carburateur suzuki gsx-r 600

Ray_79

Rookie
11 jun 2017
8
0
den haag
Beste forum leden,
ik ben nieuw hier en zal me netjes voorstellen. Ik ben Ray 37j en heb sinds een kleine maand mijn motorrijbewijs eindelijk.

Ik heb onlangs een suzuki gsx r600 bouwjar 1992 gekocht. Deze is omgebouwd naar een streetfighter (door de vorige eigenaar gedaan). Ik heb zelf heel weinig kennis van motoren en is veel mij abacadabra. Maar goed. DE motor loopt niet lekker, lees maakt niet genoeg vermogen en het probleem zou zitten in de carburateur. Nu ben ik op zoek naar nieuwe maar voor een 600 uit 1992 vind ik bijna niks. Alles is 750 of 1100 en vanaf bouwjaar 1996. Nou is mijn vraag kan ik een andere carburateur van een andere Suzuki met een andere bouwjaar gsx-r 750 / srad / 1100 of wat op mijn motor zetten? waar moet ik allemaal rekening mee houden of is het 1 op 1 over te zetten.

Een maat van me is wel bezig geweest om de carburateur schoon te maken maar de sproeiers zijn er ingebroken zodat hij mij adviseerde een nieuwe carburateur te kopen. Dit schijnt makkelijker te zijn. Klopt dit?

Alvast bedankt voor het helpen.

full
 
De carburateurs van een Srad zou ik niet doen. Die gaan niet 1,2,3 passen op jou blok. Van een 750W of 1100W zou wel moeten passen, mits je inlaatrubbers qua diameter groot genoeg zijn. Al zouden daar hoogst waarschijnlijk weer andere sproeiers in moeten om hem goed te laten lopen.

Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt. Het is niet alleen een bank carburateurs aanschaffen en erop schroeven. Die carburateurs moeten waarschijnlijk compleet schoongemaakt worden (evt ultrasoon reinigen bij ernstige vervuiling) afgesteld worden, synchroon gesteld worden door vacuümmeting en als laatste weet je nooit wat voor zooi je van een andere over neemt. Soms worden onderdelen gemixt van verschillende carburateursets, mag je alle pakkingen vervangen (kost al gelijk 75 euro ) en zijn je mengbuizen ovaal of gasnaalden versleten.

Ik wil je niet bang maken, maar je voorbereiden eventuele hogere kosten dan je initieel zou denken.
 
Laatst bewerkt:
Oké oké. Ik ben er inmiddels achter dat het een duur grapje aan het worden is. Weet je wat de diameter moet zijn? Ik heb hier een service manual van de 750w en daarin staat 36 mm en 38 mm. Op de carbarateur heb ik een nummer gevonden 18E0 K241 zegt dit nog iets?
 
Ik ben erachter dat mijn carburateur 36mm is maar de sproeiers zijn zodanig beschadigd dat ik niet kan lezen wat er op staat. Weet iemand wat de maten zijn van de sproeiers die ik nodig heb. Ik heb een mikuni 18E0 K241?
 
Iets anders: heb je de vlotterbakken eraf gehaald of de complete carburateurs?
En waarom zou het aan de carburateurs liggen? Wat doet ie dan niet goed? Loopt ie op niet 4 pitten, pakt ie niet goed op, trekt ie niet goed door en dat soort vragen.

De carburateurs "moet" je gewoon even hélemaal en dus absoluut niet alleen die sproeiers, reinigen.
Tot en met de mengselschroejes en zo.
Best wel 'n klussie maar wel goed te doen ..... als je weet wat je doet.
 
De carburateur is compleet uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Toen ik de motor kocht maakte hij niet genoeg toeren. Hij liep stationair prima maar als je ermee ging rijden stotterde hij en liep op 3 cilinders. Dat het te maken zou hebben met de carburateur heb ik me laten vertellen door de vorige eigenaar die ernaar heeft gekeken. De bougies zijn nagekeken en waren volgens mij goed. Wel heb ik mijn maat die ik toen heb meegenomen horen zeggen dat hij de benzine niet verbrand en de motor valse lucht hapt. De bobines zijn ook nagekeken. De eigenaar zei dat de motor deze probleem vertoonde toen hij de motor een jaar heeft laten staan.
 
Ik vraag het omdat er heel vaak gezegd is dat de carburateurs schoongemaakt zijn ...... maar dat dat in heel veel gevallen, wel naar eigen idee goed, toch maar zozo gedaan is. Zitten namelijk best wat- èn hele kleine sproeiers in. En ook als ze in zo'n badje geweest zijn, is het vaak genoeg niet goed schoon. 'n Jaar stilgestaan zeg je .... moderne benzines vergummen fokking snel ...... ik zou ze er toch achter vandaan halen en óf ff wegbrengen óf zelf uit elkaar halen.
 
ik lees vooral dat er veel gezegd wordt wat het probleem zou kunnen zijn (door vorige eigenaar/maat), maar dat er amper echte diagnose gesteld is. eerst daarmee beginnen, dan pas fixxen.
 
Zelf nakijken om er zeker van te zijn inderdaad. Goed schoonmaken is ook echt een vereiste voor een goed lopende motor. Ik zeg niet dat het daarmee opgelost is, alleen dat het een verdomd goed begin is.

De vorige eigenaar kan veel zeggen, maar die wil ook gewoon van dat ding af, dus het kan zijn dat niet de volledige waarheid is verteld. Daarom is het beter om het gewoon zelf te bestuderen en concluderen.
 
Ik heb zelf heel weinig verstand van motoren en neem aan wat degene "maat" mij verteld. De carburateur is in mijn bijzijn eruit gehaald en schoongemaakt. De sproeiers moesten eruit geboord worden omdat ze afgebroken waren. Ze zaten er zo in omdat ik denk dat de vorige eigenaar misschien al eerder aan gesleuteld had. De carburateur ligt nu helemaal open en kaal. Nu ben ik op zoek naar de sproeiers alleen weet ik niet welke ik moet hebben. De sproeiers zijn zo beschadigd dat de maten ervan niet meer af te lezen zijn. Heeft iemand enig idee? Ik heb een gsx-r600 uit 1992. Ik heb geen motorboek van deze motor.
 
Ik ben bij de dealer geweest en die zegt dat ik de maten nodig heb om te bestellen wat ik raar vond. Op het internet vind ik nix voor de bouwjaar van mijn motor.
 
Ik heb zelf heel weinig verstand van motoren en neem aan wat degene "maat" mij verteld. De carburateur is in mijn bijzijn eruit gehaald en schoongemaakt. De sproeiers moesten eruit geboord worden omdat ze afgebroken waren. Ze zaten er zo in omdat ik denk dat de vorige eigenaar misschien al eerder aan gesleuteld had. De carburateur ligt nu helemaal open en kaal. Nu ben ik op zoek naar de sproeiers alleen weet ik niet welke ik moet hebben. De sproeiers zijn zo beschadigd dat de maten ervan niet meer af te lezen zijn. Heeft iemand enig idee? Ik heb een gsx-r600 uit 1992. Ik heb geen motorboek van deze motor.

Zoals eerder al gezegd: Je bent allerlei dingen aan het bedenken op grond van "horen zeggen dat...."

Dan begint het ermee dat je zelden een verkoper blind op zijn woord kunt vertrouwen. Er zijn er weinigen die aangeven als er iets naar de kloten is en zeker niet als ze er zelf al aan hebben gesleuteld en het nog steeds niet perfect is.
Als de sproeiers als dusdanig verneukt zijn dat je ze moet gaan uitboren dan heeft er iemand aan die motor gewerkt die er niet veel meer verstand van heeft als jij zelf.

Dat je motor slecht loopt is dus duidelijk.
Maar waarom loopt hij zo slecht en wat moet je doen om ervoor te zorgen dat hij wel weer goed loopt ?
Als je een probleem wilt oplossen moet je eerst het probleem en de oorzaak daarvan vast stellen. Soort Meten = weten.
Op grond van je berichten tot nu toe hier schat ik in dat je zelf niet in staat zult zijn tot een goede probleemdiagnose....en dan zul je dus ook nooit het probleem kunnen oplossen.

Ja, goed kans dat het aan de carburateurs ligt. Maar er zijn ook andere oorzaken en problemen te bedenken. Jij weet echt niet waar je mee bezig bent. Ik zeg het niet graag maar breng je motor naar iemand die er verstand van heeft, dit gaat je anders veel tijd, ergernis en geld kosten, terwijl carburateurs vervangen waarschijnlijk niet nodig is en juiste sproeiers erin en goed afstellen wel eens al je problemen zouden kunnen oplossen.







De carburateur is compleet uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Is dat zo, door wie en hoe is dat gebeurd ? Een keer de vlotterbak schoonmaken is ook schoonmaken maar absoluut niet voldoende.

Toen ik de motor kocht maakte hij niet genoeg toeren.
Waarom koop je hem dan als je er zelf geen verstand van hebt ?


Hij liep stationair prima maar als je ermee ging rijden stotterde hij en liep op 3 cilinders. Dat het te maken zou hebben met de carburateur heb ik me laten vertellen door de vorige eigenaar die ernaar heeft gekeken.
En jij neemt dat als waarheid aan ? En hoeveel verstand heeft die verkoper er zelf dan wel niet van ? Als ik lees dat de sproeiers kapot gedraaid zijn dan heeft hij waarschijnlijk juist die motorloop om zeep geholpen !!



De bougies zijn nagekeken en waren volgens mij goed.
Op grond waarvan vond jij dat ze goed waren ?


Wel heb ik mijn maat die ik toen heb meegenomen horen zeggen dat hij de benzine niet verbrand en de motor valse lucht hapt. De bobines zijn ook nagekeken. De eigenaar zei dat de motor deze probleem vertoonde toen hij de motor een jaar heeft laten staan.

Ook hier: wie heeft dat vastgesteld en hoeveel verstand heeft diegene ervan ? En waarom koop je een motor waarvan je door verschillende mensen is gezegd dat er meerdere dingen aan mankeren terwijl je er zelf geen verstand van hebt ?





Nu weer even wat minder hard: ALs je denkt zeker te weten dat eea aan de carburateurs ligt: http://www.mlmparts.com/nl/carburatie-kit-b130ff-voor-suzuki-gsx-r-600-1992.html
Blijft dat het niet zo is dat je de carburateurs eraf sleuteld, deze onderdelen vervangt en je dan alles terugschroeft en alles dan wonderwel werkt. Er komt nog een boel afstelwerk bij kijken waarvan je echt wel moet weten hoe je dat doet !!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor gekocht omdat het in beginsel ging om het afstellen. Als ik het had geweten dat het probleem groter was had ik de motor zeker laten staan maar dat is achteraf gepraat. Voor het afstellen heb ik iemand gevonden die dat gaat doen. Hij heeft de juiste apparatuur ervoor. Alleen had hij geen tijd om de hele klus te klaren voor mij maar goed. Ik blijf positief. Ik heb de spullen al besteld en hoop snel te kunnen rijden. Toch nog bedankt voor de reacties. Ik laat weten of het is gelukt of niet.
 
Zoals eerder al gezegd: Je bent allerlei dingen aan het bedenken op grond van "horen zeggen dat...."

Dan begint het ermee dat je zelden een verkoper blind op zijn woord kunt vertrouwen. Er zijn er weinigen die aangeven als er iets naar de kloten is en zeker niet als ze er zelf al aan hebben gesleuteld en het nog steeds niet perfect is.
Als de sproeiers als dusdanig verneukt zijn dat je ze moet gaan uitboren dan heeft er iemand aan die motor gewerkt die er niet veel meer verstand van heeft als jij zelf.

Dat je motor slecht loopt is dus duidelijk.
Maar waarom loopt hij zo slecht en wat moet je doen om ervoor te zorgen dat hij wel weer goed loopt ?
Als je een probleem wilt oplossen moet je eerst het probleem en de oorzaak daarvan vast stellen. Soort Meten = weten.
Op grond van je berichten tot nu toe hier schat ik in dat je zelf niet in staat zult zijn tot een goede probleemdiagnose....en dan zul je dus ook nooit het probleem kunnen oplossen.

Ja, goed kans dat het aan de carburateurs ligt. Maar er zijn ook andere oorzaken en problemen te bedenken. Jij weet echt niet waar je mee bezig bent. Ik zeg het niet graag maar breng je motor naar iemand die er verstand van heeft, dit gaat je anders veel tijd, ergernis en geld kosten, terwijl carburateurs vervangen waarschijnlijk niet nodig is en juiste sproeiers erin en goed afstellen wel eens al je problemen zouden kunnen oplossen.Is dat zo, door wie en hoe is dat gebeurd ? Een keer de vlotterbak schoonmaken is ook schoonmaken maar absoluut niet voldoende.Waarom koop je hem dan als je er zelf geen verstand van hebt ?En jij neemt dat als waarheid aan ? En hoeveel verstand heeft die verkoper er zelf dan wel niet van ? Als ik lees dat de sproeiers kapot gedraaid zijn dan heeft hij waarschijnlijk juist die motorloop om zeep geholpen !!Op grond waarvan vond jij dat ze goed waren ?Ook hier: wie heeft dat vastgesteld en hoeveel verstand heeft diegene ervan ? En waarom koop je een motor waarvan je door verschillende mensen is gezegd dat er meerdere dingen aan mankeren terwijl je er zelf geen verstand van hebt ?





Nu weer even wat minder hard: ALs je denkt zeker te weten dat eea aan de carburateurs ligt: http://www.mlmparts.com/nl/carburatie-kit-b130ff-voor-suzuki-gsx-r-600-1992.html
Blijft dat het niet zo is dat je de carburateurs eraf sleuteld, deze onderdelen vervangt en je dan alles terugschroeft en alles dan wonderwel werkt. Er komt nog een boel afstelwerk bij kijken waarvan je echt wel moet weten hoe je dat doet !!


Zo ` das wel duidelijk .. Mbm ;)
ik zeg ook zo vaak tegen mensen , neem een persoon mee die er goed doel over heeft
en betaal die evt voor z`n tijd en advies .
Dit ding kan wel een never ending story worden, helemaal zulke streetfighter meuk waar vaak smurfen aan knoeien.

Dus als je er zelf geen verstand van hebt . Eet wat gaar is en koop wat klaar is ..
 
Laatst bewerkt:
Zo ` das wel duidelijk .. Mbm ;)
ik zeg ook zo vaak tegen mensen , neem een persoon mee die er goed doel over heeft
en betaal die evt voor z`n tijd en advies .
Dit ding kan wel een never ending story worden, helemaal zulke streetfighter meuk waar vaak smurfen aan knoeien.

Dus als je er zelf geen verstand van hebt . Eet wat gaar is en koop wat klaar is ..
:+ _O- :Y :Y heel erg goed verwoord!
 
Als je de carbs moest schoonmaken maak dan ook gelijk je tank schoon anders kan je na een tijdje weer die dingen schoonmaken.
 
ik denk dat iedereen wel eens met zo een motor ( of brommer ) is begonnen. Aan het begin is het echt hoofpijn .. maar uiteindelijk kan je er best wel veel van leren ( als sleutelen je hobby is uiteraard .. als je alleen wilt rijden met weinig problemen dan is een simpelere 2 cilinder misschien een mooie alternatief ? een KLE oid .. ze zijn aardig hufterproof en als er problemen zijn, zijn 9 van de 10 keer makkelijk herkenbaar )
 
Het heeft even geduurd maar het probleem is eindelijk opgelost. Dat heb je he als je een leek bent. Ik ben langs Ruud Frederiks van Tovami geweest en heeft hij uitgezocht welke sproeiers ik nodig had. Iets waar niemand, zelfs de dealer niet, mij heeft kunnen helpen omdat de sproeiers beschadigd waren en de maten niet af te lezen waren. Hij kreeg het voor elkaar!! Carb weer in elkaar (was reeds schoongemaakt) benzinetank idd gelijk meegenomen en de motor loopt / rijdt weer. Even goed synchroniseren nog deze week en genieten maar. Eindelijk! Bedankt voor alle info en tips. Het was zeker frustrerend maar heb veel van geleerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan