carburateur R1 schoonmaken, controleren en afstellen

tom19

MF'er
7 mrt 2005
103
0
helvoirt
mijn yamaha R1 uit 2000 liep heel slecht, bij koude motor stotterde de motor, hij begon ook benzine te lekken, eerst een klein beetje, later lag er echt een hele plas onder motor.
de benzine die lekte kwam uit het ontluchtingsslangetje die onder bij mijn standaard zit

nu heb ik mijn carberateur gedemonteerd.
aan de vlotternaalden is niks te zien, ook de o ringetjes wat om het pijpje zit waar de vlotternaald in gaat zien er nog goed uit (wat moet hier aan te zien zijn als dit niet goed is?) als ik in het pijpje kijk waar de vlotternaalden in zitten zie ik wel wat beschadigingen (helemaal onderin dus dit zal geen kwaad kunnen voor de afdichting.
wat kan hier de reden van zijn? zou dit vuil kunnen zijn?
waar moet ik nog meer naar kijken om het lek op te sporen?
 
als je de vlotter bakjes er alle vier af hebt.
Dan moet je de carbs zo houden zodat de vlotters de naalden dicht duwen,dus in de positie dat de vlotterbakjes aan de bovenzijde zouden zitten,en dan blaas je op het buisje waar je benzieneslang normaal op zit.

als je dit doet mag er geen lucht ontsnappen via de vlotternaalden,en er mogen ook geen luchtbelletjes langs de busjes van de vlotternaalden ontstaan want als dat wel zo is dan zijn toch de o-ringetjes lek.
 
Hoeveel km heeft hij gelopen?

Ik zou gewoon een dyno kit er in zetten , loopt ie beter en heb je meteen de naalden en bussen vervangen.
zo op het oog is namelijk niet te zien dat ze versleten zijn .
maar leg er maar eens een nieuwe naast dan zal die veel langer zijn.

heb het bij de mijne ook gehad . dus gewoon nieuwe er in zetten dus naalden en busjes.
en nieuwe veren van je gasschuiven dan ook maar ( dit zit als het goed is ook in een dynokit)
 
Ik zit net naar de film "Soldaat van Oranje" te kijken.
Uitspraak van een Nederlandse generaal: "Wij zijn verraden door politici en carburateurs".
Van alle tijden dus. ;)
 
Hoeveel km heeft hij gelopen?

Ik zou gewoon een dyno kit er in zetten , loopt ie beter en heb je meteen de naalden en bussen vervangen.
In zo'n kitje zitten toch enkel sproeiers en naalden. En geen mengbuizen?
zo op het oog is namelijk niet te zien dat ze versleten zijn .
maar leg er maar eens een nieuwe naast dan zal die veel langer zijn.

heb het bij de mijne ook gehad . dus gewoon nieuwe er in zetten dus naalden en busjes.
en nieuwe veren van je gasschuiven dan ook maar ( dit zit als het goed is ook in een dynokit)
 
motor heeft pas 18.000 km gelopen vandaar dat ik het ook raar vind
wat kost zo'n kitje ?
waar kan ik mijn motor het beste af laten stellen (voor een redelijke prijs)
(vorige eigenaar is er weleens mee het circuit op geweest dus het kan ook zijn dat hij niet helemaal goed afgesteld staat)
 
Bij die km stand kan het eigenlijk nog niet dat de naalden af zijn :Y

Zou hem idd eerst maar eens af laten stellen dan , zoek gewoon een dealer die een testbank heeft en laat hem daar afstellen.

zit vast wel een dealer in de buurt daar.
 
motor heeft pas 18.000 km gelopen vandaar dat ik het ook raar vind
wat kost zo'n kitje ?
waar kan ik mijn motor het beste af laten stellen (voor een redelijke prijs)
(vorige eigenaar is er weleens mee het circuit op geweest dus het kan ook zijn dat hij niet helemaal goed afgesteld staat)
Een fiets van 2000 met 18k op de klok heeft gemiddeld 2k per jaar gelopen. Dat ding heeft dus voornamelijk stil gestaan.

Ik zou de carbs ultrasoon (laten) reinigen, en de membranen, sproeiers, gasnaalden en vlotternaalden onder een goed vergrootglas bekijken.

Verder zie ik de link niet helemaal tussen een keer naar het circuit gaan en niet goed afgesteld staan. Vooral als je een beginnersdag boekt heeft de motor het echt niet zo zwaar dat hij ineens afgeschreven is hoor. Er zijn meer dan genoeg motorrijders die hun fiets op straat zwaarder belasten dan bij een beginnersdag op het circuit.
 
Laatst bewerkt:
Wow, die motor heeft in 10 jaar tijd bijna evenveel gelopen als mijn motor afgelopen jaar. :+

Ik verdenk de carburateurs van viezigheid. Of misschien een scheurtje in een membraam.
 
nee hij ging wel vaker het circuit op volgens mij, zat ook asfalt op de banden toen ik hem kocht :P nu nog steeds op de uiterste zijkanten trouwens :P
ik heb ergens gelezen dat ze dan weleens anders afgesteld werden waardoor ze in het lage toerengebied slecht rijden (dat doet de mijne ook)
waar zitten de membramen (is dat achter die zwarte kapjes (4 stuks) ?
en kan je deze gewoon los schroeven of zit daar een veer etc. achter ?
 
nee hij ging wel vaker het circuit op volgens mij, zat ook asfalt op de banden toen ik hem kocht :P nu nog steeds op de uiterste zijkanten trouwens :P
ik heb ergens gelezen dat ze dan weleens anders afgesteld werden waardoor ze in het lage toerengebied slecht rijden (dat doet de mijne ook)
Kan. Kun je ook weer "oplossen", of beter: laten doen. Ev in combinatie met de juiste sproeiers en naalden.
waar zitten de membramen (is dat achter die zwarte kapjes (4 stuks) ?
Ja
en kan je deze gewoon los schroeven of zit daar een veer etc. achter ?

Ja (je kunt ze gewoon losschroeven, maar let op: er zit inderdaad ook een veer achter).

carburetor-yzf-r1mmc-2000_bigyau2013b-7_ec25.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja dat geloof ik wel, nu zeker.
ik ben erachtergekomen wat de lek veroorzaakte
op de vlotternaalden zat een rubberen o ringetje
deze zag er nog goed uit, ik denk ik vervang deze voor de zekerheid maar voor universele o - ringetjes (dat kost ook bijna niks)
maar ik wou de originele ringetjes eigenlijk wel heel houden
dus ik probeerde ze heel voorzichtig los te wippen.
scheuren ze meteen kapot
ze waren kei hard geworden en helemaal niet meer elastisch.
ik heb deze nu vervangen, en nu van de week de carberateur er weer op monteren
en dan verwacht ik dat hij niet meer lekt
iedereen alvast bedankt voor het meedenken
 
ik heb mijn ringetjes van de vlottenaald zittingen inderdaad ook moetten vervangen na 25.000km omdat hij bij stationair draaien verzoop.
de ringetjes waren alle vier helemaal porreus.

maar motorgoeroe,heb je toen ook nog meer ringen vervangen?
van de pilotscrew's en choke ook?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan