Carbs te rijk, maakt bougies kapot?

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Ik heb een leuk 125cc'tje op het oog,
Volgens de verkoper, is alles eigenlijk in orde,

maar staat de carburator te rijk,
en gaan daardoor regelmatig de bougies stuk...

Nu heb ik er (nog) niet zoveel verstand van,
maar kan dit werkelijk? of zit er meer mis met dit motortje...

groeten
 
iets warmere bougies zouden dat moeten verhelpen echter is goed afstellen van de carburateur natuurlijk de betere oplossing. Bij het racen kwam het wel eens voor dat bij het starten en naar de baan rijden vanaf paddock de bougie vet sloeg omdat die te koud was voor dat gepruttel in het rennerskwartier. Een eenvoudige indicatie onder deze link, http://www.sparkplugs.co.uk/pages/technical/sparkplug-fault.htm
Als het verhaal van de verkoper klopt zal de bougie er uit moeten zien als foto 2 (donkerbruin of nat)
 
Ook bij een viertakt, met de juiste warmtegraad?

Ook bij een viertakt ,als hij maar rijk genoeg staat,al is de kans wel kleiner.
hoe dan ook het is natuurlijk de bedoeling dat een motor gewoon goed afgesteld staat,
dat is belangrijk bij een 4takt en nog veel belangrijker bij een 2takt.
Een te rijk mengsel zal inwendig een hoop vervuiling opleveren door koolaanslag.
 
Laatst bewerkt:
Een bougie kan in principe wel stuk gaan ja als de carb. te rijk staat.

Wat er gebeurd is dat er teveel kool aanslag op de bougie komt, en dan kan de vonk nergens meer heen.
Uiteraard wil/moet de vonk weg, en zal de vonk door het porselein heen springen, en dan is je bougie stuk.

Maar ik heb dit zelf nog nooit zo meegemaakt, en om dit voor elkaar te krijgen met een 4takt is opzich best knap, dus respect daarvoor. :+

Maar meestal gaat een bougie stuk als de bobine ook stuk aan het gaan is.

Doorgaans is de regel dat wanneer je motor of brommer 'bougie's vreet' je bobine stuk is.

Als je twijfelt aan de warmte graad - warmte graad 7 (NGK) is eigenlijk altijd goed.
Als je lange stukken rijd of als het zomers erg warm is, is warmte graad 8 weer iets beter. (kan iets slechter starten)

Eigenlijk moet je ten alle tijden van warmte graad 6 en 9 afblijven.
Warmte graad 6 is voor oude oma's die boodschappen moeten doen, en warmte graad 9 is voor de idioot harde rijder, of voor op het circuit.

7 of 8 is altijd goed, 7 als je gewoon normaal rijd, en 8 als je iets sportiever rijd, en lange stukken en e.v.t. voor in de zomer. :)

Anyway, wat ik altijd doe bij twijfel : Alles van de ontsteking vervangen (behalve de spoel eigenlijk) , nieuwe bobine, nieuwe bougie, nieuw kapje, nieuwe puntjes (jaja :+ ) en een nieuwe condensator.

Dat geeft het minste gezeik, of eigenlijk, dat geeft nooit meer gezeik :)

Zorg ook dat de bobine goed contact maakt, zowel op de aarde als op de + .
De contactjes kunnen niet schoon genoeg zijn, maar, 1x goed gemaakt is 5jaar niet meer naar omkijken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan