Carburateur problemen Bandit 600 1996

CBX 6cil

Rookie
13 mrt 2005
14
2
Noord Brabant
Goede avond,
Het betreft een Suzuki GSF600S Bandit van 1996 GN77A
Carburateurs 4 stuks, Keihin 26E0.
Na een schoonmaakbeurt, omdat hij beroerd stationair liep, lekken carburateur 1 en 2 een beetje en zijn daardoor nat aan de zijkant en onderkant.
Er zitten geen overloopslangen aan en ik kan zo gauw niet ontdekken waar het uit komt maar het lijkt er op dat ze langs de O-ringen van de vlotterbakafdichting lekken op een hoger punt opzij of achter.

Mijn vraag is nu: Stel dat de vlotternaalden niet lekken kunnen de carburateurs dan toch overlopen via de vlotterbakafdichting wanneer de stationair staat te lopen of bij stilstand de benzinekraan op prime staat.?

De carburateurs zijn niet versleten (16.000kM, een paar langdurige stilstanden) maar de rubber onderdelen zijn evengoed 25 jaar oud.
De O-ringetjes van de mengselschroeven heb ik onlangs vervangen en de carburateurs gereinigd en zien er als nieuw uit van binnen.
De O-ringen van de vlotterbakken heb ik besteld maar vraag me af of de vlotternaalden uitgehard (versleten, beschadigd) zijn.
De carbs zijn nu gedemonteerd en ik ga kijken, of de naaldzittingen wel echt schoon zijn en de verglazing ook geheel weg is en niet half, anders de zittingen even polijsten en de naalden onder een vergrootglas inspecteren.
Gr. Wil
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Vlotternaalden kun je wel testen door de carbs op de kop te houden en in de benzineslang te blazen (net als bij vlotters afstellen). Als je er niet in kan blazen zijn die goed. Kan dat wel, lekken ze.

Verder is het niet onmogelijk dat de seals van de vlotterbakjes hun beste tijd hebben gehad, inderdaad :)
 
Goede avond,
Het betreft een Suzuki GSF600S Bandit van 1996 GN77A
Carburateurs 4 stuks, Keihin 26E0.
Na een schoonmaakbeurt, omdat hij beroerd stationair liep, lekken carburateur 1 en 2 een beetje en zijn daardoor nat aan de zijkant en onderkant.
Er zitten geen overloopslangen aan en ik kan zo gauw niet ontdekken waar het uit komt maar het lijkt er op dat ze langs de O-ringen van de vlotterbakafdichting lekken op een hoger punt opzij of achter.

Mijn vraag is nu: Stel dat de vlotternaalden niet lekken kunnen de carburateurs dan toch overlopen via de vlotterbakafdichting wanneer de stationair staat te lopen of bij stilstand de benzinekraan op prime staat.?

De carburateurs zijn niet versleten (16.000kM, een paar langdurige stilstanden) maar de rubber onderdelen zijn evengoed 25 jaar oud.
De O-ringetjes van de mengselschroeven heb ik onlangs vervangen en de carburateurs gereinigd en zien er als nieuw uit van binnen.
De O-ringen van de vlotterbakken heb ik besteld maar vraag me af of de vlotternaalden uitgehard (versleten, beschadigd) zijn.
De carbs zijn nu gedemonteerd en ik ga kijken, of de naaldzittingen wel echt schoon zijn en de verglazing ook geheel weg is en niet half, anders de zittingen even polijsten en de naalden onder een vergrootglas inspecteren.
Gr. Wil
Ik zou niet gaan lopen kloten met een vergrootglas. Bestel 4 stuks van die revisiekitjes, dan weet je zeker dat alles goed is. Wil je het helemaal zeker weten, neem dan ook de rubbers van de benzineaanvoer mee. Die gaan na verloop van tijd ook nog wel eens lekken.
 
Kleppenspeling gecontroleerd, nokkenassenpositie gecontroleerd en de nokkenaskettingspanner evenals de compressie, de bobines en de krukassensor doorgemeten. Nieuwe bougies gemonteerd.
Een paar jaar geleden de carburateurs ultrasoon laten reinigen. De brandstoflijn gecontroleerd op valse lucht. De carburateurs gesynchroniseerd en met een hulptankje met aspen 4t de motor laten lopen.Hij blijft inmiddels wel stationair lopen met 800 t/m. De motor start altijd meteen ook na een paar jaar maar dan wel op de stand prime. Ik ga nu de tank schoon maken. Er zit een flinke plek zwarte aanslag of roest in maar ik kan het wegkrabben en er komt een schone bodem onderuit. Maar van echt mooi lopen is nog geen sprake al is er wel een flinke verbetering na de laatste reiniging. Ik ben secuur maar het lijkt of de 2de cilinder niet helemaal mee doet, de uitlaatbochten komen wel synchroon op temperatuur maar als ik de vacuüm aansluitingen 1 voor 1 open reageert de 2de cil. het minst.
Ben overigens benieuwd wat hij gaat doen op Euro95. Ik ben bang dat er een van de carburateurs iets gedeeltelijk dicht zit en dat er eentje overloopt in de cilinder.
Het beroerd stationair lopen is een probleem van de laatste decennia en daarom staat hij meestal aan de zijlijn.
Hij heeft daar voor eens 8 jaar in een kist overwintert (na ongeval) en bij mij nu sinds 2011. Wel altijd met volle tank en lege carburateurs.
 
Wat hield de schoonmaakbeurt in voor werkzaamheden?
Als een motor lang stilgestaan heeft, wil een keertje ultrasoon wel eens niet voldoende zijn....
3 dagen 4 keer per dag ingespoten met 6 in 1 van BelRay, goed ervaringen mee op het werk in het verleden, sterk penetrerend vermogen en corrosie oplossend.
Daarna nogmaals 3 dagen 4 keer per dag door gespoten met remmenreiniger en carburateurcleaner.
Na de ultrasoonreiniging 2 jaar geleden is er geen 50kM mee gereden maar dat zegt nog steeds niet dat er geen kanaaltjes gedeeltelijk verstopt zitten.
Door elk gaatje kon ik carburateurcleaner spuiten en het kwam er op de juiste plekken weer uit. Zelfs de super kleine gaatjes (3) net voor de gasklep waren toen open. Van de mengselregelschroeven heb ik de punten gepolijst. De vlotterhoogte is afgesteld volgens de waarden in het WPLB. De gasschuifmembranen zijn oké en werken dan ook synchroon. De hoofd en stationaire sproeiers zijn open. Naast deze sproeiers hangt nog een soort van niet demonteerbare messing sproeier in de brandstof. Deze leken dicht te zitten (<0.35mm) deze zijn nu open maar het is moeilijk te bepalen of ze voldoende open zijn. Alleen de dunnere haartjes van een Sorbo afwasborstel gingen er door maar deze zijn te zacht voor een schurende/reinigende werking.
 
3 dagen 4 keer per dag ingespoten met 6 in 1 van BelRay, goed ervaringen mee op het werk in het verleden, sterk penetrerend vermogen en corrosie oplossend.
Daarna nogmaals 3 dagen 4 keer per dag door gespoten met remmenreiniger en carburateurcleaner.
Na de ultrasoonreiniging 2 jaar geleden is er geen 50kM mee gereden maar dat zegt nog steeds niet dat er geen kanaaltjes gedeeltelijk verstopt zitten.
Door elk gaatje kon ik carburateurcleaner spuiten en het kwam er op de juiste plekken weer uit. Zelfs de super kleine gaatjes (3) net voor de gasklep waren toen open. Van de mengselregelschroeven heb ik de punten gepolijst. De vlotterhoogte is afgesteld volgens de waarden in het WPLB. De gasschuifmembranen zijn oké en werken dan ook synchroon. De hoofd en stationaire sproeiers zijn open. Naast deze sproeiers hangt nog een soort van niet demonteerbare messing sproeier in de brandstof. Deze leken dicht te zitten (<0.35mm) deze zijn nu open maar het is moeilijk te bepalen of ze voldoende open zijn. Alleen de dunnere haartjes van een Sorbo afwasborstel gingen er door maar deze zijn te zacht voor een schurende/reinigende werking.
ik gebruik daarvoor altijd eendraad van en gas kabel
 
Zou het kunnen dat er bij de bekrachtiging van de benzinekraan ook benzine door de vacuumleiding stroomt naar het spruitstuk van de 4de cil.
Op dit forum bleken Kawa's wel eens problemen te hebben met de vacuum gestuurde kranen door een lekkend O-ringetje in de kraan. Is hier iemand bekend mee.
 
Zou het kunnen dat er bij de bekrachtiging van de benzinekraan ook benzine door de vacuumleiding stroomt naar het spruitstuk van de 4de cil.
Op dit forum bleken Kawa's wel eens problemen te hebben met de vacuum gestuurde kranen door een lekkend O-ringetje in de kraan. Is hier iemand bekend mee.
Niet onmogelijk dat het membraan niet meer dicht is. Even het kraantje demonteren…
 
Er zitten geen overloopslangen aan en ik kan zo gauw niet ontdekken waar het uit komt maar het lijkt er op dat ze langs de O-ringen van de vlotterbakafdichting lekken op een hoger punt opzij of achter.
Ik zie net dit, maar er moeten wel twee overloopslangetjes van zo’n 20cm oid op de bovenkant van je carbs zitten aangesloten. Die zijn er niet alleen voor die overloop maar ook een bepaalde weerstand op de ventilatie oid, hoe dan ook hebben ze wat effect op de afstelling.

daarnaast al op valse lucht gecontroleerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan