Carburateur naar Injectie

abBuzzer

Die hard MF'er
4 okt 2009
508
0
Den Haag
oke, een dommevraag ! |(

ik zat net met een collega te praten over motoren.
collega heeft vroeger ook motor gereden

hij vroeg wat voor blok ik had en na wat slappe geouwehoer
zei hij "je kan het ombouwen naar injectie"

Nou ben ik een noob wat betreft techniek dus en ik weet niet of ik mijn collega moet geloven!!

dus...
kan je een blok met carburateurs ombouwen tot een met injectie???
 
Tuurlijk is het onzin om zelf een injectie op een fiets te gaan bouwen maar het is wel heel leerzaam en interesant
Ik ben al een tijdje spullen en info aan het verzamelen en binnen kort (hoop ik) ga ik wel beginnen met de ouwe oliestoker te voorzien van een microsquirt (in kleine makklijke stapjes...eerst de vonkjes en dan de benzine) en dan wordt de volgende onzinige stap een klein Volvo T5 turbotje (ligt ook al op de plank)

En waarom.......omdat het kan

Dát..... is een ander verhaal. :Y
 
Jij leest ook alleen wat je wil lezen he? (-:
Het geeft wel vermogens winst tov carbs (venturie ;-) )
Plus dat grotere doorlaten geen koppel verlies geven bij lage toerentallen wat bij carbs wel het geval is
Acelelratie verijking die niet "greenpaese" is afgeteld (je zou eens op een fiets moeten rijden met flatslides met acceleratie pompen een wereld van verschil met gewone carbs en injectie doet het nog leuker)

Het is onzin omdat ik nu al veel te veel vermogen heb (zonder kuip is 150 PK best veel) en wat je nooit op de weg mag gebruiken het geld dat het kost zie je nooit meer terug en de motor wordt waarschijnlijk minder waard plus dat bijna geen 1 tunner de fiets kan afstellen en al helemaal geen enkele motorzaak er iets mee kan

Laten we wel wezen het hele motorrijden is niet echt slim en verstandig en onzin...maar ik zou niet zonder kunnen of willen (als ik moet kiezen tussen auto of motor dan gaat de auto weg)

En vermogen heb je nooit genoeg...... veel te veel is bijna genoeg
 
Er is een MF-er die een oude tweeklepsboxer van de throttle bodies van een moderne vierklepper voorzien heeft, dat ding liep hardstikke mooi.
Lees even terug met de zoekfunctie hoeveel gezeik er is met carburateurs, verstoppingen, hangende vlotters, valse lucht, kortom een drama.
Injectie is veel simpeler, geeft geen gezeik. Carburateurs zijn aan het eind van hun ontwikkeling, injectie begint nu pas een beetje op gang te komen.
Ombouwen zal ik niet aan beginnen, maar ik ben heel gelukkig met mijn injectiefietsen.
 
Ook op het top niveau kwamen carburateurs kort geleden nog aardig mee. Als ik het me goed herinner reden de eerste 990 motogp yamaha's nog met carburateurs. Dit deden ze dan wel als enige, maar hopeloos traag waren ze nog steeds niet toch!?
 
Er is een MF-er die een oude tweeklepsboxer van de throttle bodies van een moderne vierklepper voorzien heeft, dat ding liep hardstikke mooi.
Lees even terug met de zoekfunctie hoeveel gezeik er is met carburateurs, verstoppingen, hangende vlotters, valse lucht, kortom een drama.
Injectie is veel simpeler, geeft geen gezeik. Carburateurs zijn aan het eind van hun ontwikkeling, injectie begint nu pas een beetje op gang te komen.
Ombouwen zal ik niet aan beginnen, maar ik ben heel gelukkig met mijn injectiefietsen.

Precies, en een brandstofsysteem op basis van injectie is nou eenmaal nauwkeuriger af te regelen dan een brandstofsysteem op basis van carburateurs. Dat is een feit.

Een van de weinige goede redenen die ik kan bedenken om carburateurs te kiezen boven injectie is de hobby-geschiktheid. Veel mensen begrijpen niet eens hoe injectie nou eigenlijk werkt en haken al af als we het over serie en parallelschakelingen gaan hebben, en tja, al die moderne troep... Wat de boer niet kent dat vreet ie niet hé... :/
 
WoW wat een informatie zo laat in de nacht

for the record

ik ga geen project of zo starten en aan mijn blok rommelen.

maar mijn carburateurs moeten wel schoongemaakt en afgesteld worden.
en dat heeft de discussie met de collega opgewekt.

bedankt voor alle info
 
WoW wat een informatie zo laat in de nacht
for the record
ik ga geen project of zo starten en aan mijn blok rommelen.
maar mijn carburateurs moeten wel schoongemaakt en afgesteld worden.
en dat heeft de discussie met de collega opgewekt.
bedankt voor alle info

Daar had ik al een licht vermoeden van..... :+

Maar zoals je ziet gaan de leden elkaar ook wel verbaal te lijf zonder dat je vraag daar aanleiding toe biedt..... :+

Evengoed zou ik gewoon die carbs schoonmaken en afstellen en niet beginnen aan zo'n "makkelijk" injectiesysteem, ook al biedt het truckladingen meer "magisch" vermogen.......
 
Tuurlijk is het onzin om zelf een injectie op een fiets te gaan bouwen maar het is wel heel leerzaam en interesant

......

1de volgende onzinige stap een klein Volvo T5 turbotje (ligt ook al op de plank)

En waarom.......omdat het kan

'Gewoon omdat het kan' is altijd zinvol :Y

En inderdaad een voordeel van injectie is het koppel bij lage toeren. En megasquirt wat ik ergens hier al voorbij heb zien komen is 1 van de universeel verkrijgbare systemen voor ombouw.

@TS, maar als je hier moet vragen wat het voordeel is van het 1 tov. het ander, dan zou ik er simpelweg niet aan beginnen en happy zijn met m'n gecarbureerde fiets ;)
 
Er is een tijd geweest dat injectie veel duurder was dan carburateurs, gewoon omdat de techniek niet algemeen was, en electronica eng was...
Tegenwoordig is alles voorhanden, en voor ( de inkopers in het groot) bijna gratis....
De ontwikkeling is betaald, en nu is het en masse produceren van alles wat je nodig hebt....
Throttle bodies>> klep met op het asje een potentiometer om je positie te bepalen : 3 stuivers
Lambde sonde >> O2 meten in je uitlaatgas dus mengsel meten : een euro vijftig
Computertje >>> drie euro, 5 als je een goede wilt
benzinepomp >>> 5 euro
injectoren >>. knaak
Software >>> eenmaal ontwikkeld kost het niets meer...
Nu heb ik het even niet over de milieu eisen, maar ombouw....
Nu is het niet zo heel simpel als het lijkt, maar als de kop ontwikkeld is voor inj, kun je betere prestatie's verwachten, maar throttle bodie's is ook goed en goedkoop .
Flikker die hele ingewikkelde carb's eraf, daarvoor in de plaats TB, las een Lambdasonde in je uitlaat, en sluit dit aan op de computer..
Eigenlijk gaat het dan al vanzelf...
Wil je alles zelf doen, dan heb je een vermogensbank nodig, en ga je elke gaskleppositie in combinatie met luchtsnelheid apart inregelen, en hoe meer stappen je inleert, des te beter zal je motor presteren....
Dit kost de meeste tijd, en als je het moet laten doen de meeste euro's dus...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan