal zien dat ie het inneens weer een stuk beter doet.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ff bij mn R6 gekeken maar ook daar 6 tot 12k.
Luchtfilter kan je ook wel even vervangen, kost de kop niet.
Ik heb nou 17k op de teller zonder carbsync zonder problemen, maar zal 'm tegen 20k of de vakantie een garagebeurt laten geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nou 17k op de teller zonder carbsync zonder problemen, maar zal 'm tegen 20k of de vakantie een garagebeurt laten geven.

Als je dat alleen doet voor het carb syncen....
Als je iemand kent met een setje (klokjes) is het best goed zelf te doen.
Klokjes zijn volgens mij te koop voor +/- 100 euri.

Leuk als je een beetje van techniek houdt ;)
 
Laatst bewerkt:
Heeft de motor erg lang stilgestaan? Lijkt me meer iets van vervuiling in je carbs, je zou eens zo'n busje 'carburateur schoonmaak middel' in je benzine kunnen gooien.

Synchroon zetten merk je wel overigens, maar in mindere mate bij stationair lopen, meer in toeren. Ik heb het zelf gedaan vorige week, wat een verschil!
 
eigenlijk is de volgorde:

1. kleppen controleren / stellen
2. carburateurs controleren / schoonmaken / afstellen
3. carburateurs synchroniseren

Het schaadt natuurlijk niet de carbs met enige regelmaat op synchronisatie te checken, ik doe dat zelf elk voorjaar, voordat het échte rijden begint.
Als de carbs niet goed synchroon staan, dan is de vulling per cylinder niet gelijkmatig, wat zich vertaald in slecht oppakken, minder vermogen e.d. stationair zal het niet veel uitmaken.

Gewoon een carbtune II bestellen en gelukkig zijn ....
 
fabriekant schrijft voor kleine beurt bij 6000k grote beurt bij 12000k

Of een keer per jaar un beurt

als je dat nou gewoon doet dat schilt al heel veel.

Want nou heb je je bougie kabels en bougies vervangen maar daar ligt het helemaal niet aan .

daar moet je pas aan gaan denken als je motor goed is af gesteld.

En je carbs afstellen heeft geen nut als je je kleppen niet stelt.
 
Als de carbs niet goed synchroon staan, dan is de vulling per cylinder niet gelijkmatig, wat zich vertaald in slecht oppakken, minder vermogen e.d. stationair zal het niet veel uitmaken.

Gewoon een carbtune II bestellen en gelukkig zijn ....


Sorry hoor maareh:

JUIST stationair merk je het omdat de klepopening op zich kleinst is dan en verschillen onderling het best merkbaar, Ook bij constant 80kmph kun je het verschil wel eens merken om dat de kleppen dan relatief weinig open staan

Juist op vol gas merk je er niets van.


Wim
 
Sorry hoor maareh:

JUIST stationair merk je het omdat de klepopening op zich kleinst is dan en verschillen onderling het best merkbaar, Ook bij constant 80kmph kun je het verschil wel eens merken om dat de kleppen dan relatief weinig open staan

Juist op vol gas merk je er niets van.


Wim
Tuurlijk, maar hoe verder de kleppen niet synchroon staan, hoe merkbaarder het wordt bij hogere toerentallen.
 
KLopt, je merkt het op hogere toerentallen ook, Het gaat zich echter op de gasklep standen. Als je wegtrekt met volgas, zul je het niet merken omdat je het gas vol open hebt.
Rij je constand 50 , dan staan je gaskleppen maar heel weinig open (netboven stationair) en merk je het wel.

Basis: synchroon stellen doe je pas als je kleppen gesteld hebt, CO gesteld hebt EN bij stationair lopende motor


Wim
 
Als je een betje technisch bent, loont het erg de moeite om de carbs te demonteren, deze uit elkaar te halen en echt grondig schoon te maken. Nu heb jij een 4 cilinder (en dus ook vier carbs), dus dat maakt het niet echt heel eenvoudig. Tip: maak steeds voordat je een handeling doet, een foto die je later op je pc kan bekijken. Dan weet je steeds hoe alles ook al weer in elkaar zat.

Op die manier heb ik mijn carbs (ducati 750 SS uit '95) ook gedemonteerd. Heb er toen meteen een stage 2 dynojet setje in gezet. Niet echt moeilijk, als je de gebruiksaanwijzingen goed leest. Ik stond versteld van de neerslag die ik vond in de schone delen van de carbs.
Toen alles echt schoon was, kon ik puur door heel goed te kijken, via de stelschroef de carbs perfect synchroniseren. (De gaskleppen staan in precies dezelfde positie. Door de stelschroef te draaien, kan je die positie veranderen. Net zol lang tot alles hetzelfde staat.) De lucht/benzine mengsel schroef stond al goed, door de goede aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing van dynojet.
Alles netjes teruggezet en starten: liep als een zonnetje!! Heb er niets meer aan hoeven afstellen: stond gewoon perfect. Meer vermogen? Weet ik niet. Wel veel betere gasrespons en een véél beter middengebied.

Doe er je voordeel mee.
Luuk
 
Terug
Bovenaan Onderaan