Carburateur main en secundaire jet grootte

CopperCAT

MF'er
7 mei 2007
217
0
België
Mijn CB250N heeft nogal wat carburatieproblemen. Zonet was ik deze nog eens aan het schoonmaken. Normaal gezien doe ik beide carbs apart (zodat er niks door elkaar geraakt) maar vandaag moest het wat sneller :P
Het viel me op dat de main jet van de ene carb bij de andere de secundaire was. In het werkplaatshandboek kan ik niks vinden over welke de grootste sproeier is, dus heb ik die met de kleinste opening op de main geplaatst en de grootste op de secundaire.

Vervolgens het boeltje in elkaar gedraaid en gemonteerd. De motor draait nu goed stationair, maar blijft in de toeren hangen bij gas geven.

Mijn vraag is dus, waar moet de grootste sproeier? Op de main of op de secundaire?
 
De groter sproeier moet op de plaats waar de gasnaald op uit komt. Kan niet missen.

En dat hij blijft hangen op toeren kan meerdere redenen hebben.. valse lucht langs de inlaat rubbers, En dat de carburateurs niet synchroon lopen. (gas schuiven)

:W
 
Mijn CB250N heeft nogal wat carburatieproblemen. Zonet was ik deze nog eens aan het schoonmaken. Normaal gezien doe ik beide carbs apart (zodat er niks door elkaar geraakt) maar vandaag moest het wat sneller :P
Het viel me op dat de main jet van de ene carb bij de andere de secundaire was. In het werkplaatshandboek kan ik niks vinden over welke de grootste sproeier is, dus heb ik die met de kleinste opening op de main geplaatst en de grootste op de secundaire.

Vervolgens het boeltje in elkaar gedraaid en gemonteerd. De motor draait nu goed stationair, maar blijft in de toeren hangen bij gas geven.

Mijn vraag is dus, waar moet de grootste sproeier? Op de main of op de secundaire?


:^
de grootste sproeier moet op main (onder de gasnaald).
dus ik denk dat je sproeiers nu verkeerd zitten.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, hij draait nog slechter dan voorheen (valt net niet uit). De bougies zijn nat en bij een rukje aan het gas valt 'ie uit. De mengselschroef staat gewoon standaard, 2 slagen eruit.

Heel vreemd. De naalden en sproeiers zijn nu vervangen door nieuwe en er is niet eens verbetering ;(
 
kan je stationair toerental niet gewoon met de plastic knop bijregelen?
als hij net aan blijft lopen kan ik me voorstellen dat hij bij een streepje gas al stikt.

eerst stationair goed afstellen, daarna verder kijken.
kleppen en puntjes zijn wel goed?
 
sjonge jonge.. Stationair verhogen? en dan gaat hij goed lopen? wat zijn dat voor oplossingen:S

als ik jou was zou ik nog is goed in je werkplaatshandboek kijken, het MOET daar wel in staan.
 
Enigszins verrassend noemt het werkplaatshandboek de sproeier onder de naald de "secondary jet" en die ernaast de "main jet". Het is nu zo verwarrend geworden dat ik alles nog maar eens ga demonteren... B|
 
Laatst bewerkt:
De sproeiers zouden nu dus op hun juiste plek moeten zitten. Maar hij verzuipt nog steeds. Ik snap er geen hol van. Zelfs als ik de mengselschroef helemaal dicht/indraai blijft hij rijk lopen :/ Hoe kan dat nou?
 
Laatst bewerkt:
als het met dezelfde sproeiers vroegah wel goed ging...

dan kan het zijn dat je vlotterniveau niet goed is of dat je vlotter de toevoer niet goed afsluit.
ik heb dit op m'n RM125 gehad.
 
De sproeiers zouden nu dus op hun juiste plek moeten zitten. Maar hij verzuipt nog steeds. Ik snap er heel hol van. Zelfs als ik de mengselschroef helemaal dicht/indraai blijft hij rijk lopen :/ Hoe kan dat nou?
Mengselschroef heeft ook bijna alleen invloed op stationair, hoe meer gas, hoe minder invloed deze heeft. overigens is het niet noodzakelijk dat deze schroef een benzinetoevoer regelt, bij sommige modellen regelt deze juist de luchttoevoer bij stationair en zou dus juist rijker worden bij dicht draaien.
 
als het met dezelfde sproeiers vroegah wel goed ging...

dan kan het zijn dat je vlotterniveau niet goed is of dat je vlotter de toevoer niet goed afsluit.
ik heb dit op m'n RM125 gehad.
Ik heb de vlotterhoogte gecheckt maar die is op minder dan 1mm correct. Ik denk dat de naald goed sluit want er komt geen brandstof uit de overloop.

Mengselschroef heeft ook bijna alleen invloed op stationair, hoe meer gas, hoe minder invloed deze heeft. overigens is het niet noodzakelijk dat deze schroef een benzinetoevoer regelt, bij sommige modellen regelt deze juist de luchttoevoer bij stationair en zou dus juist rijker worden bij dicht draaien.
Ah. Ik ben er wel zeker van dat op deze carbs dichtdraaien armer is.

Ik heb nu ook nog eens beide sproeiers vervangen door de oude exemplaren (maar wel met de nieuwe vlotternaald ed) en nu draait hij een stuk beter.
Op zicht is het niet merkbaar, maar misschien zijn die nieuwe sproeiers toch echt niet 100% gelijk aan de originele van honda :? Toch maar vreemd voor een reparatieset dan...
 
Ik heb even een scan genomen van de carb
cb250carb.jpg


luchtsproeier niet verstopt?
komt volgens de tekening uit, onder het membraam van de gasschuif (denk ik).
Je bedoelt dat gaatje dat afgedekt wordt door onderdeel nr. 1 (das gewoon een plastic ring, ik denk niet dat er een membraan in deze carbs zit)? Dat zal ik nog eens checken.

eh nieuwe naalden zei je,
mischien vergist en je naalden te hoog hangen?
Ik bedoelde nummer 3 op de tekening. De hoogte van die naald is 'stock'.
 
Heb je niet toevallig de sproeiers van een 400 gekregen ipv de 250?

Goed idee :)
Op de doosjes staat CB250N/NZ, dus moet wel kloppen.
Meerbepaald deze kit: http://www.cmsnl.com/products/carburetor-repair-keyster-japan_01600key0169/
KH-0169 CB250N/NZ | main jet #105 | jet needle #D124=10E

Ik had nog een set carbs van een 400 liggen en heb de sproeiers eens naast elkaar gelegd. Ze zijn wel degelijk verschillend.

Er is misschien nog iets. Tussen onderdelen 18 en 17 staat een klein rubber plugje afgebeeld. Dit zou de zgn. 'slow jet' moeten afdekken. In mijn carb is dat plugje volledig aan gort en het blijft met moeite zitten. Ik denk dat er makkelijk benzine langs kan.
Waarvoor dient de 'slow jet' en kan dat plugje een probleem zijn?
 
dat rubber dopje zorgt er voor dat de slowjet via een kanaaltje aan de zijkant van de boring (waar de slowjet in zit) zijn benzine aanzuigt en niet de benzine die aan de onderkant zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan