Carburateur lekt benzine, kan dit door in/uitladen?

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.113
9.275
Deventer
Heren,

Voor mijn zoon een pitbike gekocht, verkoper heeft gestart en hij liep netjes.
Thuis gekomen. auto stinkt naar benzine, start heel slecht loopt even, ploft wat slaat af en start niet meer.

Inmiddels loopt de benzine uit de carb over de zijkant van het blok.

Laad drempel van de auto is redelijk hoog (70cm) in/uitladen heb ik voorwiel in de auto gezet, achterwiel op straat, motor staat dan bijna vertikaal. Dan achterwiel optillen en naarbinnen rijden.
Kan het lekken van de carb hierdoor komen? (mijn monkey laad ik op dezelfde manier in, en daarmee heb ik het niet)

Als de carb lekt, hoe op te lossen? revisie kitje? of uit elkaar en in elkaar?
Hoe zie ik wat voor carb het is? Dan kan ik een how to filmpje zoeken.

Voorlopige oplossing, carb van mijn monkey overzetten, zodat mijn zoon kan rijden.

Verkoper doet vrij moeilijk, verkoopt "als nieuw" en als dat niet zo blijkt bij thuiskomst moeilijk/lelijk doen
Of ligt het inderdaad aan het inladen, en dus aan mij??

Foto heb ik ff snel niet, en motor staat thuis (begin zo met werken) maar ik gok dat die pitbikejes dezelfde carb hebben. Choke is een hendeltje op de zijkant (zwart)
 
Heb dat idd ook eens gehad in de Alpen met een Suzuki GSX600F dat een carburateur overliep. Waarschijnlijk dat de vlotternaald niet goed sloot.
Benzinetoevoer afsluiten en carb leegdraaien. Daarna weer benzine toevoer openen en probleem (tijdelijk) opgelost.
Reinigen tijdens winteronderhoud was de definitieve oplossing.
Succes
 
Wat Raymond zegt: zacht tegen tikken met achterkant schroevendaaaier o.i.d.
Het is goed mogelijk dat door de schuine hellingshoek de vlotter is blijven hangen.
Even carburateur open maken en bekijken, kan je echt zelf.
Succes, en laat even weten of het gelukt is, dat is leuk voor de meelezers.
 
Vlotter blijft hangen zoals Raymond W aangeeft of vlotternaald sluit niet. Beide met als resultaat dat benzinetoevoer niet afsluit en de carb overloopt. Misschien ontstaan omdat de motor zo rechtop heeft gestaan door wat verschuiving (ruimte) op het scharnierpunt van de vlotter.
Je kunt bovenstaande opties proberen. Mocht het niet lukken of het probleem komt terug kun je de carb altijd nog laten reinigen.
 
brommer vertikaal = benzine uit vlotterkamer loopt in luchtfilter(kast). geen wonder dan hij dan raar doet.

Waarom gaat dat bij mijn Monkey dan wel goed?

Maar goed, we gaan hier naar kijken, en geven het resultaat weer. Ook voortaan maar anders op tillen :Y, zo zwaar is hij niet, schat een kilo 0f 40-50
 
Waarom gaat dat bij mijn Monkey dan wel goed?

Maar goed, we gaan hier naar kijken, en geven het resultaat weer. Ook voortaan maar anders op tillen :Y, zo zwaar is hij niet, schat een kilo 0f 40-50

beter is vlotterkamer eerst leeg maken. wat er niet is kan niet lekken.
en benzinekraan steeds dicht. als ze niet vacuum gestuurd is en je laat ze open, gaat bij iedere serieuze bult de vlotter opwippen en extra benzine laten binnen lopen, waardoor hij uiteindelijk overloopt.
 
Hier een minibike staan met hetzelfde probleem welke verholpen is. Carb goed schoonmaken en check wellicht ook vlotterhoogte. Zet er anders een inline kraantje tussen mocht dat ding geen brandstofkraan hebben. En uiteraard een brandstoffilter monteren.
 
Net afgetapt en een paar tikjes tegen de carb
Hij startte niet makkelijk maar uiteindelijk wel hij ploft wel heel erg, is dat te rijk? Warm start hij heel makkelijk

Zit een benzine kraan op, filter kan ik er nog wel tussen zetten

Vlotterhoogte controleren, hoe doe ik dat?

Goede nieuws, voorlopig loopt hij, straks een rustig plekje zoeken en rijden
 
Net terug van het zandpad, Kreeg hem niet gestart (had dat rotjong de killswitch om gezet) Daarna starten en lopen.
Paar keer bos pad heen en weer met z'n maatje bleef hij wat langer weg, ben naar einde bospad gereden, stond hij stil en kreeg hem niet gestart.
Ik zie direct dat de vlotterbak er los onder hangt. Voor vandaag einde oefening.

Ik zal wel ff een carbje bestellen, kan ik deze rustig uit elkaar halen.
Als ik een nieuwe bestel, staat deze dan in basis afgesteld?
 
Met bestaande carb inmiddels weer rijdend gekregen.
Rubber ring die de vlotterbak afdicht is iets beschadigd. Na hermontage en starten blijkt hij nog te lekken.

De vraag:
Als ik er een randje vloeibare pakking over leg, gaat dat goed? is dat benzine bestendig?


Ja, nieuw rubber heeft de voorkeur, maar met zo'n chinees betwijfel ik of ik zomaar ergens een passend rubber vind.
Andere carb is ook een optie, maar dat duurt langer ivm bestel tijd.
 
De vlotterbak lekt.
Het rubber tussen de vlotterbak en de carb is beschadigd, lekt dus tussen de 2 delen door.
Als ik vloeibare pakking erover doe, is dat dan benzine bestendig, da's de vraag

De vlotter zelf lekt dus niet
 
De vlotterbak lekt.
Het rubber tussen de vlotterbak en de carb is beschadigd, lekt dus tussen de 2 delen door.
Als ik vloeibare pakking erover doe, is dat dan benzine bestendig, da's de vraag

De vlotter zelf lekt dus niet
Niet klooien met vloeibare pakking.

maak eens een foto van die carb. zodat we zien waar je het over hebt.
Waarschijnlijk mag het niveau in de vlotterbak niet aan de rand van het vlotterbakje komen.
Daar zit dan je probleem.
Als het vlottertje lek is zakt deze in de benzine waardoor de vlotternaald niet afsluit.
 
Shit, veel reacties gemist |(|(|(|(
Nieuwe carb besteld, en loopt inmiddels prima.

Zal nog een kijken of ik de oude oplap.

Dank voor de tips
Jammer om gelijk nieuw te hebben gekocht!
Oplappen dat kan (vrijwel) altijd of er zou een lekkage in het aluminium moeten zitten. Dan is ie overleden!
Er zijn voor de meeste carbs wel revisie-setjes te koop. Vlotternaald en zitting, meerdere rubbers.
Vlotters of diafragma zou je ook nieuw kunnen bestellen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan