Carburateur aftappen vfr

Quick Rick

MF'er
20 mrt 2003
57
0
Weet iemand toevallig hoe je bij een vfr uit 1988 de carburateurs kan aftappen. Hij heeft namelijk een tijd stil gestaan en start niet meer. Ik ben zelf al begonnen maar ik krijg de carbs niet van de inlaatrubbers af. Alle tips zijn welkom!!!!!
Alvast reuze bedankt!!!
 
Dank je,
Er staat een hoop informatie op die site. Mijn grootste probleem echter is het verwijderen van de carburateurs van de inlaatrubbers. Is hier een truc voor? Er zit namelijk echt geen beweging in terwijl alle kabels en slangen los zijn.

Groeten Richard
 
Rick of Richard what's in a name.

Als je het werkplaatshandboek download kan je een duidelijke handleiding vinden hoe je carburateurs te verwijderen (met foto's)

Het kan zijn dat je rubbers op je spruitstukken geplakt zitten.
Mogelijk is het een idee om ze los te snijden en nieuwe te monteren.
Zeker met oudere rubbers is er bij her-montage veel kans op lekkage (valse lucht)

Als je alleen wil aftappen kan je de schroefjes onder in de vlotterkamers losdraaien.

suc6
Frank
 
Niet verwijderen :N aftappen :Y

Schroefjes onderaan de vlotterbakken lossen en de inhoud loopt eruit.
:^

Scheelt weer veel gekloot voor alleen aftappen.
Overigens, ik heb mijn carburateurs dr toen af moeten wrikken met een lange schroevendraaier, zo vast zaten ze in de rubbers.
Na ze een keer losgehaald te hebben en weer teruggeduwd met een klein beetje vet in de rubbers zijn ze de keren daarna er zonder moeite af gekomen.

Even voor de zekerheid:
Die klemmen die om de rubbers heen zitten (8 stuks in totaal) heb je wel losgedraaid ?
 
Om ze af te tappen hoef je de carburateurs er niet af te halen, alleen de aftapschroeven in elke vlotterbak een slag losdraaien.
Mocht je ze er alsnog af moeten halen, dan draai ook de klemmen van je inlaatspruitstukken aan de kant van de koppen maar los.
Bij zo'n V-blok werkt het meestal handiger om het zo te doen, en bij terugplaatsen de rubbers er aan een kant schuin tussen zetten en dan de carburateurs naar beneden op z'n plek drukken.
 
IK heb er bij het loshalen voorzichtig met een stuk hout aan gewrikt en zoals hierboven al gezegd. Alle 8 klemmen loshalen. Eventueel met een haarfohn de boel wat verwarmen, zodat de rubbers iets soepeler worden. Voorzichtig wrikken en je hoort vanzelf een keer plop als de eerste loskomt. En gebruik geen schroevendraaier, want de metaal legering van carbs is erg kwetsbaar.
Bij terugplaatsen wat vet gebruiken, dan schuiven ze er met een beetje druk zo weer in.
 
Bedankt voor alle tips!!!

Het is inmiddels gelukt om de carbs eraf te krijgen en er kwam allemaal bruine drap uit. Ik zag alleen dat de klepstangen ook aangetast waren. Weet een van jullie of dit ernstigmis of verwdijnt dit zodra de motor weer rijdt?

misc


Alvast bedankt,
Groeten Richard
 
Ok dat klinkt als goed te doen maar:
Hoe doe je de kleppen dicht?
Hoe haal je vervolgens de diesel er weer uit?
Die tweetakt olie moet ik die dan aftappen of verbrandt dat vanzelf?

Groeten Richard
 
Heeft hij een tijd in het kanaal stil gestaan toevallig? Als de inlaattrajecten en de kleppen er zo uit zien, dan wil ik de zuigers, zuigerveren en lagers in dat blok wel eens zien. :N
 
Nog even een toelichting op de bruine drap. Het leek een soort zachte dikke drap te zijn en niet echt harde roest. De motor heeft ongeveer 4 maanden buiten stil gestaan. Zou ik, als ik de carbs geheel heb schoon gemaakt, de motor niet gewoon weer kunnen starten? Hij is goed rijdend weggezet.

Extra fototje

full
 
Ik zou hem met de oude olie er in proberen te starten. Een reiniger aan de benzine en aan de olie voor het blok toevoegen, en een minuutje of tien warm laten lopen. Daarna warm aftappen, olie en filter vervangen en duimen dat hij niet enorm veel olie gaat verbruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan