Kabouter Puntmuts
Blue Ninja
Ik heb een ZX-9R uit 2003. Deze motor heeft nog carburateurs. En deze carbs hebben verwarming.
Nu zit er aan de ene kant van die verwarming een klep en aan de andere kant een filter.
In deze service manual staat dat de klep bij lage temperatuur open is en boven de 70 graden sluit.
Tot zover de theorie, nu de praktijk.
Deze week was het koud en vochtig maar nog wel boven de nul graden. De ideale omstandigheden voor bevriezende carburateurs.
Als ik 's morgens weg rijd is de koelwater temperatuur al snel boven de 75 graden.
Na een half uur op de snelweg (waarbij de temp meestal 77 granden aangeeft) begint de motor in te houden.
Alles wijst op bevriezing van de carbs (Engelsen noemen dit carburetor icing).
Dan moet ik stoppen en minimaal 10 minuten wachten. Daarna kan ik probleemloos verder.
En dan nu de vraag: waarom gaat dit klep al bij 70 graden dicht? En niet pas bij bijvoorbeeld 85?
Disclaimers:
Nu zit er aan de ene kant van die verwarming een klep en aan de andere kant een filter.
In deze service manual staat dat de klep bij lage temperatuur open is en boven de 70 graden sluit.
Tot zover de theorie, nu de praktijk.
Deze week was het koud en vochtig maar nog wel boven de nul graden. De ideale omstandigheden voor bevriezende carburateurs.
Als ik 's morgens weg rijd is de koelwater temperatuur al snel boven de 75 graden.
Na een half uur op de snelweg (waarbij de temp meestal 77 granden aangeeft) begint de motor in te houden.
Alles wijst op bevriezing van de carbs (Engelsen noemen dit carburetor icing).
Dan moet ik stoppen en minimaal 10 minuten wachten. Daarna kan ik probleemloos verder.
En dan nu de vraag: waarom gaat dit klep al bij 70 graden dicht? En niet pas bij bijvoorbeeld 85?
Disclaimers:
- 6000 km geleden heeft deze motor een groot onderhoud gehad waarbij o.a. de koelvloeistof is vervangen
- ook is dat filtertje grondig schoongemaakt (ik heb namelijk al wat ervaring met bevriezing en dat filtertje
- de motor op de tweede foto is niet de ZX-9R
- ik weet dat voor veel vermogen koele lucht nodig is, dus wil je tijdens racen zeker geen verwarming in je carbs