Carburateur probleem

DME3

MF veteraan
6 aug 2007
5.380
1
Heverlee (Leuven), België
Ik ben een scooter aan het opknappen voor m'n schoonvader en heb een probleempje.
Ik vermoed ergens een verstopping in de benzinetoevoer van de carburateur, maar heb graag even een 2e opinie ;-)

Stationair loopt de motor soms netjes, maar soms ook wat onregelmatig.
Valse lucht is volgens mij uitgesloten. Remmenreiniger gespoten over de volledige inlaat, maar geen verschil in toerental.

Als ik de motor even wat hoger in toeren breng en gas los, zakt het toerental tot onder stationair en dreigt de motor stil te vallen.
Als ik de luchtstelschroef volledig dicht draai, dan gaat het stationair toerental omhoog.

Ik heb de carburateur gereinigd met carburateur reiniger (spuitbus).
Maar zou er nog ergens een verstopping kunnen achtergebleven zijn?
 
mengschroef aan de motorkant of aan de luchtfilterkant op de carbu ?
Aan de luchtfilterkant, er zit maar 1 mengschroef op de carb.

Yep. Beter ultrasoon laten reinigen.
Of ingesleten naald.
Wel originele sproeier setting?
Inderdaad nog de originele sproeier setting. Zou goed moeten zijn, niets gewijzigd aan de motor en voordien reed die netjes.
Maar na enkele jaren stilstand, met benzine in de carbs kan er nog wel wat gum achtergebleven zijn.
Even laten reinigen en zien wat het geeft.
Met goed 10.000km zou de naald nog niet ingesleten mogen zijn, maar ik bekijk het even als ik de boel uit elkaar heb.
 
Wat Janbros zegt inderdaad, (een mengselschroef aan de cilinderzijde geeft dus extra benzine ipv extra lucht) alleen wel gek dat als je hem helemaal dicht draait dat hij dan een hoger toerental krijgt.

Ik zou de boel maar eens even heel goed schoon maken, alle kanalen schoonblazen en sproeiers controleren of ze vrij zijn. Eventueel je vlotterhoogte nog eens controleren en dan weer kijken wat hij doet.

Geen E10 in de tank? Kunnen de scootertjes ook niet tegen....
 
Stationair sproeier is dus verstopt, tegen het licht gehouden en kon er niet doorkijken.
Ligt nu te weken in carburateur reiniger en vanavond eens doorblazen met de compressor.
Ook maar eens de weerstand meten van de elektrische choke.

Op internet chinese namaak carburateur gevonden voor minder dan 40 euro.
Komt goedkoper uit dan ultrasoon te laten reinigen, dus dat wordt plan B.
Dan kan dat kreng asap de deur uit en kan ik verder klussen aan een echte motorfiets :-)
 
En check de zitting van de vlotternaald op vergomming (een soort blanke lak met een groenig tintje, wel echt een E10 gevolg). Hierdoor plakt de vlotternaald wel eens vast in de gesloten stand waardoor hij steeds armer loopt. Soms floept hij dan weer half open als de vlotterbak helemaal leeg is en dat geeft lastige symptomen.
 
Stationair sproeier is dus verstopt, tegen het licht gehouden en kon er niet doorkijken.
Ligt nu te weken in carburateur reiniger en vanavond eens doorblazen met de compressor.
Ook maar eens de weerstand meten van de elektrische choke.

Op internet chinese namaak carburateur gevonden voor minder dan 40 euro.
Komt goedkoper uit dan ultrasoon te laten reinigen, dus dat wordt plan B.
Dan kan dat kreng asap de deur uit en kan ik verder klussen aan een echte motorfiets :-)
Soms helpt het om een koperdraadje los te vlechten en 1 los draadje er doorheen te duwen om hem vrij te maken/restjes los te steken.
Imitatie carb's zijn niet altijd een beter alternatief om af te stellen, ik zou gewoon zorgen dat het goed schoon is en de E10 er uit laten als het er nu in zit.

Ter info, van dit soort nieuwsberichten zijn er veel, doe er je voordeel mee:
https://www.ad.nl/rotterdam/drukte-bij-werkplaatsen-vanwege-slecht-startende-scooters-tank-niet-met-e10~a918745d/
 
Ik tank sowieso geen E10, net omdat de motorfiets niet vaak genoeg van stal komt.
Kwestie van afzetting zo veel mogelijk te vermijden. Denk wel dat deze scooter enkele maanden stil heeft gestaan met benzine in de carburateur. Dus E10 of niet, afzetting zal er sowieso zijn vrees ik.
 
Alle oude benzine is er al lang uit hoor ;-)

Stationairsproeier is vrij, nachtje laten weken in carb reiniger en de compressor erop.
Maar... de elektrische choke net even doorgemeten. 20ohm weerstand, terwijl het werkplaatshandboek 6 ohm voorschrijft. Die is dus kaduuk.
Een nieuwe choke kost zo maar even 111 euro, dus ik neig wel naar een chinese namaak carb op dit moment :) Even nachtje over slapen.
 
Heb de choke ook even getest en de naald zakt niet na 5 minuten op stroom. Circuit blijft dus open.
Vanavond nog eens wat langer op stroom laten en zien of er beweging in zit. Er zit wel voldoende vrije speling op de naald, dus die zou vrij moeten kunnen bewegen.

Had het m'n eigen spul geweest, dan zat er al een carb op met mechanische choke (of helemaal geen :-) ).
 
Hoe werkt die choke dan, gewoon een solenoid? zolang er stroom op staat blijft de naald dan ook gewoon open.... De stroom moet er af en er is vast een slim computertje die dat op basis van temperatuur netjes doet.. Of werkt het anders, als je wilt dat we meedenken moet je ons ff van volledige informatie voorzien ;) (of komen we er dan achter dat het een 50cctje is op dit motor-forum :+)

edit: meestal een bi-metaaltje geen solenoid... Ik zou hem er nog iets langer aan hangen op ~14,5 volt.
 
Hoe werkt die choke dan, gewoon een solenoid? zolang er stroom op staat blijft de naald dan ook gewoon open.... De stroom moet er af en er is vast een slim computertje die dat op basis van temperatuur netjes doet.. Of werkt het anders, als je wilt dat we meedenken moet je ons ff van volledige informatie voorzien ;) (of komen we er dan achter dat het een 50cctje is op dit motor-forum :+)
Met scooter en schoonvader in 1 zin, had je toch al door dat 't een 50cc ding is mag ik hopen :-) Niets slimme computer, daar heb ik jullie voor ;-)

Choke werkt idd met een spoel die warmt als er stroom op komt. Zet uit bij voldoende warmte en dan sluit de naald het choke circuit af (zo zie ik het toch).
Dus naald open/omhoog zonder stroom; gesloten/omlaag met stroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan