Carburateur en benzine met ethanol van tegenwoordig

16 jul 2019
24
1
Hi,

Apart verhaal, vaste motor monteur van mijn broer opgebeld met de volgende vraag. Heb een motor uit 1993, Honda nx650 gekocht en opgeknapt (cosmetisch) echter start die soms, en als die start draait die stationair veel teveel toeren. Kun je me helpen.

Antwoord, wellicht verkopen en opzoek gaan naar een injectiemotor, want dat is altijd gezeik.. Zeker met de ethanol in de benzine van tegenwoordig.

Kern van waarheid die ik serieus moet nemen, of een arrogante monteur die liever makkelijkere klusjes heeft?

Hoor het graag, aangezien er niet veel lokale garages enthousiast reageren - _-
 
Zeker een kern van waarheid. Echter had die monteur het wel ff iets uitgebreider mogen omschrijven.
Het is een oude motor, en dat vraagt over het algemeen al iets meer onderhoud en oplossen van storingen.
En idd de huidige benzine helpen niet echt. Deze kun je maar heel kort laten staan, na 3 maanden heb je echt een probleem, maar binnen 2 weken zie je de brandstof al verkleuren.... het is gewoon rommel.
 
Geen kul, en monteur heeft zeker wel gelijk.

Zelf heb ik een FZ van 1985 en die wilde ook maar steeds niet goed lopen.
Al het rubberwerk in de carbs wordt opgevreten door de ethanol die de laatste jaren in de benzine zit.
Nu nog 5%, maar over enkele jaren zal dat overal 10% worden. Dus nog meer problemen te verwachten.

Voor mijn FZ had ik nog de hoop om dat goedkoop te kunnen oplossen, maar dat leek geen optie.
Het enige wat oplost dat is het rubber in de carbs. Een setje rubbers voor de carbs van mijn motor was ruim boven de €100 :X
Daarom eerst nog proberen op te lossen met goedkope NBR-rubber ringen. Jazeker, aanvankelijk liep de motor weer prima.
Maar de lol was van korte duur. Binnen een jaar al het rubber weer opgevreten door ethanol.

Toen met zoeken kwam ik een revisie-set tegen voor carbs van een buitenboord-motor uit Thailand.
De onderdeel-nummers in deze set waren precies wat ik nodig had. Voor €20 was ik klaar.
Rubbertjes en O-ringen met een paar dagen in huis. Sindsdien geen problemen meer!!

Succes met zoeken.
 
Het komt er op neer dat jouw probleem pas ECHT is opgelost, als je een complete carb-revisie gaat doen.
Vraag is of je ergens een goedkope revisie-set weet te scoren. Andere vraag is of je deze revisie zelf kan gaan doen.
Carbs helemaal uit elkaar en de hele bubs in de ultrasoon.

Voor mij was het uiteindelijk maar €20 en een middagje sleutelen.
Geen goedkope set en een monteur die het doet voor jou, dan wordt het wrs een beste rekening!!

NL-leverancier voor carb-set is bijv Tourmax.
Nee, niet bij Honda want dan wordt het zeker de hoofdprijs!
(heb zelf een Honda en schrik soms wat een super-simpel onderdeeltje moet kosten/ steeds op zoek naar goedkoop alternatief!)
 
Laatst bewerkt:
Mijn Honda is uit 1991 en rijd al vele jaren probleemloos op benzine met ethanol,dus dat die NX650 problemen door ethanol worden veroorzaakt
kan door langere stilstand zijn ,maar zeker niet doordat het rubber opgevreten word.Vergeet niet dat de FZ een stuk ouder is.
Lijst met Honda motoren en welke brandstof ze kunnen verdragen,daar staat in dat de NX650 op E10 kan rijden.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...10-fuel.html&usg=AOvVaw2zKUHabfZ4Zbk0wQ_IFi_a
 
Laatst bewerkt:
Wat raar dan dat er nog zoveel mensen met carburateurs rijden...

Ook verwonder ik me over dat bij jou in 1 jaar rubbers worden " opgevreten", bij mijn 3 carburateur fietsen gebeurt dat namelijk niet :)
 
Die rubbers die in 1 jaar waren opgevreten waren simpele ringen uit een universeel-doos.
Dat was ook een (te) goedkope oplossing. Gewone rubbers gaan echt wel langer mee.

Waarom nog veel mensen met carbs....? Ja, op mijn motor zitten sinds 1985 carbs.
Wat zou ik dan moeten doen op mijn oude motor? Alles vervangen door injectie of motor naar de sloop?? Beide geen goede optie lijkt me.

Helaas hebben mensen met oude voertuigen veel last van (door overheid opgelegde) ethanol-toevoeging in benzine.
Net voor de winterstalling vul ik mijn tank altijd met Competition 102 zonder ethanol om iig in de winter geen rubber-verteer te hebben.
Ook bij indrogen van de vlotterkamers heb je dan geen residu (= verstopping) in je carbs!

Sinds enige jaren volg ik deze werkwijze en heb met mijn carbs NOOIT meer storing!
 
Laatst bewerkt:
Die rubbers die in 1 jaar waren opgevreten waren simpele ringen uit een universeel-doos.
Dat was ook een (te) goedkope oplossing. Gewone rubbers gaan echt wel langer mee.

Waarom nog veel mensen met carbs....? Ja, op mijn motor zitten sinds 1985 carbs.
Wat zou ik dan moeten doen op mijn oude motor? Alles vervangen door injectie of motor naar de sloop?? Beide geen goede optie lijkt me.

Helaas hebben mensen met oude voertuigen veel last van (door overheid opgelegde) ethanol-toevoeging in benzine.
Net voor de winterstalling vul ik mijn tank altijd met Competition 102 zonder ethanol om iig in de winter geen rubber-verteer te hebben.
Je zou ook 98 kunnen tanken ,daar zit ook geen Ethanol in.
 
GOED,super plus bevat GEEN Ethanol.

Echt niet per definitie. De enige benzines zonder ethanol die in nederland bij een gewoon tankstation te krijgen zijn zijn BP Ultimate 98, Shell V-power 98 en Firezone Competition 102.

Dit zijn lang niet alle 98/superplus benzines die je tegenkomt langs de weg in NL.

Bovendien is er eentje geen 98/superplus.

Dus ja, fout dus. O.a. 98 van Gulf, Total en Tango zit gewoon ethanol in.
 
het verschil is dat het bij euro 95 verplicht is ethanol toe te voegen en bij premium benzines is het niet verplicht. en er zijn dus maatschappijen die van normale euro 95 met een paar extra dopes premium maken en dan zit er dus nog gewoon ethanol in. er zijn ook bedrijven die het er niet instoppen maar niet controleren of de tankwagen en vulinstallatie helemaal leeg is van euro 95 en dus niet garanderen dat er geen ethanol in zit. en zo zijn er ook een hoop bedrijven die het inkopen bij verschillende leveranciers en dus niet weten of het er wel of niet in zit of zich niet willen binden aan een leverancier en dus geen garanties kunnen geven.
 
Blijft redelijk vaag dus.

Ook de blauwe diesel is vaag en lees veel te veel verschillende meningen en veel te weinig feiten door niet verkopers. Ik zou met mijn auto uit 2002 rustig 100% B100 kunnen tanken en nagenoeg geen uitstoot meer hebben. Elders lees ik weer dat het nauwelijks effect heeft op NoX wat nu juist het issue is.
 
Blijft redelijk vaag dus.

Ook de blauwe diesel is vaag en lees veel te veel verschillende meningen en veel te weinig feiten door niet verkopers. Ik zou met mijn auto uit 2002 rustig 100% B100 kunnen tanken en nagenoeg geen uitstoot meer hebben. Elders lees ik weer dat het nauwelijks effect heeft op NoX wat nu juist het issue is.
Nee hoor,er zit geen Ethanol in de 98 van Shell,Esso,BP.
Echt niet per definitie. De enige benzines zonder ethanol die in nederland bij een gewoon tankstation te krijgen zijn zijn BP Ultimate 98, Shell V-power 98 en Firezone Competition 102.

Dit zijn lang niet alle 98/superplus benzines die je tegenkomt langs de weg in NL.

Bovendien is er eentje geen 98/superplus.

Dus ja, fout dus. O.a. 98 van Gulf, Total en Tango zit gewoon ethanol in.
Je verhaal klopt niet er zit ook geen ethanol in de Esso 98,dat is door Esso zelf bevestigd.
Verder nog een citaat uit een klassieker site,
Overschakelen op het tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen. Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power, BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).En de Tango dus ook want dat is Q8 benzine.
Maar goed mocht men twijfelen waag er een E-mail aan naar je favoriete benzine maatschappij.
Hier alvast 1 voor de twijfelaars,


Bedankt om contact op te nemen met Esso Klantendienst.

De meeste Euro 95 die momenteel in Nederland wordt verkocht, bevat tot 5 volumeprocent bio-ethanol (bio-ethanol wordt verkregen door fermentatie van suikers tot alcohol; de suikers zijn vaak afkomstig van suikerbieten, mais en tarwe). De Esso Synergy Supreme + (98 octaan) die verkrijgbaar is op welbepaalde stations, bevat momenteel geen bio-ethanol. Hoewel de technische normen en wetgeving toestaan dat er tot 10 volumeprocent ethanol aan de 98 octaan wordt toegevoegd, is ExxonMobil niet van plan om bio-ethanol aan deze soort benzine toe te voegen in de nabije toekomst. Afhankelijk van toekomstige wetgeving zou onze positie hieromtrent echter kunnen wijzigen.

In juli 2016 werd er in België een koninklijk besluit aangenomen dat het verplichte percentage voor het bijmengen van ethanol in benzine per 1 januari 2017 verhoogt van 4 naar 8.5 volumeprocent. Om hieraan te kunnen voldoen, moest de Euro 95 met maximaal 5 volumepercent ethanol compleet vervangen worden door E10. Voertuigen die niet compatibel zijn met E10, kunnen Esso Synergy Supreme + (98 octaan) tanken. Deze kwaliteit is op de meeste Belgische stations beschikbaar naast de Euro 95 E10.

Op dit moment zijn er in Nederland geen plannen voor de introductie van E10. Aangezien we niet weten hoe de toekomstige wetgeving er zal uitzien, kunnen we ook geen uitspraken doen over de eventuele (blijvende) beschikbaarheid van benzine zonder ethanol (98 octaan), of benzine met maximaal 5 volumeprocent ethanol (95 octaan).

Wat de toekomst van fossiele brandstoffen betreft, zijn wij ervan overtuigd dat deze nog lang nodig zijn. Elk jaar publiceert ExxonMobil zijn energieprognoses voor de toekomst in de Outlook for Energy. Onze Outlook for Energy voorziet dat olie wereldwijd gezien nog voor lange tijd de belangrijkste energiebron voor transport zal blijven. De overgang naar bijvoorbeeld elektrisch vervoer zal, mede vanwege de grote investeringen die het vergt, heel geleidelijk gaan.

Best regards/Met vriendelijke groeten,

Daniel Jankovits

End Consumer & Customer Care Assistant
Customer Service, Fuels & Lubricants, EAME

NL tel : +31 76 529 1200
BE tel francais : +32 800 94 032
BE Nederlandstalig : + 32 800 94 031

customercare.bnl@exxonmobil.com
 
Laatst bewerkt:
Volgegooid met 98 tegen een meerprijs zonder nut dus :)

Volgende keer toch maar naar de esso, hoewel ik niet heel erg te spreken was over de diesel van de esso. Kan een periode zijn geweest maar veel minder bereik en rauwer lopen.
 
Voor zover mij bekend zit er geen alcohol in BP 98 en Shell V power. Dat tank ik al jaren en nergens last van.


Ik zal ieder hier even de droom helpen ,ik zelf rij op een tankwagen en vul benzine pompen bij ,ik doe dit voor alle benzine en olie maatschapijen.
Overal zit ethanol in.
Dit nog tijdens een technische en veiligheidstraining gehoord bij shel,esso,en bp.
Het zal wel allemaal wat ik lees,maar er is geen enkele benzine meer zonder ethanol.
95 bevat ethanol 98 super ook.
102 sporadisch verkrijgbaar zit het ook al in.
En de percentages gaan alleen maar omhoog van het ethanol gehalte.
Maatschappijen zijn er een ster in ,,merk in dit te verdraaien en er niet duideijk over te zijn.
verkopers aan de pomp.weten het niet ,en een echt officieel standpunt geven benzine maatschappijen hier over niet.
Als ik bij de rafinaderij kom er daar over ethanol begin, hoor ik al zit overal in ,mensen die beweren er zit in bepaalde types benzine geen ethanol ,geloven zelf in onzin.
Succes met verhalen vertellen waar niks van klopt.
Daarom tank ik gewoon 95 ik ga echt niet meer betalen voor 98 of een slecht verkrijgbare 102 als daar ook al ethanol in zit.
 
Ik zal ieder hier even de droom helpen ,ik zelf rij op een tankwagen en vul benzine pompen bij ,ik doe dit voor alle benzine en olie maatschapijen.
Overal zit ethanol in.
Dit nog tijdens een technische en veiligheidstraining gehoord bij shel,esso,en bp.
Het zal wel allemaal wat ik lees,maar er is geen enkele benzine meer zonder ethanol.
95 bevat ethanol 98 super ook.
102 sporadisch verkrijgbaar zit het ook al in.
En de percentages gaan alleen maar omhoog van het ethanol gehalte.
Maatschappijen zijn er een ster in ,,merk in dit te verdraaien en er niet duideijk over te zijn.
verkopers aan de pomp.weten het niet ,en een echt officieel standpunt geven benzine maatschappijen hier over niet.
Als ik bij de rafinaderij kom er daar over ethanol begin, hoor ik al zit overal in ,mensen die beweren er zit in bepaalde types benzine geen ethanol ,geloven zelf in onzin.
Succes met verhalen vertellen waar niks van klopt.
Daarom tank ik gewoon 95 ik ga echt niet meer betalen voor 98 of een slecht verkrijgbare 102 als daar ook al ethanol in zit.
Dus jij beweerd dat de benzine maatschappijen liegen hierover?geloof er niks van .
 
Onwetendheid is iets anders dan liegen.

Heeft iedere raffinaderij zijn opslag ook verdubbeld sinds de introductie van ethanol? Dat zou dan wel moeten als ze beide leveren.
Je mag toch wel verwachten dat de klantendienst van een maatschappij weet wat ze verkopen.
En waarom zouden ze daarover iets anders vertellen dan wat er werkelijk in zit.
Maar goed voor de TS maakt het niks uit want een NX650 kan zelfs op E10 rijden.
En als er in alle benzine ethanol zit dan toch 98 tanken want daar zit dan het minste ethanol in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan