Carburateur probleem Yamaha XT600E DJ02

Jeroen_K_90

MT-09 2021
4 okt 2014
244
71
Helmond
Hallo allemaal,

Na lange tijd alleen maar af en toe mee te hebben gelezen op het forum ben ik nu toch weer eens ingelogd. Uiteraard niet zonder rede...:+

Ik ben mijn XT600E uit 2000 flink aan het opknappen en inmiddels is bijna alles klaar. Alleen nu heb ik een probleem met de YDIS carburateur na het ultrasoon reinigen + installeren revisiesetje. De motor start en loopt helemaal perfect, ook het aanrijden gaat goed. Maar zodra ik meer gas geef houdt de motor 1-2 seconden flink in, gaat dan weer voluit, houdt weer 1-2 seconden in etc... Je bokt bijna van de motor af alsof iemand constant de killswitch uit en aan zet zolang je meer dan +/- halfgas geeft. Stationair lopen en lage toeren rijden blijft gewoon goed gaan.

De carburateur is nogmaals uit elkaar geweest, gecontroleerd, doorgeblazen en naast een andere carburateur gehouden om te vergelijken. Vandaag een goed werkende carburateur (van een vriend) op de motor gezet en dan is het probleem weg.

Dingen die ik nogmaals gecheckt heb:
Vuil
Sproeiers
Luchtstelschroef
Membraan 2e carburateur
Gasnaald stand 2e carburareur
Vlotterniveau
Slangetjes
Alles wat beweegt gaat net zo soepel als op de goed werkende carburateur

Motorisch is alles standaard met alleen een andere einddemper, en vanaf aanschaf 4 jaar terug heeft hij altijd goed gelopen.

Het gaat dus om een YDIS carburateur waarbij de 2e carburateur door vacuümwerking open gaat bij halfgas.

Kent iemand toevallig dit probleem, of heeft iemand nog suggesties?
 
Vandaag alles in elkaar gezet en een goede testrit gemaakt. Het probleem is opgelost!

Wat betreft het membraan; ik weet niet 100% zeker of die andersom heeft gezeten. Ik zag pas na het uit elkaar halen dat er een klein verschil in zit. Het pinnetje op de foto hieronder steekt dus iets verder uit aan de kant die op het pompje drukt (minder dan 1mm verschil). Verder zijn beide kanten identiek.
Screenshot_20210325-132819_Chrome.jpg

Of het dat nu geweest is? Het zou natuurlijk kunnen.

Enige andere optie is dus dat er na het 1e ultrasoonbad iets vervuild is geraakt wat dankzij het 2e bad weer schoon is.

De XT loopt nu in ieder geval mooier dan wat hij ooit gedaan heeft!:]

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Ik heb niet gekeken of ik daar makkelijk bij kan nu alles weer in elkaar zit. Maar het is nogal lastig om het ding zelf goed op zn plek te krijgen. Ik heb er zelf natuurlijk ook aan gedacht omdat ik ook wel benieuwd ben, maar heb besloten dat ik het belangrijker vind dat alles nu naar behoren werkt. Ik heb ook niet echt de gelegenheid meer om het te proberen omdat ik niet thuis sleutel.
 
Ik heb niet gekeken of ik daar makkelijk bij kan nu alles weer in elkaar zit. Maar het is nogal lastig om het ding zelf goed op zn plek te krijgen. Ik heb er zelf natuurlijk ook aan gedacht omdat ik ook wel benieuwd ben, maar heb besloten dat ik het belangrijker vind dat alles nu naar behoren werkt. Ik heb ook niet echt de gelegenheid meer om het te proberen omdat ik niet thuis sleutel.

Volgens mij heb je een verdikt randje aan het membraan wat in een groef valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan