Carburateur afstelling

Piepdeuse

Die hard MF'er
14 jun 2006
610
0
Ik heb een oud blok 160 ccm 4 takt zijklepper. Deze voorzien van een eveneens oude vlottercarburateur ( waarschijnlijk afkomstig van een DKW 100 ccm).
De combinatie levert net iets te weinig vermogen, en dient wat afgesteld te worden.

De bougie is nat en zwart. Maximaal toerental komt bij 3/4 gasschuifstand, en het laatste stukje blijft het toerental gelijk. Even het luchtfilterkapje van de carb gehaald en weer laten draaien. Maximaal toerental komt nu bij 1/2 gasschuifstand. Trek ik de gasschuif verder naar boven zakt het toerental.

Loopt de motor nu te rijk of te arm? Is naast het veranderen van de naald positie in de schuif ook de voltterhoogte van invloed( door de naald in de vlotter te veranderen kan het brandstofniveau in de vlotterkamer gewijzigd worden).

Wat te doen?
 
de vlotternivo heeft meer invloed op lage toerentallen het beste is het voorgeschreven hoogte,
volledig toerental bij 3 kwart gas onbelast is niet ongewoon en de laatste, ja die loopt te arm.
 
de vlotternivo heeft meer invloed op lage toerentallen het beste is het voorgeschreven hoogte,
volledig toerental bij 3 kwart gas onbelast is niet ongewoon en de laatste, ja die loopt te arm.
:? eh.. even op een rijtje hoor:

Vlotterniveau heeft vooral op maximale belasting invloed (=volgas)

volledig toerental bij ¾ gas is nooit goed, moet altijd bij 100% zijn natuurlijk.. onbelast moet je daar niet eens in de buurt willen komen

Te arm ?? als je bougie nat is loopt hij nooit te arm, maar altijd te rijk.. gasnaald laten zakken (naald naar beneden=clipje omhoog)
 
Laatst bewerkt:
Vlotternivo heeft echt groot invloed bij deellast,onbelast haalt iedere motor 3 kwart gas volledige toerental ik beweer niet dat het goed is,het natte bougie was voordat de luchtfilter eraf ging na verwijdering te arm(goed lezen ;) )
 
Laatst bewerkt:
klopt x7

Bedankt voor de reacties overigens

Even wat foto’s van de toepassing van 't blok en carb. Modelvliegtuig is op de helft van de ware grootte. De motor is een omgebouwde grasmaaier Briggs & Stratton ( de rechtercilinder is de echte. De twee anderen zijn namaak). Bij het proefdraaien/vliegen loopt het geheel dus altijd belast!!

08050306ux6.jpg


08050309bt4.jpg


Als ik jullie goed begrijp loopt de motor met luchtfilter ( een klein kapje met 4 gaten en wat metalen zeefjes er in) te rijk ( natte bougie). Het luchtfilter er af ( weerstand weg) geeft een te arm mengsel.

Zaak is dus om tussen deze 2 situaties in te komen door:
  • Zo mogelijk de gasschuifnaald een standje te laten zakken
  • Indien dit niet meer mogelijk is/ niet toereikend is: de weerstand van het luchtfilterkapje te verkleinen ( gaten groter maken)

Mee eens??
 
De luchtdoorlaat beperken is geen goede methode(je wil tenslotte ook wat vermogen overhouden) het beste is een goede doorstroming met een goede brandstof/lucht verhouding, dat wordt spelen met sproeirers en gasnaald.
 
klopt x7

Bedankt voor de reacties overigens

Even wat foto’s van de toepassing van 't blok en carb. Modelvliegtuig is op de helft van de ware grootte. De motor is een omgebouwde grasmaaier Briggs & Stratton ( de rechtercilinder is de echte. De twee anderen zijn namaak). Bij het proefdraaien/vliegen loopt het geheel dus altijd belast!!

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik jullie goed begrijp loopt de motor met luchtfilter ( een klein kapje met 4 gaten en wat metalen zeefjes er in) te rijk ( natte bougie). Het luchtfilter er af ( weerstand weg) geeft een te arm mengsel.

Zaak is dus om tussen deze 2 situaties in te komen door:
  • Zo mogelijk de gasschuifnaald een standje te laten zakken
  • Indien dit niet meer mogelijk is/ niet toereikend is: de weerstand van het luchtfilterkapje te verkleinen ( gaten groter maken)

Mee eens??


*D ...mooi mooi,....de NL-gebroeders Wright....
Prachtig zo'n mono (replica. ? )

Zelfde als Roger,....carb. staat iets te rijk.
Wordt eigenlijk door jezelf al aangegeven,...suc6.

Naaldlengte en vorm zijn ook van invloed,....als het verstellen weinig oplevert, dan de sproeiermaat aanpassen.
 
klopt x7

Bedankt voor de reacties overigens

Even wat foto’s van de toepassing van 't blok en carb. Modelvliegtuig is op de helft van de ware grootte. De motor is een omgebouwde grasmaaier Briggs & Stratton ( de rechtercilinder is de echte. De twee anderen zijn namaak). Bij het proefdraaien/vliegen loopt het geheel dus altijd belast!!

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik jullie goed begrijp loopt de motor met luchtfilter ( een klein kapje met 4 gaten en wat metalen zeefjes er in) te rijk ( natte bougie). Het luchtfilter er af ( weerstand weg) geeft een te arm mengsel.

Zaak is dus om tussen deze 2 situaties in te komen door:
  • Zo mogelijk de gasschuifnaald een standje te laten zakken
  • Indien dit niet meer mogelijk is/ niet toereikend is: de weerstand van het luchtfilterkapje te verkleinen ( gaten groter maken)

Mee eens??


HEEEYYY YESSSS er zitten hier meer :] modelvliegers op dit forum :) *O*

waar vliegt u ???

ik is lid bij MVC de valken in someren , in mijn hangaar >>
1 biglift , 1 slowpoke sport , zlin 526 acrobat met 38 cc zenoah 2 takt , een pt 19 , nog een delta die de 200 km/h wel haalt en zo nog een hele berg meer van dat vliegend spul.

mooi bleroit !!! :9~ maar een briggs en stratton ?? das toch wel erg heavy qua gewicht. een licht gewicht 3W motor of een rotomotor 2 cylinder van 70 cc of een seidel ster zou denk ik een betere keus zijn

als het een brigs en stratton is vanwege de euri's dan raad ik je wel aan de carb er af te slopen en er een walbro pomp of een tillison carb op te zetten van een hele dikke vette kettingzaag. daarmee kan je het hoofdmengsel en het laag mengsel zo afstellen. je weet wel net als bij een zenoah.
verder zijn die brigs en strattons begrenst op de onsteking vanwege de veiligheid. ( in de spoel zit de nodige electronica die inkomt bij een bepaalt toerental )
dit soort begrenzers zitten ook op de motortjes van homelite tuin machines.
kortom de onsteking moet je er ook afslopen en er een electronische ontsteking ala 3W motor op zetten

kortom die brigss en stratton is goed voor het gras te maaien van de club maar om te vliegen ???? in mijn ogen niet dan toch echt liever een echte motor bv de eerder genoemde 3 W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan