Carburateur verwarming vraagje

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een ZX-9R uit 2003. Deze motor heeft nog carburateurs. En deze carbs hebben verwarming.

dsc_8448c-jpg.1440053


Nu zit er aan de ene kant van die verwarming een klep en aan de andere kant een filter.
carb-klepc-jpg.1440293


In deze service manual staat dat de klep bij lage temperatuur open is en boven de 70 graden sluit.
Tot zover de theorie, nu de praktijk.

Deze week was het koud en vochtig maar nog wel boven de nul graden. De ideale omstandigheden voor bevriezende carburateurs.
Als ik 's morgens weg rijd is de koelwater temperatuur al snel boven de 75 graden.
Na een half uur op de snelweg (waarbij de temp meestal 77 granden aangeeft) begint de motor in te houden.
Alles wijst op bevriezing van de carbs (Engelsen noemen dit carburetor icing).
Dan moet ik stoppen en minimaal 10 minuten wachten. Daarna kan ik probleemloos verder.

En dan nu de vraag: waarom gaat dit klep al bij 70 graden dicht? En niet pas bij bijvoorbeeld 85?

Disclaimers:
  • 6000 km geleden heeft deze motor een groot onderhoud gehad waarbij o.a. de koelvloeistof is vervangen
  • ook is dat filtertje grondig schoongemaakt (ik heb namelijk al wat ervaring met bevriezing en dat filtertje
  • de motor op de tweede foto is niet de ZX-9R
  • ik weet dat voor veel vermogen koele lucht nodig is, dus wil je tijdens racen zeker geen verwarming in je carbs
 
Het vreemde is dat de ene carb er wel last van heeft en de andere niet
Bij mijn Harley waar hij in de rijwind hangt nog nooit last van gehad
En ik heb wel eens gehad dat ze wit van het bevriezen was aan de buitenkant
Bij Ducati was het wel een probleem
 
omdat te heet maken in de zomer voor problemen kan zorgen dan krijg je last van kokende benzine (vaporlock) en dat rijd ook voor geen meter kan ik je uit eigen ervaring meedelen. persoonlijk zou ik de temperatuuropnemer liever in of op de carb hebben en dan de klep sluiten als de carb >20 graden is maar om dat om te bouwen zal best een ingreep worden.
 
Na een half uur op de snelweg (waarbij de temp meestal 77 granden aangeeft) begint de motor in te houden.
Alles wijst op bevriezing van de carbs (Engelsen noemen dit carburetor icing).
Dan moet ik stoppen en minimaal 10 minuten wachten. Daarna kan ik probleemloos verder.

voelen je carbu's dan warm of koud aan ? indien warm zal je geen last hebben van bevriezende carbu's, maar eerder tankontluchting
 
Het vreemde is dat de ene carb er wel last van heeft en de andere niet
Bij mijn Harley waar hij in de rijwind hangt nog nooit last van gehad
En ik heb wel eens gehad dat ze wit van het bevriezen was aan de buitenkant
Bij Ducati was het wel een probleem
Deze motor heeft ram-air met enorme luchthapper aan de voorkant.
Dat in combinatie met carbs was altijd al berucht.

omdat te heet maken in de zomer voor problemen kan zorgen dan krijg je last van kokende benzine (vaporlock) en dat rijd ook voor geen meter kan ik je uit eigen ervaring meedelen. persoonlijk zou ik de temperatuuropnemer liever in of op de carb hebben en dan de klep sluiten als de carb >20 graden is maar om dat om te bouwen zal best een ingreep worden.
Ik geef je helemaal gelijk. Maar toch vind ik het een raadsel dat de verwarming dus eigenlijk nutteloos is.

voelen je carbu's dan warm of koud aan ? indien warm zal je geen last hebben van bevriezende carbu's, maar eerder tankontluchting
Ik kan onmogelijk bij de carbs komen zonder de tank eerst los te schroeven.
Tank ontluchting lijkt mij niet logisch omdat het deze week 3x gebeurde bij precies de juiste buiten temperatuur. 's Middags totaal geen last van.
Vorige week ook niet.
 
persoonlijk zou ik als al het andere wel goed is (dus geen verstoppingen en dergelijke) waarschijnlijk die klep vervangen door een instelbare flow controller of een handbediende klep op een plek waar je redelijk makkelijk bij kan. je weet zelf donders goed wanneer er gevaar is op bevriezing en dan kan je er voor kiezen of je de carbs al of niet wilt verwarmen en hoe veel (kraan een beetje meer of minder open).
of als je de mogelijkheid hebt om die klep uit elkaar te halen zou je en kleine groef in de zitting van de klep kunnen maken. dan heb je volle flow als de koelvoeistof temperatuur laag is en als de temperatuur stijgt komt er nog een klein weetje warmte door de groef. dat is waarschijnlijk niet genoeg om om de benzine te laten koken in de zomer maar waarschijnlijk wel genoeg om bevriezing te voorkomen. of de klep is gewoon kapot en permanent dicht want carbicing heeft tijd nodig. het moet eerst koud genoeg worden door verdamping van benzine en dan groet langzaam vocht uit de lucht vast totdat de sproeier afgedekt is met ijs. ik zou toch eens kijken of je geen temperatuur kan meten op het moment van storing met een infrarood thermometer of zo. want als de carb 1 keer warm gestookt is met vloeistof tot 70 graden dan zou hij best wat tijd nodig hebben om zover af te koelen dat carb icing kan beginnen en dan zou de motor al voldoende warmte moeten uitstralen om te zorgen dat de carbs niet bevriezen.
 
@too & SP1R: bedankt voor de antwoorden :)
Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom wat er nu precies aan de hand is. Maar ik ga er niet aan sleutelen, deze motor was vanaf aankoop nooit probleemloos en nu is het wel mooi geweest.
Daarbij heb ik ook helemaal geen ruimte en tijd om te sleutelen, volgende mogelijkheid is pas met de kerstvakantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan