Carburateur afstellen KTM 250 EXC, 2 takt

schre240

MF'er
1 nov 2009
36
0
Haelen
Ik heb een KTM 250 EXC, 2 takt (BJ 2005)

Op zich loopt de motor geweldig. Hij start direct, maar rookt vervolgens heel erg, totdat hij warm is, dan houdt t op. Is dit normaal?

Verder stopt hij er af en toe spontaan mee. Ikmoet dan de bougie er uit halen en schoonmaken. Hij is dan erg "vet"en een beetje zwart uitgeslagen. Als hij schoon is loopt de motor weer gewoon.

Moet ik nu de carburateur opnieuw afstellen, en zo ja, hoe moet dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
 
Als de motor te rijk staat (mengsel) dan blijven er wat olieresten achter in het carter die er na verloop van tijd weer uit gespoeld/gestookt worden, geldt ook voor de choke. Roken in het begin en dat houdt later op. Als de motor er spontaan mee stopt door een vette bougie kun je een paar dingen doen.
1 Gas verder opendraaien zodat alles goed verstookt wordt.
2 Als je dat niet doet, gasnaald wat laten zakken.
3 Warmere bougie erin
4 Keering achter je primaire tandwiel (op de krukas) kan lekken waardoor er olie in het carter terecht komt en ook eerst verstookt moet worden .Die olie is niet gemaakt om te verstoken en vervuild de bougie.

Mengverhouding ok?
 
kijken hoever de luchtschroef openstaat........ en dan halve slag extra. Gewoon even onthoude hoever je hem opendraaid. Je kan hem altijd weer terug zetten. Dacht dat 1,5 tot 2 slagen standaard was bij zón ding. Wie weet staat hij nagnoeg dicht.....


En als het eerst niet zo was (wat ik niet opmaak uit je tekst) kan het inderdaad ook een lekkende kering zijn, maar ook een dichtgeslipt luchtfiler kan de boosdoener zijn.

Feit is: hij krijgt........ te veel benzin of te weinig lucht of een valse lucht situatie waardoor je afstelling van lucht/benzine verstoord word ( denk dan aan een kering of lekke pakking rond je spruitstuk)

suc6........
 
Ik heb een KTM 250 EXC, 2 takt (BJ 2005)

Op zich loopt de motor geweldig. Hij start direct, maar rookt vervolgens heel erg, totdat hij warm is, dan houdt t op. Is dit normaal?

Verder stopt hij er af en toe spontaan mee. Ikmoet dan de bougie er uit halen en schoonmaken. Hij is dan erg "vet"en een beetje zwart uitgeslagen. Als hij schoon is loopt de motor weer gewoon.

Moet ik nu de carburateur opnieuw afstellen, en zo ja, hoe moet dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
Het kan misschien ook zijn dat de choke niet goed terug dicht gaat.
 
Laatst bewerkt:
ik zou gewoon wat minder rijk olie/benzine mengen.. weet niet wat je verhouding nu is? Zoals het zo klinkt, lijkt me gewoon dat je sproeier wat te groot is en/of je benzine:olie te rijk.
 
Je kan schandalig rijk smeren (1:25 zonder problemen) als je jetting maar OK is, dan verbrandt ie het gewoon.

Dus, zorg dat ie overal netjes niet al te rijk loopt. Da's niet makkelijk en een dyno met AF meting kan helpen. Eerste reactie was de beste !

Als de motor te rijk staat (mengsel) dan blijven er wat olieresten achter in het carter die er na verloop van tijd weer uit gespoeld/gestookt worden, geldt ook voor de choke. Roken in het begin en dat houdt later op. Als de motor er spontaan mee stopt door een vette bougie kun je een paar dingen doen.
1 Gas verder opendraaien zodat alles goed verstookt wordt.
2 Als je dat niet doet, gasnaald wat laten zakken.
3 Warmere bougie erin
4 Keering achter je primaire tandwiel (op de krukas) kan lekken waardoor er olie in het carter terecht komt en ook eerst verstookt moet worden .Die olie is niet gemaakt om te verstoken en vervuild de bougie.

Mengverhouding ok?
 
Laatst bewerkt:
Je haalt van je carbarateur de vlotterbak eraf , dan haal je de pen uit je vlotter zodat hij eruit kan.

aan je vlotter zit een afsluiter (pinnetje) die in een gat valt waardoor de benzinetoevoer wordt afgesloten.

Het gedeelte van je vlotter die het pinnetje dichtdrukt iets is het richting van het pinnetje buigen (Niet te veel want dan komt er helemaal geen benzine meer in je vlotterkamer!!!)

Probleem opgelost qua vetslaan van de bougies.

Let erop dat wat de jongens hierboven zeggen ook allemaal klopt!!!

Meng niet te vet +/- 1:40.

Ook je krukaskeerring aan je koppelingshuis kant kan lekken.

Hoofdsproeier moet niet te groot zijn.

Laat je motor ook niet te lang stilstaan met benzine in je tank , de benzine verdampt en de olie blijf over dus de motor wordt vetter gesmeerd.

Als laatste schud de motor voordat je hem start goed heen en weer zodat je de benzine goed met de olie vermengd.

Succes!
 
Ook niet onbelangrijk trouwens...

Als de rook echt wit is , zou ook je koppakking kunnen lekken tot op het punt dat alles uitzet door de warmte en de lekkage stopt.

Dus let op de kleur van de rook!
 
Ook niet onbelangrijk trouwens...

Als de rook echt wit is , zou ook je koppakking kunnen lekken tot op het punt dat alles uitzet door de warmte en de lekkage stopt.

Dus let op de kleur van de rook!

Wit/grijs kan ook duiden op een lekke keerring , als je versnbak olie aan het verstoken bent.
Ik spreek uit ervaring :$
 
@gassen: maar met een aangetaste keerring verlies je toch ook altijd meteen flink veel vermogen, loopt niet lekker ... ?

Beetje lekken merk je weinig/geen vermogens verlies. Zeker niet een 250 met meer dan 50pk . Beetje overslaan en af en toe spontaan uitvallen, dat is wat ik heb meegemaakt.
Toen de keerring een keer er helemaal uitgedrukt was, was het mistig achter me en liep de motor voor geen meter, maar dat was een extreem geval.
Als je dit op jouw bromfiets meemaakt kom je inderdaad de helling niet meer op. :+
 
Ik heb exact dezelfde motor met exact hetzelfde probleem .... ik heb er een andere type bougie (die ik nog ergens in een donker hoekje in de garage had liggen) ingezet en hij slaat nooit meer vet. Als ie koud is rookt ie ook flink, warm bijna niet.
Alles al gecontroleerd, behalve de keerring .... die zal ik toch eens gaan nakijken binnenkort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan