Carburateur vs elektronische injectie

rolfroemers

MF'er
28 feb 2011
199
34
Haarlemmermeer
Goedemorgen allen,

Graag jullie kennis omtrent beide versies qua onderhoud, storingsvrij rijden en duurzaamheid.
Ik zie heel veel oude motoren die nog steeds rijden maar krijg het dringende advies van de dealer om een motor te kopen voorzien van een injectiemotor.
Ik ben volstrekt niet technisch aangelegd, krijg iets wel uit elkaar maar daarna heb ik een probleem_O- maar als weekendrijder moet een motor simpelweg starten en gaan.

Graag jullie advies en ervaring of een carburatiemotor lastiger in onderhoud en/of storingsgevoeliger is.

Nog een fijne zondag!
 
Hangende vlotters, verleten vlotternaalden, uitgeslagen mengbuizen en naalden, valse lucht, meuk in je stationair sproeier. Als ik op wereldreis ga moet ik zeker een injectie fiets hebben. Je hebt toch ook geen contactpunten meer?
Carburateurs waren leuk toen we nog niet beter hadden maar injectie is zoveel betrouwbaarder.
Contactpunten repareer ik met een stukje schuurpapier in de berm, een hallsensor is gewoon kapot als hij kapot is. Wat dat betreft is het het makkelijkst om te kijken wat mensen in ontwikkelingslanden doen.... Toch vaak carburateurs en contactpunten. Niet omdat het betrouwbaarder is, maar omdat je het makkelijker kan repareren in de rimboe.
 
Wel leuk en aardig , maar als je gewoon geen andere motor wil ,en je hebt t hok nu eenmaal met carbs dan moet je t ermee doen,
ik heb ernstig overwogen om de zrx eruit te gooien met carb problemen ,maar wat mij betreft is er niets moois wat t ding kan vervangen.
inj. erop bouwen is onbetaalbaar denk ik zo
 
Contactpunten repareer ik met een stukje schuurpapier in de berm, een hallsensor is gewoon kapot als hij kapot is. Wat dat betreft is het het makkelijkst om te kijken wat mensen in ontwikkelingslanden doen.... Toch vaak carburateurs en contactpunten. Niet omdat het betrouwbaarder is, maar omdat je het makkelijker kan repareren in de rimboe.
:Y

alles aan een carbu valt wel te herstellen god-weet-waar in Africa of gelijkaardig afgelegen gebieden ver weg van de dichtsbijzijnd moderne motorshop. al is het maar met lapmiddeltjes tot je ergens geraakt waar je het goed kan oplossen.
als je het onderdeel niet mee hebt van je injectiefiets, sta je stil tot je het ter plaatse vindt of tot het opgestuurd geraakt van bij ons.
 
Je gaf aan zelf niet technisch te zijn en niet te rommelen... Dan zou ik voor injectie gaan.
Injectie gaat minder snel stuk, maar als het stuk is kan je het niet onderweg fixen.

Carbs zijn makkelijker zelf te fixen, maar hebben meer liefde nodig.
 
Hangende vlotters, verleten vlotternaalden, uitgeslagen mengbuizen en naalden, valse lucht, meuk in je stationair sproeier. Als ik op wereldreis ga moet ik zeker een injectie fiets hebben. Je hebt toch ook geen contactpunten meer?
Carburateurs waren leuk toen we nog niet beter hadden maar injectie is zoveel betrouwbaarder.

Gelukkig nog wel, op een auto die ik al 43 jaar heb en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik heb een complete verdeler bij me en een reserve bobine en mocht het ooit kapot gaan, kom ik gegarandeerd weer thuis met deze klassieker.

Mijn vrouw reed met een VW kevertje en belde van haar werk dat hij niet meer wilde starten. Verdeelkap er af en het bladveertje van de contactpunten gebroken. Stukkie spons er tussen gepropt en zij is gewoon naar huis gereden.

Moet je eens met elektronische ontsteking proberen, stukkie spons er tussen. :t
 
inj. erop bouwen is onbetaalbaar denk ik zo
Je kunt een DEAG importeren. ;)

Ik denk dat 't nogal afhankelijk is van leeftijd en hoevaak je erop rijdt.
Mijn Vulcan 800 uit 1998 moest minstens een minuut warmdraaien op de choke anders viel er niet fatsoenlijk mee te rijden. Daarna wilde ik heel graag injectie, wat ik vond op de V-Strom uit 2002... en toen ik daarna iets anders zocht dacht ik nog steeds: 't moet injectie zijn! Totdat ik op de ZRX stapte...

Mijn ZRX heeft koud de choke even kort nodig, maar da's echt secondenwerk. Kan bijna meteen wegrijden. Ding start altijd. Iedere dag. Ongeacht de temperatuur.

Maar ik ben veelrijder. Mijn fiets staat nooit langer dan een paar weken stil (ik ben ook wel eens met vakantie :P). Ook de V-Strom probeer ik nog regelmatig te pakken zodat die niet opeens maandenlang stil staat. Wellicht maakt dat wat uit.
Achteraf moet ik ook wel zeggen dat de VN800 jaaaren stil heeft gestaan voor ik 'm kocht (had in 2014 3.815km op de teller), dat zal ook niet hebben bijgedragen aan vlot starten enzo.


Moet je eens met elektronische ontsteking proberen, stukkie spons er tussen. :t
Dan was 't misschien niet nodig geweest. ;)
 
Als je elektronische ontsteking stuk gaat kun je verder gaan lopen. Het systeem met contactpunten is belachelijk simpel en meestal ter plekke te repareren.
Als je zegt dat elektronisch een betere vonk heeft en exacter is met de vervroeging, dan ben ik het met je eens. Maar om het ouderwetse stysteem ongeveer weg te zetten als achterlijk is onzin, het is zeer betrouwbaar, mits je af en toe even de boel controleert en afstelt.

En een ouderwetse carburateur als Bing of Amal is de simpelheid zelve en als je goede benzine tankt heb je er geen omkijken naar.
 
Jaja, maar hoe snel gebeurd dat? Ik heb 't 18 jaar na het behalen van m'n B, 5 jaar na het behalen van m'n A, nog niet meegemaakt. En best wel wat kilometers afgelegd in beide categorieën. Voor de goede orde: het laatste waarop ik reed met contactpuntjes was m'n Puchje.

Als ik dan terugdenk aan m'n vaders oude Opeltjes... poeh... die kap ging toch best vaak open.
 
Injectie is achterhaald. Elektrisch rijden had de dealer moeten promoten. :+

Voor mij geen carburateurs meer.
Ben blij met mijn drie injectie fietsen.
Staan toch wel eens tot zeven maanden stil.

Tot drie jaar geleden nog een carburateur fiets regelmatig moeten opporren met een stoot remmen reiniger in het luchtfilter.
En die daarvoor ook. Bij regelmatig rijden geen probleem.

Met E10 kan dat spannender zijn in de loop der jaren. :)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk best nostalgisch zo’n carb fiets....

En in dezelfde lijn gisteren bij de start vd DGR geweest, dikke harley’s en dito geluid.....moet je eens voorstellen zoiets met elektrische motorfietsen. Samsung, Sonos oid soundbars......
 
Mijn oude Norton staat de hele winter, vanaf pakweg oktober tot mei in de woonkamer en als hij weer naar buiten mag is het even vlotteren, een of twee trappen op de kickstarter en hij loopt, wel met 98 benzine er in.

De twee Supermagna's staan ook de hele winter in de garage en in het voorjaar moeten ze even benzine aanzuigen omdat er een vacuumklepje in de benzineleiding zit, maar ze starten vrij vlot na een half jaar en lopen meteen prachtig stationair met hun vier vrij ingewikkelde carburateurs.

En dan heb ik nog drie auto's met injectie en ook die geven geen enkel probleem, starten en meteen mooi lopen. Maar wil je dat kunnen repareren, dan moet je goed weten hoe het werkt, anders ben je veroordeeld tot de garage waarvan 85% de boel belazert.
 
Met het juiste onderhoud zal het allemaal wel loslopen. Heb hier een carb fiets en daar gaat straks gewoon e10 in. Bestel gewoon wat pakkingsets voor de carbs en als het zover is dan vervang ik die desnoods onderweg. Is wel zonder contact puntjes en mocht dat het eens begeven dan word dat ook weer opgelost. Er is niets waar niet eens wat aan kapot gaat. Soms heb je gewoon pech.
 
Het wordt vaak gewoon pech genoemd, maar het is meestal het gevolg van een totaal gebrek aan onderhoud.

Een stuk familie draaide zijn motor aan flarden, pech. Maar hij had nooit naar het oliepeil gekeken en dus ging hij maar eens een bigendlager slopen.
 
Iemand opperde hier welke fiets je zou pakken voor een wereldreis.
Voor mij persoonlijk zou dat m'n ouwe zijklepper zijn; 6V, contactpunten en carburateur.
En zelfs dat is een groot woord, want zo'n oude Linkert is niet meer dan een buis met wat vlinder kleppen...
Heerlijk eenvoudig, overal repareerbaar..
Nee niet snel..so what?
 
Contactpunten repareer ik met een stukje schuurpapier in de berm, een hallsensor is gewoon kapot als hij kapot is. Wat dat betreft is het het makkelijkst om te kijken wat mensen in ontwikkelingslanden doen.... Toch vaak carburateurs en contactpunten. Niet omdat het betrouwbaarder is, maar omdat je het makkelijker kan repareren in de rimboe.
In de bush repareren ze een defecte hall sensor door een andere te plaatsen, desnoods uit een ander vervoermiddel. Injectoren hetzelfde, een injector kost nog geen tientje. Maar Hall sensors gaan vrijwel nooit kapot in tegenstelling tot puntjes. Het probleem met puntjes is ook niet vuil of inbranden. Je komt in de problemen doordat het fibertje of het veertje breekt. En als je een motor hebt met een reputatie (zoals ik) neem je een reserve hall sensor mee. Bovendien kan je met een defecte hall sensor verder rijden als hij weer afgekoeld is, net als een bobine. Dacht je dat ze in Kenia of India nog met contactpuntjes reden?
 
Ik heb regelmatig carburateurs uit motoren moeten vloeken, omdat er iets mis was.


Het enige wat ik aan een injectie systeem heb moeten repareren waren een paar vacuüm slangetjes voor de stationair omloop...
 
In de bush repareren ze een defecte hall sensor door een andere te plaatsen, desnoods uit een ander vervoermiddel. Injectoren hetzelfde, een injector kost nog geen tientje. Maar Hall sensors gaan vrijwel nooit kapot in tegenstelling tot puntjes. Het probleem met puntjes is ook niet vuil of inbranden. Je komt in de problemen doordat het fibertje of het veertje breekt. En als je een motor hebt met een reputatie (zoals ik) neem je een reserve hall sensor mee. Bovendien kan je met een defecte hall sensor verder rijden als hij weer afgekoeld is, net als een bobine. Dacht je dat ze in Kenia of India nog met contactpuntjes reden?
Volgens mij heb jij een afkeer van contactpuntjes, welnu: ik rijd er 58 jaar mee en heb er nooit problemen mee gehad. Een hele vloot voertuigen gehad met die meuk, maar nooit stilgestaan wegens problemen met de contactpuntjes. Nog nooit een bobine stuk gehad, alleen een keer een doorslaande rotor en die heb ik nieuw bij me, dus we reden vrolijk verder.

Het is wel handig als je weet hoe het werkt, kun je ook de oorzaak van een storing vinden en die is altijd simpel.

Okay, contactpunten zijn een schakelaar die zijn beperkingen heeft, de thyristor doet dat beter, maar die help je niet met een stukje schuurpapier als hij het niet meer doet.
 
Ik ben volstrekt niet technisch aangelegd, krijg iets wel uit elkaar maar daarna heb ik een probleem_O- maar als weekendrijder moet een motor simpelweg starten en gaan.
Nu weer even terug naar de hoofdvraag, zie boven:
- a) volstrekt niet technisch
- b)weekendrijder
- c) starten en gaan (en dan dus de simpelweg-variant :) )

Ik kom dan toch maar tot 1 (één) conclusie: injectie.
 
Als je totaal niet technisch bent en je hebt ook geen zin om jezelf te informeren over hoe die zaken werken, want dat is in principe vrij eenvoudig, dan kun je idd het beste een motor met injectie kopen die een goede reputatie heeft op dat gebied. Want ook injectie is een systeem dat problemen kan geven en als dat vaker voorkomt bij een bepaald merk en type dan is dat hier op dit forum bekend.

De carburateur werkt net als een verfspuit, maar dan andersom, simpeler kan het niet.
 
Het feit dat liefhebbers van carburateurs precies weten hoe die dingen in elkaar zitten zegt genoeg, er gaan dingen aan stuk en er moet met enige regelmaat aan gesleuteld worden.

Zoek maar eens topics over injectie problemen, ik denk dat je ze op 1 hand kan tellen.
Over carburateurs is elke week wel een nieuw topic....


@Han S , jij hebt vast wel eens de carburateurs uit je Magna gesleuteld.
Je maakt mij niet wijs dat je dat een leuk klusje vind..
 
Het feit dat liefhebbers van carburateurs precies weten hoe die dingen in elkaar zitten zegt genoeg, er gaan dingen aan stuk en er moet met enige regelmaat aan gesleuteld worden.

Zoek maar eens topics over injectie problemen, ik denk dat je ze op 1 hand kan tellen.
Over carburateurs is elke week wel een nieuw topic....


@Han S , jij hebt vast wel eens de carburateurs uit je Magna gesleuteld.
Je maakt mij niet wijs dat je dat een leuk klusje vind..
Op zich is het niet zo'n probleem, maar ze zitten nogal verstopt. Is bij de oude norton een stuk eenvoudiger, twee moertjes los en je pakt hem er af en er zit ook bijna niks in. Die vacuum gestuurde carbs zijn toch wat ingewikkelder.

Maar de sensor van mijn Mazda even er uit pakken word je ook niet vrolijk van, zit tussen de kop en het schutbord en je kunt er alleen bij als je kleuterhandjes hebt en toevallig heb ik van die kolenschoppen.
 
heb genoeg problemen met electronica tijdens het werk om te weten dat ouderwetse mechanica mijn voorkeur geniet.
om maar iets te zeggen : goede ouderwetse mechanische hendels voor de hydraulische funkties van een heftruck werken en werken en werken en gaan nooit of te nooit kapot. maar zwijg me over de "joystick" rommel : geen truck die er tijdens zijn leven niet ettelijke keren miserie mee heeft (echt ! : geen enkele die tijdens zijn leven daar geen problemen mee heeft), en de onderdelen zijn SCHANDALIG DUUR ! om nog maar te zwijgen wat ze soms durven vragen voor een controller (de duurste tot nog toe was - houd je vast - 12.000 euro ! voor een "doosje" kleiner dan een brik melk.

ja, de meeste motoren met injektie zijn zeer betrouwbaar, maar je moet maar net de pech hebben dat net de jouwe dat niet is en je bent "gejost" (mooi vlaams woord *D )
 
Maar dat is met elektronica algemeen. Een elektronische ontsteking voor een oude auto kost tussen 200 en 600 euro. Een Velleman kitje kost geen 15 euro en doet hetzelfde.

En om bij de vervoermiddelen te blijven: ik vrees dat straks bij de elektrische auto's en motoren de elektronische besturing componenten schrikbarend duur zullen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan