Carburateur omwisselen

636twobrothers

Die hard MF'er
25 jan 2015
486
55
Hi,

Heeft iemand wel eens de carburateurs van een diversion 900 uit 93 op een gsx750e uit 1983 gezet ? Het past prima zo te zien maar werkt het ook ? Kan ik vermogenswinst verwachten ? Dit ivm een project.

Bedankt alvast.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal wel ongeveer te berekenen zijn toch? Heb er geen verstand van, maar volgens mij zit je met sproeiers, vacuüm en carb diameter. Allemaal gegevens die je hebt, daar kan toch wel een afr mee te berekenen zijn?
 
Ik heb een tijd geleden een AFR setje van AEM gekocht, kostte aardig wat maar meten is weten.

Tenzij je wiskundig en natuurkundig heel goed onderlegd bent kan je een theoretische berekening maken, maar dan nog kan het in de praktijk anders zijn.
 
Meer vermogen bij een 4takt verbrandingsmotor krijg je alleen door een betere cilindervulling met een brandbaar mengsel.

Dit kun je bereiken met een G lader,turbo of supercharger.
Of met een hogere compressie verhouding, grotere inlaat en uitlaatkleppen, nokkenas(sen) met een grotere lifthoogte of langere openingstijden van de kleppen.
Inlaat en uitlaat trajecten flowen.
Of met nos injectie.

Alleen een stel andere carbs zal niet heel veel meer vermogen geven. Sterker nog het kan zelfs er voor zorgen dat het allemaal slechter gaat lopen met minder vermogen.
Net als een niet bijbehorende uitlaat daar voor kan zorgen.
 
Meer vermogen bij een 4takt verbrandingsmotor krijg je alleen door een betere cilindervulling met een brandbaar mengsel.

Dit kun je bereiken met een G lader,turbo of supercharger.
Of met een hogere compressie verhouding, grotere inlaat en uitlaatkleppen, nokkenas(sen) met een grotere lifthoogte of langere openingstijden van de kleppen.
Inlaat en uitlaat trajecten flowen.
Of met nos injectie.

Alleen een stel andere carbs zal niet heel veel meer vermogen geven. Sterker nog het kan zelfs er voor zorgen dat het allemaal slechter gaat lopen met minder vermogen.
Net als een niet bijbehorende uitlaat daar voor kan zorgen.

voor een groot deel met je eens, maar er zijn natuurlijk omstandigheden waarbij dat wel helpt, maar dan moet je voertuig vanaf het begin al niet zijn uitgevoerd met een systeem om een max vermogen er uit te halen....

Maar meestal stamt het idee van grotere of andere carburateurs nog uit de tijd van auto's met een enkele carburateur, of brommers die in andere landen als motoren op de markt werden gezet en hier werden afgevoerd om aan de eisen van een brommer te voldoen....
Pak de Yamaha FS1...
was in nederland een bromfiets, maarofficieel was dat een lichte motorfiets , die een top hadden van 72 kmh, en werden in NL geknepen door een 10/12 mm carburateur ipv een 16 mm, de aansluiting op het blok was geknepen, een andere uitlaat, en sommigen een 378 cilinder ipv een F5B of FS1 cilinder met 3 spoelpoorten, en dan natuurlijk het fietskettinkje op dat het anders geen bromFIETS was en die liepen dus standaard maar 40kmh.....

zo ook met auto's,
klanten willen rijden, en het liefst met zo min mogelijk kosten, en dat betekend consessie's doen in de bouw van de auto...
1 carburateur is goedkoper dan 4
dan kun je nog naar een registercarburateur of soms zelfs een dubbele, en dat zat dan meestal op de "GT" uitvoeringen...
maar niemand zat te wachten op een auto met 4 losse carburateurs, die alleen maar afstelproblemen kende,en met regelmaat naar de garage moesten....
Wat hebben we niet lopen kloten met de dell ortoh's van de alfa's en de snellere fiat's...
het ging pas echt goed toen de 40-erDOHC van weber kwamen, maar daar was je voor een standaard setje al 1400 gulden kwijt, en dan nog 600 gulden voor de rest, verschillende aanzuigkelken, venturie's, setje sproeiers , hoofd idle en lucht....maar dan zat je al op het einde van je mogelijkheden, flowen, uitlaat enz enz.....

uiteindelijk heb ik een Z1R die standaard 86 PK had wel met dubbele webers op 136 pk gekregen, maar dat heeft me al met al een slordige 4000 gulden gekost, en dan heb ik het alleen over aanschaf, en de sleutel en afstel uren niet meegerekend

Maar de motoren zoals hierboven valt zo met andere carb's idd bijna geen winst uit te halen mocht je hem al fatsoenlijk aan de gang krijgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan